-
Höstljus är tillbaka och sätter färg på Umeå
Den 25 oktober är Höstljus tillbaka igen med ett 40-tal ljuskonstverk som sätter färg på Umeå under årets mörkaste dagar. Tema för året är “Med nya ögon” och bland nyheterna finns installationer från studenter på Konsthögskolan vid Umeå universitet och ett samarbete mellan Kulturskolan och Bris där barn kommer skapa ett lysande konstverk i höstmörkret.
“Höstljus gör stadskärnan mer levande och har blivit en uppskattad tradition.” Säger Elin Jonsson, centrumledare på Visit Umeå.
Sara Hedlund, landskapsingenjör och projektledare för Höstljus, tillägger: “Solen visar sig alltmer sällan, och snön har ännu inte kommit. Ljusinstallationerna gör stor skillnad under den här mörka tiden på året. De inte bara lyser upp staden, utan bidrar också till en tryggare och mer levande miljö.”
Nya perspektiv genom kreativa ljusinstallationer
Årets tema “Med nya ögon” handlar om återupptäckande. Att stanna upp och se staden med nya perspektiv genom kreativa och tankeväckande ljusinstallationer. Lekfulla och färgstarka inslag blandas med mer subtila verk. Där även mörkret spelar en viktig roll och ger staden ett nytt sken. Nya platser och berättelser, tidigare dolda, kommer att träda fram under festivalen.
Höstljus pågår från den 25 oktober till den 15 november. Några av installationerna, såsom ”Stjärnhimmel” och flera ljusskulpturer, kommer att stanna kvar över jul.
Förskolebarnens traditionella lyktparad i Vänortsparken, som vanligtvis avslutar festivalen, anordnas i år den 22 november.
Samarbete som ger plats åt barns konst
Festivalen i år erbjuder inte bara ljusinstallationer.
En litteraturvandringen arrangeras av Regionbiblioteket, där lokala författare tolkar ljusinstallationerna via appen ”Härlitt”.
Ett samarbete mellan Kulturskolan och BRIS handlar om att ge plats åt barns konst i det offentliga rummet. Pedagoger har gjort en grund att bygga på och kommer hjälpa till när det kommer till ljussättning, men hur konstverket kommer se ut är upp till barnen.
“Barn har inte bara rätt att uttrycka sina tankar och åsikter, utan också att bli tagna på allvar.” Säger Klara Enmark, projektledare för BRIS och initiativtagare till projektet.
“Symboliken, att skapa ett ljus i mörkret är så mångbottnad. BRIS är verkligen ett ljus i mörkret och det försöker även vi på Kulturskolan vara.” Säger Kulturskolans enhetschef, Åsa Hernell.
Här kan ni läsa mer om Umeå på Turismnytt.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Fredrik Larsson
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-