-
Holländska researrangörer
Västerbotten och Lappland bjöd in holländska researrangörer och journalister för att visa upp vad området har att erbjuda turister.
Gensvaret var bättre än man trodde, det var många som var intresserade. Under en helg i mars fick de inbjudna uppleva vad områdena hade att erbjuda.
Det researrangörerna efterfrågade var att få en överblick över vilka hyrbilsföretag som fanns att tillgå, att transportkostnaderna skall vara rimliga, få en överblick över utbudet och få kontakt med restauranger som kan erbjuda svensk mat.
Responsen från besökarna var bra. De tyckte att:
- maten (det vilda köttet) var exotiskt och gott
- vinteraktiviteter var mest intressanta (snöskoteråkning, hundspann m.m.)
Några citat från besökarna var:
” – Gold of Lapland is a surprising destination with lovely outdoor
activities and great pure food”. ”As a travel blogger I was able
to share my experience directly online on Instagram because of
the great 4G coverage and let my followers enjoy in realtime
what I was experiencing”, Patrick Mulder, verkeersbureaus.info.“ – For the surroundings I would come back. Lapland was great!”,
Marloes de Hooge,Travelvalley.nl.” – It was my first time in Sweden, but what a beautiful and great
place to discover. Would love to come back for nature, food,
people and winteractivities, Aniek de Kort Travelpro magazine.“ – Sitting In a hottub at night under the stars and no noise, you
think: it won’t get any better. And the next day you go on a
snowscootersafari and it is even better”, Julius Karlsson, Travelbird turoperatör.Företagen som besöktes var:
- Granö Beckasin
- Lycksele Djurpark
- Hotell Lappland
- Ansia Resort
- Lapland Time
- Aurora Borealis
- Stora Hotellet (Umeå).
Gold of Lapland har följt upp besöket med att kontakta alla som var med och få till stånd fler affärer. Nästa steg är att delta i Swedish Workshop i Köln den 21-22 april där de redan har fått 16 affärsmöten inbokade.
Dessutom kommer småföretagarna att få möjlighet att skapa fler affärer genom att gå med i en destinationsorganisation. Då får man tillgång till både kunskap och nätverk. Sen är det dags för företagarna att bestämma sin målgrupp under olika delar av året. Det är viktigt att veta om att marknadsföring kostar och skall ses som en långsiktig investering.
Fakta om Gold of Lapland:
En ekonomisk förening med uppdraget att marknadsföra sina medlemsföretag.
Destinationen omfattar medlemsföretag i sex kommuner: Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Sorsele och Skellefteå.
Syfte: att utveckla samarbetet, värdskapet och öka medlemsföretagens försäljning.
Startade sin exportsatsning mot Holland 2014.
Har avtal med Visit Sweden.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-