-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på ett djupt engagemang för att forma framtiden för hållbar och innovativ turism. Priset syftar också till att främja nätverk och stärka destinationer. Samtidigt som det underlättar att kunna dela framgångsrika exempel inom området.
”Oavsett så står vi idag som vinnare! Att ha varit i final är ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg framåt. Det sätter Helsingborg i ett europeiskt och globalt sammanhang som är bra både för staden och det lokala näringslivet.” Säger Helena Wennerström, biträdande kommunikations- och näringslivsdirektör.
Samarbetet mellan staden och besöksnäringen ligger bakom nomineringen
Från början bestod startfältet av 30 städer från 17 olika länder. Sex städer gick vidare till final; Helsingborg, Bremerhaven (Tyskland), Cork (Irland), Dublin (Irland), Genua (Italien) och San Sebastián (Spanien). I finalen fick Helsingborgs stad representanter presentera sitt förslag för en europeisk jury.
Det täta och intensiva samarbetet mellan staden och besöksnäringen ligger bakom nomineringen. Det är också förutsättningen för den fortsatta resan framåt. Under det kommande året kommer Helsingborg att ges möjlighet att vara en del av nätverket med samtliga finalister, med start i Dublin under våren 2024.
”Dublin var med i final för andra gången, vilket visar på att den resa vi har startat är en fantastisk möjlighet för Helsingborg som destination. Bakom andraplatsen ligger väl investerad tid som ger oss möjligheten att ta staden närmare våra mål, samtidigt som vi blir mer synliga i Europa. Jag är oerhört imponerad av den insats som många har lagt in. Framför oss ligger ett spännande år med möjligheter till nya kontakter och utvecklande samarbeten i ett nätverk som leds av European Capital of Smart Tourism 2024.” Säger Helena Wennerström.
Om initiativet European Capital of Smart Tourism
European Capital of Smart Tourism är ett initiativ från EU som belönar städer för deras innovativa tillvägagångssätt inom områden som tillgänglighet, digitalisering, hållbarhet samt kulturarv och kreativitet.
Tävlingen välkomnar deltagare från städer inom Europeiska unionen. Men även länder utanför EU som är berättigade till programmet för den inre marknaden. En opartisk panel av experter gör en grundlig utvärdering av ansökningarna. De sökande som uppnått det högsta betyget i alla kategorier går vidare till final.
Sedan 2018 har European Capital of Smart Tourism tillhandahållit en plattform för att lyfta fram exceptionella metoder och prestationer. Vinnarna från tidigare år är Sevilla och Pafos (2023), València och Bordeaux (2022), Málaga och Göteborg (2020) samt Helsingfors och Lyon (2019).
Läs mer om Helsingborg på Turismnytt här.
- Text: Helsingborg stad
- Foto: Helsingborgs stad
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-