-
Hotellkonceptet som vinner flera priser
KUST Hotell & Spa i Piteå har utsetts till norra Europas bästa nya hotell och norra Europas bästa boutiquehotell av den ansedda organisationen World Luxury Hotel Awards. Den bakomliggande orsaken är att man arbetar hårt med hotellkonceptet
Hotellkonceptet tar inspiration från Piteälvens resa från fjäll till kust. Detta återkommer både i hotellets design, interiör, smak och dofter.
Personal, gäster och samarbetspartners i fokus
Priserna delades ut under en gala i S:t Moritz.
”- Vi är otroligt stolta och rörda och vill rikta ett stort tack till vår fantastiska personal, våra underbara gäster och samarbetspartners som har gjort detta möjligt”, säger Christina Skoog, Vd och ägare KUST Hotell & Spa.
Hotellet har tidigare vunnit Årets Miljöpris på Betonggalan, Stora Byggpriset i Norrbotten, Årets innovativa besöksanledning i Piteå, silver och brons i Svenska Designpriset samt nominerats nationellt för Årets Bygge.
Om KUST Hotell & Spa
KUST Hotell & Spa är ett designhotell som är cirka ett år gammalt. Hotellet ligger i centrala Piteå en byggnad som är 14 våningar hög. Hotellet rymmer 97 hotellrum, konferensavdelning, festvåning, spa med pool och bastu på taket, Restaurang Tage och skybar.
Sedan det öppnade har man satsat på att fokusera på gästerna och detta har resulterat i hög gästnöjdhet.
”- Mottagandet har hittills varit fantastiskt. Kombinationen av en stark identitet med rötterna i regionen, och den personliga atmosfären som vi erbjuder tror jag har en stor del i att vi är så omtyckta av våra gäster”, säger Carina Wiklund, hotellchef.
”Vi har sedan idén först föddes om att bygga ett nytt hotell, haft en vision om att skapa en ny reseanledning som sätter både Piteå och regionen på kartan. Nu vet vi att det håller och tar oss till toppskiktet även i Europa” avslutar Christina Skoog.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tommy Stoltz
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-