-
Höstljus är tillbaka och sätter färg på Umeå
Den 25 oktober är Höstljus tillbaka igen med ett 40-tal ljuskonstverk som sätter färg på Umeå under årets mörkaste dagar. Tema för året är “Med nya ögon” och bland nyheterna finns installationer från studenter på Konsthögskolan vid Umeå universitet och ett samarbete mellan Kulturskolan och Bris där barn kommer skapa ett lysande konstverk i höstmörkret.
“Höstljus gör stadskärnan mer levande och har blivit en uppskattad tradition.” Säger Elin Jonsson, centrumledare på Visit Umeå.
Sara Hedlund, landskapsingenjör och projektledare för Höstljus, tillägger: “Solen visar sig alltmer sällan, och snön har ännu inte kommit. Ljusinstallationerna gör stor skillnad under den här mörka tiden på året. De inte bara lyser upp staden, utan bidrar också till en tryggare och mer levande miljö.”
Nya perspektiv genom kreativa ljusinstallationer
Årets tema “Med nya ögon” handlar om återupptäckande. Att stanna upp och se staden med nya perspektiv genom kreativa och tankeväckande ljusinstallationer. Lekfulla och färgstarka inslag blandas med mer subtila verk. Där även mörkret spelar en viktig roll och ger staden ett nytt sken. Nya platser och berättelser, tidigare dolda, kommer att träda fram under festivalen.
Höstljus pågår från den 25 oktober till den 15 november. Några av installationerna, såsom ”Stjärnhimmel” och flera ljusskulpturer, kommer att stanna kvar över jul.
Förskolebarnens traditionella lyktparad i Vänortsparken, som vanligtvis avslutar festivalen, anordnas i år den 22 november.
Samarbete som ger plats åt barns konst
Festivalen i år erbjuder inte bara ljusinstallationer.
En litteraturvandringen arrangeras av Regionbiblioteket, där lokala författare tolkar ljusinstallationerna via appen ”Härlitt”.
Ett samarbete mellan Kulturskolan och BRIS handlar om att ge plats åt barns konst i det offentliga rummet. Pedagoger har gjort en grund att bygga på och kommer hjälpa till när det kommer till ljussättning, men hur konstverket kommer se ut är upp till barnen.
“Barn har inte bara rätt att uttrycka sina tankar och åsikter, utan också att bli tagna på allvar.” Säger Klara Enmark, projektledare för BRIS och initiativtagare till projektet.
“Symboliken, att skapa ett ljus i mörkret är så mångbottnad. BRIS är verkligen ett ljus i mörkret och det försöker även vi på Kulturskolan vara.” Säger Kulturskolans enhetschef, Åsa Hernell.
Här kan ni läsa mer om Umeå på Turismnytt.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Fredrik Larsson
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-