-
Heart of Lapland satsar på måltidsturism genom projektet Flavours of the Arctic
Flavours of the Arctic är Heart of Laplands nya satsning på måltidsturism. Syftet är att öka kännedomen om Norrbotten som måltidsdestination, samt etablera kontakt mellan utbildningsanordnare och entreprenörer för att effektivisera kompetensförsörjningen. Genom att stimulera till nya samarbeten mellan matproducenter och besöksnäringsföretag skapas nya måltidsupplevelser för besökare. Detta bidrar på sikt till ökad lönsamhet för företagen.
Flavours of the Arctic är ett samarbete mellan Heart of Lapland, Kalix kommun, Kalix Folkhögskola och Utbildning Nord. Med finansiering från Jordbruksverket och Längmanska företagarfonden.
Arbetar med att höja kunskapen om matkulturen hos turistaktörer
Efterfrågan på upplevelser kopplade till mat och dryck ökar hos besökare, enligt undersökningar från Visit Sweden. Inom destinationen Heart of Lapland finns redan idag unika råvaror, förädlingstraditioner och måltidskultur kopplat till både den samiska och tornedalska minoritetsbefolkningen. Det finns ett brett spann av matproducenter – allt från löjrom till ren, ost till praliner och från gin till saft.
Förmågan att nå ut med sina måltidsprodukter på både nationell och internationell marknad är svårt för den enskilde företagaren. Kännedomen om destinationen som resmål för matintresserade besökare är lågt. Trots starka varumärken som Kalix Löjrom.
”Genom att skapa en måltidsgrupp kan vi effektivt arbeta med att höja kunskapen om lokala råvaror och vår matkultur hos turistaktörer och elever på turism- och måltidsutbildningar. Besöksnäringen och matproducenter får chansen att skapa samarbeten och ger besökare fler möjligheter att uppleva unika smak- och naturupplevelser, vilket i förlängningen kan öka lönsamheten hos företagen.” Säger Jessica Wennberg, VD på Heart of Lapland.
Främjar anställningsmöjligheter och bidrar till kompetensförsörjning
Redan innan pandemin var kompetensförsörjningen en utmaning i besöksnäringen. Det råder främst en stor brist på kockar. Situationen att rekrytera rätt kompetens som kan skapa och berätta om måltidsupplevelser i området har försvårats än mer under de två senaste åren. Vilket löpande bekräftas av Heart of Laplands medlemsföretag.
Genom att Heart of Lapland krokar arm med yrkesutbildningar på Utbildning Nord och Kalix Folkhögskola kan intresset för måltidsturism öka och även förbättra rekryteringen av bland annat kockar.
”Vi på Utbildning Nord har via våra dialoger med rekryterande näringsliv noterat ett starkt ökat intresse för måltidsturism. Det är av största betydelse att våra blivande kockar & servitörer/servitriser får bekanta sig med våra unika lokala råvaror och matkultur. Medverkan ger ett inspirerande mervärde för våra studerande och främjar anställningsmöjligheter som bidrar till kompetensförsörjningen.” Säger Leif Pääjärvi, Utbildningsstrateg på Utbildning Nord.
Med ett samverkande måltidskluster så kan fler ta del av kulturarvet
Flavours of the Arctic är under uppstart och pågår till 30 november 2024.
Målsättningen är att måltidsgruppen ska bli ett etablerat kluster som Heart of Lapland faciliterar. Där man lyfter viktiga frågor för utveckling, samt initierar och driver fortsatta insatser för att främja måltidsturismen utifrån ett företagsperspektiv. Utbildningsinstituten kan fortsätta ta vara på upparbetade kontakter och koncept för studierna, vilket skapar ett mervärde för framtida elever som tidigt får branschkontakter och större möjlighet att få jobb efter studierna.
Johannah Spolander, en av ägarna till Kukkolaforsen Turist och Konferens är med i projektets måltidsgrupp. Hon avslutar:
”De tre köken i Heart of Lapland, det samiska, det kustnära samt det tornedalska köket, är en hyllning till arbetet, naturen och kulturen i regionen. De unika råvarorna och recepten representerar ett arv som sträcker sig tillbaka hundratals år. Genom att vi som företag utökar vår samverkan i ett måltidskluster så kan fler gäster uppleva mer från alla kök och ta del av kulturarvet genom maten.”
- Text: Heart of Lapland
- Foto: Huuva Hideaway/Swedish Lapland.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-