-
Eva Palmgren
Eva Palmgren, Sweden Hotels
Hej Eva, vem är du?
Jag arbetar som VD för Sweden Hotels där mina dagar fylls av arbete med rekrytering av nya hotell, inköpsavtal, marknadsföring och PR & Kommunikation. Men i grunden är jag en säljare och entreprenör och en hotellnörd med 25 års branscherfarenhet.Vad krävs för att arbeta inom hotellbranschen?
Man skall älska mötet med människor, tycka om att ge service, kvalité och kunna hålla en öppen kommunikation. Det är dessutom viktigare än någonsin att vara lyhörd för förändringar i omvärlden, och att hänga med i förändrade bokningsmönster så man inte hamnar på efterkälken. Som ledare är det viktigt att man brinner för att utveckla och hjälpa både företag och människor att bli mer framgångsrika och lönsamma.Varför skall man arbeta inom hotellbranschen?
Därför att det förmodligen är världens roligaste bransch. Det är något speciellt med hotell. Med de sociala och utåtriktade människor som jobbar i branschen, med alla underbara gäster som vandrar in genom hotellentrén, och med alla möjligheter som finns hos oss. Alla har en chans att lyckas, oavsett utbildningsnivå, kön eller ursprung. Visar du bara framfötterna så kan du gå hur långt som helst!Vilken bakgrund har du själv?
Jag är född i Göteborg men flyttade runt mycket både i Sverige och i utlandet då min far Sten arbetade på Volvo. När jag blev myndig gav jag mig ut i världen igen. Studerade och arbetade bland annat på IATA (International Air Transport Association) i Genève. När jag insåg att mina chefer inte var ett dugg smartare än jag sökte jag in på universitet i England, och kom att tillbringa tre fantastiska år på School of Management på University of Manchester. I bagaget har jag därför en Bachelor of Science (BSc) Hons i Management. Jag specialiserade mig på marknadsföring, organisationspsykologi och sista året gjorde jag en avhandling på västerländska lastbilstillverkares marknadsföringsstrategier i Central- & Östeuropa. Min plan var att antingen återvända till flygbranschen, eller följa i pappas fotspår på Volvo.Vad fick dig att börja arbeta i branschen?
Utan tvekan halkade jag in på ett bananskal i hotellbranschen, men har aldrig ångrat det. Jag brukar säga att jag jobbat på alla sorters hotell, från stora fjällanläggningar och små havsnära kursgårdar till stads- och flygplatshotell. I grunden har jag alltid utgått från försäljning och marknadsföring, oavsett med vad och var jag arbetat.Mitt första hotelljobb var på Storliens Högfjällshotell i västra Jämtland. Året var 1992. Jag hade precis kommit hem efter 9 år i utlandet, och begav mig till Arbetsförmedlingen i Göteborg. Volvo hade anställningsstopp, och jag fick tips om att söka jobbet som försäljningschef på Högfjällshotellet i Storlien. När jag blev kallad till intervju hade jag ingen aning om var Storlien låg någonstans. Efter att ha tagit nattåget från Göteborg vaknade jag upp mitt i den fantastiska fjällvärlden en härlig brittsommardag. Fjället stod i brand med sprakande höstfärger, solen sken från en klarblå himmel och denna septemberdag var det runt 30 grader. Jag föll pladask! När jag kom tillbaka en månad senare hade hotellet stängt för säsongen, byns alla 175 invånare verkade ha åkt på semester, snön yrde och vinden ven runt knutarna. Då undrade jag förstås vad jag gett mig in på.
Efter Storlien följde tre år i Hälsingland på Hassela Sport & Konferens, som Hotellchef och vVD. Därefter Stensnäs Kurs & Konferens i Roslagen, Hotel Birger Jarl inne i centrala Stockholm och ett år på Quality Hotel Arlandastad. I början av 2001 var min son Filip 6 år gammal, och jag kände att det var dags att rota oss så han kunde gå i skolan på ett ställe, något som jag själv aldrig hade haft förmånen att göra. Sagt och gjort – flyttlasset drog hem igen till Göteborg, och vi flyttade in i min fars gamla hus i Torslanda på Hisingen, där vi fortfarande bor. Har aldrig bott så länge på ett och samma ställe, och stortrivs. Dock har jag bytt jobb några gånger de senaste 15 åren.
Varför valde du att arbeta just på Sweden Hotels?
För drygt 10 år sedan såg jag en spännande platsannons i Restauratören, och på den vägen är det. Jag har haft förmånen att under de senaste tio åren få arbeta med ett välkänt varumärke – Sweden Hotels – men som helt och hållet fyllts med nya värderingar och ett nytt sätt att arbeta på. Vi bygger en hotellkedja som vi själva vill tillhöra, fri från tvång och koncept, utan inblandning i driften, och som ändå innehåller alla de lönsamma fördelar som ett kedjehotell har tillgång till. Vi utvecklar hela tiden vårt erbjudande till hotellägarna som ansluter sig och det finns fortfarande massor kvar att göra!Samtidigt som vi skapar en hotellkedja som står på hotelièrernas sida måste kedjan också attrahera företag och privatpersoner att välja våra hotell framför andra hotellkedjor. Från 3 hotell vid starten för 10 år sedan är vi i dag ett 60-tal anläggningar, som tillsammans omsätter ca 850 miljoner kronor, med drygt 800 anställda och ca 3 000 hotellrum.
Vart gör du helst på din fritid?
Sverige är fantastiskt, och ungdomens dragning till det utländska och exotiska har fått ge plats åt alla underbara platser i Sverige, det storslagna svenska landskapet och vår historia. Jag gillar mindre och personliga hotell både i jobbet och privat, och tar gärna en weekend i Uppsala, Kalmar eller Helsingborg. Fast måste erkänna att då jag redan bor på hotell 2-3 nätter varje vecka så trivs jag allra bäst hemma i hänggungan i min trädgård. Jag bor tillsammans med min 21-årige son Filip och två katter i min fars gamla hus. När jag har en minut över ägnar jag mig gärna åt historia, trädgården, antikviteter och musik av alla de slag. Och någon gång då och då gör sig uppväxten i Skottland påmind, och jag plockar fram säckpipan och följer med mitt säckpipeband på en spelning.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Niclas Silverstrand
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-