-
Höga Kusten fortsatt attraktivt visar gästnattsstatistik för juli
Fortsatt höga siffror i juli – trots att konkurrensen om besökarna nu omfattar hela världen efter att pandemirestriktionerna släppt. Detta visar de preliminära siffrorna från SCB.
“Det är mycket glädjande att se att Höga Kusten fortfarande står högt på besökarnas val. Juni och juli månad tillsammans visar på en sjuprocentig ökning från ifjol, och hela elva procent upp mot 2019.” Säger Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Det har varit en bra sommar för de flesta
Intresset för Höga Kusten är fortsatt stort och på årets första sju månader är ökningen hela 25 procent upp mot ifjol och 13 procent upp gentemot 2019.
“De som har besökt oss i år har varit pålästa och vårt jobb med bland annat Höga Kusten Turistservices Semesterplanerare visar att våra besökare har stannat längre och upplevt mer.” Säger Mia Karlsson.
Anna Hellgren, verksamhetsledare för besöksnäringsföretagen i Höga Kusten Turism, säger att hon märker av en känsla av att det varit en bra sommar för de flesta.
“Evenemangen har äntligen kommit i gång igen och våra entreprenörer har stått rustade med det bästa värdskapet för att ta hand om gästerna som fått med sig positiva upplevelser av både event och natur hem.”
Hushållen har börjat hålla lite hårdare I plånboken
Nu återstår det att vänta på statistiken på den sista sommarmånaden, augusti. De utländska gästerna har kommit tillbaka redan i början av sommaren. Augusti brukar vara stark bland utländska besökare.
Under de första två sommarmånaderna har de utländska gästerna ökat med 25 procent gentemot 2019. Man börjar närmar sig att var femte gäst på kommersiella boendeanläggningar är en internationell gäst.
“Trots fina siffror på gästnätterna har vissa av våra företagare känt av att det varit mindre folk i omlopp i juli. Förklaringarna vi har hört är att hushållen redan börjat hålla lite hårdare i börsen och väljer färre tillfällen att spendera pengar på restaurang och upplevelser. Att sommarvädret i juli var tidvis blåsigt och svalt har inte heller gynnat matställen med stora uteserveringar. Sedan har ju också många lokalbor åkt iväg på längre semestrar i år och därmed spenderat lite mindre på hemester.” Säger Anna Hellgren.
Höst med en attraktiv Eldvecka under lovet
Höga Kustens besöksnäringsstrategi omfattar en förlängning av säsongen och i år har många säsongsöppna företag valt att hålla öppet längre in i augusti och Höga Kustens Turistservice håller öppet vid Högakustenbron ytterligare några veckor. Gästnattsstatistiken visar också att intäkterna per belagt rum/bädd går upp – också det i linje med besöksnäringsstrategin.
”Det går i helt rätt riktning och nu avslutar vi sommaren och går in mot hösten där vi i år siktar på att göra Eldveckan (höstlovet) attraktiv för både besökare och invånare i Höga Kusten.” Avslutar Mia Karlsson.
Preliminära gästnätter enligt SCB t.o.m juli 2022:
2022: Totalt januari – juli : 445 457 (ökning 25,4 % mot 2021) , varav 75 234 utländska gäster (ökning 210% mot 2021)
2019 Totalt januari – juli: 393 452 varav 54 875 utländska gäster.
2022 juni + juli: 264 778 (ökning med 7 % mot 2021) varav 51 452 utländska gäster (ökning med 191 % mot 2021)
Hotell : 98 497 (ökning med 14 % mot 2021)
Camping/stugor vandrarhem: 166 281 ( ökning med 3,2 % mot 2021)2019 juni + juli: 238 675.
Hotell: 74 500.
Camping/stugor/vandrarhem: 164 175.- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-