-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på ett djupt engagemang för att forma framtiden för hållbar och innovativ turism. Priset syftar också till att främja nätverk och stärka destinationer. Samtidigt som det underlättar att kunna dela framgångsrika exempel inom området.
”Oavsett så står vi idag som vinnare! Att ha varit i final är ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg framåt. Det sätter Helsingborg i ett europeiskt och globalt sammanhang som är bra både för staden och det lokala näringslivet.” Säger Helena Wennerström, biträdande kommunikations- och näringslivsdirektör.
Samarbetet mellan staden och besöksnäringen ligger bakom nomineringen
Från början bestod startfältet av 30 städer från 17 olika länder. Sex städer gick vidare till final; Helsingborg, Bremerhaven (Tyskland), Cork (Irland), Dublin (Irland), Genua (Italien) och San Sebastián (Spanien). I finalen fick Helsingborgs stad representanter presentera sitt förslag för en europeisk jury.
Det täta och intensiva samarbetet mellan staden och besöksnäringen ligger bakom nomineringen. Det är också förutsättningen för den fortsatta resan framåt. Under det kommande året kommer Helsingborg att ges möjlighet att vara en del av nätverket med samtliga finalister, med start i Dublin under våren 2024.
”Dublin var med i final för andra gången, vilket visar på att den resa vi har startat är en fantastisk möjlighet för Helsingborg som destination. Bakom andraplatsen ligger väl investerad tid som ger oss möjligheten att ta staden närmare våra mål, samtidigt som vi blir mer synliga i Europa. Jag är oerhört imponerad av den insats som många har lagt in. Framför oss ligger ett spännande år med möjligheter till nya kontakter och utvecklande samarbeten i ett nätverk som leds av European Capital of Smart Tourism 2024.” Säger Helena Wennerström.
Om initiativet European Capital of Smart Tourism
European Capital of Smart Tourism är ett initiativ från EU som belönar städer för deras innovativa tillvägagångssätt inom områden som tillgänglighet, digitalisering, hållbarhet samt kulturarv och kreativitet.
Tävlingen välkomnar deltagare från städer inom Europeiska unionen. Men även länder utanför EU som är berättigade till programmet för den inre marknaden. En opartisk panel av experter gör en grundlig utvärdering av ansökningarna. De sökande som uppnått det högsta betyget i alla kategorier går vidare till final.
Sedan 2018 har European Capital of Smart Tourism tillhandahållit en plattform för att lyfta fram exceptionella metoder och prestationer. Vinnarna från tidigare år är Sevilla och Pafos (2023), València och Bordeaux (2022), Málaga och Göteborg (2020) samt Helsingfors och Lyon (2019).
Läs mer om Helsingborg på Turismnytt här.
- Text: Helsingborg stad
- Foto: Helsingborgs stad
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-