Veckans Profil

Marcus Sandén
Hotelldirektör Comfort Hotel Jazz, Borås

 

Hej Marcus, du började som trainee och är nu hotelldirektör. Hur gick det till?

Jag har arbetat i hotellbranschen sedan 2011 och har arbetat på hotell i München, Hamburg, Oslo, Bergen, Köpenhamn och Stockholm. När jag fick möjligheten att gå Comforts Management Trainee programmet under 2017 så tackade ja direkt. Under utbildningen fick jag en fråga om jag ville bli hotelldirektör för Comfort Hotel Jazz i Borås.

Vad fick du lära dig under tiden som Trainee?

Massor. Jag fick insikt i samtliga delar av organisationen, hur man utvecklar ett varumärke, hur viktigt det är att leverera bra service och att det är viktigt att man som ledare fortsätter att utvecklas i sin roll hela tiden.

Hur var din första dag som hotelldirektör?

Nervös men självsäker var jag på plats 06:30 och kunde konstatera att januari skulle bli en väldigt intressant månad. För mig är personalen den i särklass viktigaste tillgången jag har och jag vill spendera så mycket tid som möjligt med dem. Så jag åt frukost med dem och lyssnade till när de berättade om arbetet och hur de arbetar. Därefter väntade analys av gäståterkopplingar och djupdykning i siffror och annat kul som i samband med personalens upplevelser ger vägledningen kring vad vi skall fokusera på och vad vi ska nerprioritera. Det blev en tidig och lång dag. Den var mycket speciell!

 Hur kom det sig att du blev hotelldirektör?

Jag har arbetat i hotellbranschen sedan 2011 och har arbetat på hotell i München, Hamburg, Oslo, Bergen, Köpenhamn och Stockholm. När jag fick möjligheten att gå Comforts Management Trainee programmet under 2017 så tackade ja direkt. Efter utbildningen så fick jag en fråga om jag ville bli hotelldirektör för Comfort Hotel Jazz i Borås.

Varför vill du vara hotelldirektör?

Min drivkraft ligger i att jag älskar att arbeta med gästnöjdhet och service.

Hur ser du på framtiden för hotellverksamheten?

Comfort Hotel Jazz har en stor potential. Jag ser framemot att utveckla både servicen som ges till gästerna, personalen och själva hotellverksamheten.

Vad är ditt mål med ditt arbete som hotelldirektör?

Mitt mål är att vårt hotell ska bli bäst på service i hela Borås. Hotellet ska bli den självklara mötesplatsen både för boråsare och hotellgäster.

Försäljningssiffrorna har stigit sedan du började. Vad beror det på?

Ja, antal sålda rum har gått upp med 27% och gästnöjdheten har också stigit med ungefär samma procent.

Du brinner också för restaurangbranschen och har utvecklat en app för restaurangbranschen – berätta!

Appen heter in.serv och hjälper restauranger att öka sin lönsamhet och få nöjdare gäster. År 2015 fick jag priset SKAPA Framtidens Innovatör i Värmland. De erfarenheterna tar jag med mig i mitt arbete som hotelldirektör.