-
Holländska researrangörer
Västerbotten och Lappland bjöd in holländska researrangörer och journalister för att visa upp vad området har att erbjuda turister.
Gensvaret var bättre än man trodde, det var många som var intresserade. Under en helg i mars fick de inbjudna uppleva vad områdena hade att erbjuda.
Det researrangörerna efterfrågade var att få en överblick över vilka hyrbilsföretag som fanns att tillgå, att transportkostnaderna skall vara rimliga, få en överblick över utbudet och få kontakt med restauranger som kan erbjuda svensk mat.
Responsen från besökarna var bra. De tyckte att:
- maten (det vilda köttet) var exotiskt och gott
- vinteraktiviteter var mest intressanta (snöskoteråkning, hundspann m.m.)
Några citat från besökarna var:
” – Gold of Lapland is a surprising destination with lovely outdoor
activities and great pure food”. ”As a travel blogger I was able
to share my experience directly online on Instagram because of
the great 4G coverage and let my followers enjoy in realtime
what I was experiencing”, Patrick Mulder, verkeersbureaus.info.“ – For the surroundings I would come back. Lapland was great!”,
Marloes de Hooge,Travelvalley.nl.” – It was my first time in Sweden, but what a beautiful and great
place to discover. Would love to come back for nature, food,
people and winteractivities, Aniek de Kort Travelpro magazine.“ – Sitting In a hottub at night under the stars and no noise, you
think: it won’t get any better. And the next day you go on a
snowscootersafari and it is even better”, Julius Karlsson, Travelbird turoperatör.Företagen som besöktes var:
- Granö Beckasin
- Lycksele Djurpark
- Hotell Lappland
- Ansia Resort
- Lapland Time
- Aurora Borealis
- Stora Hotellet (Umeå).
Gold of Lapland har följt upp besöket med att kontakta alla som var med och få till stånd fler affärer. Nästa steg är att delta i Swedish Workshop i Köln den 21-22 april där de redan har fått 16 affärsmöten inbokade.
Dessutom kommer småföretagarna att få möjlighet att skapa fler affärer genom att gå med i en destinationsorganisation. Då får man tillgång till både kunskap och nätverk. Sen är det dags för företagarna att bestämma sin målgrupp under olika delar av året. Det är viktigt att veta om att marknadsföring kostar och skall ses som en långsiktig investering.
Fakta om Gold of Lapland:
En ekonomisk förening med uppdraget att marknadsföra sina medlemsföretag.
Destinationen omfattar medlemsföretag i sex kommuner: Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Sorsele och Skellefteå.
Syfte: att utveckla samarbetet, värdskapet och öka medlemsföretagens försäljning.
Startade sin exportsatsning mot Holland 2014.
Har avtal med Visit Sweden.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-