-
Heart of Lapland satsar på måltidsturism genom projektet Flavours of the Arctic
Flavours of the Arctic är Heart of Laplands nya satsning på måltidsturism. Syftet är att öka kännedomen om Norrbotten som måltidsdestination, samt etablera kontakt mellan utbildningsanordnare och entreprenörer för att effektivisera kompetensförsörjningen. Genom att stimulera till nya samarbeten mellan matproducenter och besöksnäringsföretag skapas nya måltidsupplevelser för besökare. Detta bidrar på sikt till ökad lönsamhet för företagen.
Flavours of the Arctic är ett samarbete mellan Heart of Lapland, Kalix kommun, Kalix Folkhögskola och Utbildning Nord. Med finansiering från Jordbruksverket och Längmanska företagarfonden.
Arbetar med att höja kunskapen om matkulturen hos turistaktörer
Efterfrågan på upplevelser kopplade till mat och dryck ökar hos besökare, enligt undersökningar från Visit Sweden. Inom destinationen Heart of Lapland finns redan idag unika råvaror, förädlingstraditioner och måltidskultur kopplat till både den samiska och tornedalska minoritetsbefolkningen. Det finns ett brett spann av matproducenter – allt från löjrom till ren, ost till praliner och från gin till saft.
Förmågan att nå ut med sina måltidsprodukter på både nationell och internationell marknad är svårt för den enskilde företagaren. Kännedomen om destinationen som resmål för matintresserade besökare är lågt. Trots starka varumärken som Kalix Löjrom.
”Genom att skapa en måltidsgrupp kan vi effektivt arbeta med att höja kunskapen om lokala råvaror och vår matkultur hos turistaktörer och elever på turism- och måltidsutbildningar. Besöksnäringen och matproducenter får chansen att skapa samarbeten och ger besökare fler möjligheter att uppleva unika smak- och naturupplevelser, vilket i förlängningen kan öka lönsamheten hos företagen.” Säger Jessica Wennberg, VD på Heart of Lapland.
Främjar anställningsmöjligheter och bidrar till kompetensförsörjning
Redan innan pandemin var kompetensförsörjningen en utmaning i besöksnäringen. Det råder främst en stor brist på kockar. Situationen att rekrytera rätt kompetens som kan skapa och berätta om måltidsupplevelser i området har försvårats än mer under de två senaste åren. Vilket löpande bekräftas av Heart of Laplands medlemsföretag.
Genom att Heart of Lapland krokar arm med yrkesutbildningar på Utbildning Nord och Kalix Folkhögskola kan intresset för måltidsturism öka och även förbättra rekryteringen av bland annat kockar.
”Vi på Utbildning Nord har via våra dialoger med rekryterande näringsliv noterat ett starkt ökat intresse för måltidsturism. Det är av största betydelse att våra blivande kockar & servitörer/servitriser får bekanta sig med våra unika lokala råvaror och matkultur. Medverkan ger ett inspirerande mervärde för våra studerande och främjar anställningsmöjligheter som bidrar till kompetensförsörjningen.” Säger Leif Pääjärvi, Utbildningsstrateg på Utbildning Nord.
Med ett samverkande måltidskluster så kan fler ta del av kulturarvet
Flavours of the Arctic är under uppstart och pågår till 30 november 2024.
Målsättningen är att måltidsgruppen ska bli ett etablerat kluster som Heart of Lapland faciliterar. Där man lyfter viktiga frågor för utveckling, samt initierar och driver fortsatta insatser för att främja måltidsturismen utifrån ett företagsperspektiv. Utbildningsinstituten kan fortsätta ta vara på upparbetade kontakter och koncept för studierna, vilket skapar ett mervärde för framtida elever som tidigt får branschkontakter och större möjlighet att få jobb efter studierna.
Johannah Spolander, en av ägarna till Kukkolaforsen Turist och Konferens är med i projektets måltidsgrupp. Hon avslutar:
”De tre köken i Heart of Lapland, det samiska, det kustnära samt det tornedalska köket, är en hyllning till arbetet, naturen och kulturen i regionen. De unika råvarorna och recepten representerar ett arv som sträcker sig tillbaka hundratals år. Genom att vi som företag utökar vår samverkan i ett måltidskluster så kan fler gäster uppleva mer från alla kök och ta del av kulturarvet genom maten.”
- Text: Heart of Lapland
- Foto: Huuva Hideaway/Swedish Lapland.
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-