-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på ett djupt engagemang för att forma framtiden för hållbar och innovativ turism. Priset syftar också till att främja nätverk och stärka destinationer. Samtidigt som det underlättar att kunna dela framgångsrika exempel inom området.
”Oavsett så står vi idag som vinnare! Att ha varit i final är ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg framåt. Det sätter Helsingborg i ett europeiskt och globalt sammanhang som är bra både för staden och det lokala näringslivet.” Säger Helena Wennerström, biträdande kommunikations- och näringslivsdirektör.
Samarbetet mellan staden och besöksnäringen ligger bakom nomineringen
Från början bestod startfältet av 30 städer från 17 olika länder. Sex städer gick vidare till final; Helsingborg, Bremerhaven (Tyskland), Cork (Irland), Dublin (Irland), Genua (Italien) och San Sebastián (Spanien). I finalen fick Helsingborgs stad representanter presentera sitt förslag för en europeisk jury.
Det täta och intensiva samarbetet mellan staden och besöksnäringen ligger bakom nomineringen. Det är också förutsättningen för den fortsatta resan framåt. Under det kommande året kommer Helsingborg att ges möjlighet att vara en del av nätverket med samtliga finalister, med start i Dublin under våren 2024.
”Dublin var med i final för andra gången, vilket visar på att den resa vi har startat är en fantastisk möjlighet för Helsingborg som destination. Bakom andraplatsen ligger väl investerad tid som ger oss möjligheten att ta staden närmare våra mål, samtidigt som vi blir mer synliga i Europa. Jag är oerhört imponerad av den insats som många har lagt in. Framför oss ligger ett spännande år med möjligheter till nya kontakter och utvecklande samarbeten i ett nätverk som leds av European Capital of Smart Tourism 2024.” Säger Helena Wennerström.
Om initiativet European Capital of Smart Tourism
European Capital of Smart Tourism är ett initiativ från EU som belönar städer för deras innovativa tillvägagångssätt inom områden som tillgänglighet, digitalisering, hållbarhet samt kulturarv och kreativitet.
Tävlingen välkomnar deltagare från städer inom Europeiska unionen. Men även länder utanför EU som är berättigade till programmet för den inre marknaden. En opartisk panel av experter gör en grundlig utvärdering av ansökningarna. De sökande som uppnått det högsta betyget i alla kategorier går vidare till final.
Sedan 2018 har European Capital of Smart Tourism tillhandahållit en plattform för att lyfta fram exceptionella metoder och prestationer. Vinnarna från tidigare år är Sevilla och Pafos (2023), València och Bordeaux (2022), Málaga och Göteborg (2020) samt Helsingfors och Lyon (2019).
Läs mer om Helsingborg på Turismnytt här.
- Text: Helsingborg stad
- Foto: Helsingborgs stad
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-