Veckans Profil

Möt Sofia Edelbrock som arbetar som evenemangsansvarig i Gävle.

 

Hur kommer det sig att du blev evenemangsansvarig?
Jag hade jobbat som Event Coordinator i fem år på ett av Sveriges största internationella företag, där var mitt huvudsakliga uppdrag att driva och projektleda evenemang. När så annonsen om Evenemangsansvarig på Gävle Kommun kom lockades jag av det breda spektra av arbetsuppgifter som beskrevs som att proaktivt identifiera, och värva evenemang till Gävle tillsammans med lokala, nationella och internationella organisationer, nätverk och näringsliv i Gävleregionen. Jag hade länge velat testa på att jobba med ett platsvarumärke, en destination och allra helst min egen stad!

Jag sökte och hade turen att bland flera sökande ta mig ända fram till och bli erbjuden jobbet, en ära och hittills har jobbet bara fortsatt överraska och utveckla mig.

Hur ser dina arbetsdagar ut? Vad gör du?
En typisk arbetsdag startar med ett avstämningsmöte med marknadsgruppen, en grupp som består av en marknadsförare, tre destinationsutvecklare och jag själv, evenemangsansvarig. Vi pratar igenom vad vi närmast har på våra bord och följer strategiskt den marknadsplan vi sätter upp inför varje år, via den planerar vi vår kommunikation med omvärlden och väljer saker vi ska lägga fokus på för att utveckla Gävle som destination och ett attraktivt besöksmål.

Vidare sitter jag med rätt många ansökningar för evenemang som skickas ut, samt att jag ringer och kontaktar arrangörer och föreningar på egen hand för att skapa en kontakt och en relation och kanske bjuda in till en site-inspektion för att de ska få upp ögonen för vad vår fantastiska stad har att erbjuda!

De dagar jag inte har så många möten försöker jag jobba strategiskt och blicka framåt, fokus just nu är att utveckla och omarbeta vår evenemangsstrategi.

Hur blir man evenemangsansvarig? Vad krävs det för utbildning och erfarenhet?
Man ska gärna ha en högskoleutbildning med inriktning mot marknadsföring/sport management/ekonomi eller annan likvärdig utbildning. Vidare ska man med fördel ha några års erfarenhet av försäljning inom mötes-/ eventområdet och erfarenhet av att leda, samordna och leverera stora projekt med flera olika aktörer. Det är meriterande om man har jobbat med evenemang och/eller med destinationsutveckling och näringslivsfrämjande insatser.

Vad händer inom evenemang i din region?
Just nu har vi avslutat Gefle Metal Festival (14-15/7) på Gasklockeområdet mitt i centrala Gävle. En festival som går av stapeln för andra året i rad och lockar många besökare till vår stad.

Helgen efter, söndag 23/7, genomfördes Gävle Triathlon, också det evenemanget mitt i centrala Gävle, som gör det till en folkfest som många kan se och ta del av längs kajen och gatorna i Gävle.

Vidare lite senare i början av hösten (17/9) kommer vi att ha vår stora invigning av Gavlehovshallarna, en multisportarena som bl.a. innehåller en större inomhusfriidrottshall än Bosön!

Samma helg kommer Racing Rascals hålla sitt evenemang ”Barndagen” och avsluta det med 100 superbilar som intar Stortorget för uppvisning och scenprogam.

Grande finale på året kör vi som vanligt första advent, i år 3/12, när som välbekant ”Julen börjar i Gävle” med att Gävlebocken invigs med scenprogram och många happenings i stan.

Vilka är dina största utmaningar?
I jobbet som evenemangsansvarig är det att ”tänka rätt” och lägga krut på rätt evenemang, att satsa på evenemang som drar besökare och som är tillgängliga och tilltalar många oavsett kulturell bakgrund eller intressen.

Största utmaningar när det kommer till gruppen jag ingår i, Team Destination, så är det att skapa de bästa förutsättningarna för ett attraktivt Gävle. En stad som lockar med sitt utbud och som framför allt lever upp till och överträffar förväntningar så att våra gäster vill komma tillbaka igen.