tisdag 9 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
    • Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
    • Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Marcus Ståhl bloggar om hur skiddestinationer kan göra mer unika saker för sin marknadsföring än att ta samma bild på familjen i skidbacken varje år.
    2025-09-06 18:54

    Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring

    Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraordinära mega reach power puff idéer för kampanjer eller tillvägagångssätt som jag tror kan få extra genomslag, här är några av idéerna som jag bjuder på om skiddestinationer i Sverige har torka inför höst och vinter.

    Tips 1. Ta första bästa Svenssonfamilj, sätt på dem olika färgglada skidkläder, sätt dem i en skidbacke med perfekt manchester, vänta in blå himmel och… Klick! Den perfekta bilden!… Skämtar! Den här bilden har alla destinationer. Hur snygg den än är kommer den inte få er destination att sticka ut i mängden. Men när du redan tagit bilden ska du för all del använda den ändå.

    Tips och idéer för skiddestinationer

    1. Nedräkning på startsidan till första dagen backen är öppen (en tydlig och kul grej att följa). Kopplat till olika jämna dagar (kvar) kan ni göra event eller countdowns i sociala medier.

    2. Kom i form med oss! Hur toppar man egentligen formen för att få låren i absolut toppskick till första snöflingorna faller. Engagera några lokala träningsnördar och häng med på olika träningspass inför skidsäsongen.

    Varför inte livesända varje tisdag morgon (eller någon annan tid som passar er, men var konsekvent) direkt på sociala medier. (jag väntar på min första inbjudan…).

    3. Skapa ett skidakut – Pitch: Vi uppdaterar dig löpande under hela säsongen via sms/mms med bilder och fjällpropaganda så fort det dumpat minst 10 cm (får du in massa mobilnummer/mailadresser till skidnördar så har du skapat dig en bra kanal.

    Anledningen till att du vill ha mobilnummer istället för mail är att vi översköljs av nyhetsbrev och ALLA har ett nyhetsbrev. Så gott som ingen har ett mobilklubbs-mms).

    4. Webbkamera delux. Jag tror nästa folk skulle vara beredda att betala för en riktigt bra webbkameraupplevelse. Det är snudd på det mest googlade i samband med fjäll och skiddestinationer. Skapa en unik webbkameraupplevelse med de bästa vinklarna, flest kameror eller andra roliga extra-allt-upplägg.

    5. Skapa 360 graders content. Exakt hur det kommer att gå vet nog ingen men det gör det ännu mer spännande. Det går idag att köpa 360-graderskameror ganska billigt så om ni har nån teknikintresserad kan det här kanske vara ett kul utvecklingsprojekt.

    6. Smaka på XXX (Det här är en tydlig höst-idé så hugg tag i den direkt nu i skördetider!). Bjud in er själva hem till locals och till krögare i området, ta med en kamera och filma lite, kanske en intervju, kanske en snabbspolad matlagning i sann Mat-influenser manér. Bjud på lokala rätter och konstiga ingredienser, lokal slang/dialekt osv.

    7. En värdelös men rolig AI-agent. Skapa en AI agent som bara ger svar i stil med ”Intressant fråga men jag skulle föreslå att du unnar dig en resa till XXX, där kan du njuta av lugn och ro och sköna dagar på fjället”. Eller den här ”Jag förstår att du är orolig kring omvärldsläget, det är sannerligen en speciell värld vi lever i just nu, men något som brukar hjälpa är att unna sig extra tid med familjen, njuta av naturen och leva i nu’et. Därför skulle vi föreslå en trip med vänner och familj till XX”.

    8. Bjud in nybörjarna och gör de till hjältar! Att lära sig åka skidor när man är fyra år är väl ingen konst, testa 54! Skapa tutorials och nybörjarvideos för den som aldrig rest till fjällen. På det sättet visar ni på gott värdskap och minskar tröskeln för nya skidåkare (och vi alla vill väl att fler ska få upp ögonen för charmen med skidåkning).

    9. Hitta en kompisdestination. Precis som skolor brukar ha utbyte med skolor i andra länder skulle ni kunna göra an swop och låta en annan destination ta över ert Instakonto ett dygn samtidigt som ni gör det samma på deras. Båda skulle nå nya målgrupper och om ni gör det med glimten i ögat tror jag många skulle gilla det. Tänk Åre goes Gotland eller Vemdalen goes Bad Gastein.

    10. Find a friend in fjällen! Ensamheten är utbredd och allt fler vittnar om att upplevd ensamhet är ett samhällsproblem. Bjud in till en ensamvecka med extra mycket inkludering och gemenskap på skiddestinationer.

    Alla är välkomna över allt och där ni arrangerar olika aktiviteter för att folk ska känna sig delaktiga och som en del av en gemenskap (folk älskar att vara en del av något större).

    11. Skapa en digital skidskola! För många hade det ju varit sjukt mysigt att börja skidsäsongen redan i soffan. Man skulle både kunna gå igenom grunderna för nybörjare men också mer avancerade hack för avancerade skidåkare.

    Genomförandet är det som gör skillnad

    Jag skulle kunna fortsätta dag och natt men nu får det räcka med gratistips I slutändan är det ändå inte mina idéer som gör skillnaden utan ditt genomförande! Så ta dig i kragen och gör något annat än att lägga upp en bild på den glada familjen så ska du nog se att det ordnar sig i vinter med!

    Skulle du behöva nån att spåna idéer med? Eller kanske någon som tar hand om kampanjen? Hojta till vetja!

    Har startat en egen liten e-handel

    Och du by the way. Jag har just startat en egen liten e-handel. Mest som ett kul sidoprojekt för att lära mig ännu mer och utvecklas inom digital marknadsföring och webbutveckling. Men också för att på sikt kunna skapa ett extra arbetstillfälle lokalt.

    En webbutik med bara frystorkad mat och redskap för utomhusmatlagning, hyfsat nördigt va Spana gärna in butiken och hojta om du saknar något så kanske vi kan ta in det.

    Här kan ni läsa fler av Marcus Ståhls blogginlägg på Turismnytt.

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Marcus Ståhl
    Tweet
  • Slussporten renderad bild besöksnäring
    2025-12-08 07:06

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025

    Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Allt fler gäster söker en helhetsupplevelse med mat och hotellrum. Hällsnäs satsar stort på det.
    2025-12-08 02:41

    Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration

    Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.

  • Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
    2025-12-08 00:06

    Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas

    Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.

  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Almedagen 2026
      2026-01-27
      • Stockholm
      • www3.gotland.se/sr/Almedagen2026
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Möten & Event-mässan 18-19 februari 2025
      2026-02-18
      • Stockholm (Kista)
      • motenevent.se/
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-12-01 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...

    • 2025-11-30 13:12

      Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan

      Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...

    • 2025-12-03 06:44

      Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

      Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...

    • 2025-11-30 23:18

      Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

      Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet