Veckans Profil

Du är mässgeneral för Travel News Market. Vad är tanken och visionen bakom Travel News Market?

En mötesplats för besöksnäringen i Sverige tror vi är mycket viktigt. Vi skall inte sticka under stol med att när B2B-dagarna på TUR försvann, så kände vi att ”Nu kör vi!”. Helt klart så har Stockholm länge varit i behov av denna typ plats för möten. Vårt interna arbetsnamn var ”torsdag på TUR”. Redan första året då vi var på Friends Arena kom folk fram till mig och sa; ”Näsman, det här känns fan som torsdag på TUR”. Det såg  jag som ett gott betyg.

 

Vilka är de typiska utställarna på mässan och vilka är besökarna?

Det är en ganska bra blandning av utställare från hela världen. Allt från länder, destinationer och flygbolag till DMC´s och hotellkedjor. Jag vill nog påstå att de flesta man vill stöta på finns där, antingen som utställare eller besökare.

 

Hur har era tankar gått när det gäller att utöka mässan med en del som har fokus på Sverige?

Att skapa en mötesplats för alla som jobbar i den svenska besöksnäringen och som är på samma tid och plats som den ”globala” mässan vilket skapar möten, synergier, erfarenhetsutbyte och ger inspiration. Vi är mycket glada för samarbetet med Turismnytt, just för att få ännu mer fokus på Sverige. Travel News Market skall vara den naturliga mötesplatsen för svensk besöksnäring. Punkt!

 

Vad är tanken att nyttan skall vara för någon som jobbar i svensk besöksnäring att komma till mässan?

Att man skall nätverka och få tips, kunskap och inspiration av utställarna. Det personliga mötet har alltid varit viktigt och kommer att så förbli. En hel dag, eller om så bara några timmar, på mässan tror jag är något som kommer att förgylla det framtida arbetet i besöksnäringen.

 

I år kommer mässan att ha en mindre del som fokuserar på Sverige, främst kompetensförsörjning, rekrytering och utbildning. Vad krävs för att mässan skall bli den främsta, den stora och nästan enda, mötesplatsen för BÅDE besöksnäringen i Sverige OCH resebranschen i stort, så som TUR-mässan var?

Att så många som möjligt av er som läser Turismnytt kommer och tittar, ”klämmer och känner på” mässan så att de svenska utställarna känner att det blir en bra mässa och vi kan göra många svenska aktörer sugna på att vara med nästa år. Och att ännu fler från svensk besöksnäring kommer nästa år. Detta kan låta lite kaxigt, men jag tror att vi är på mycket god väg att skapa just det du frågar om. Ödmjukt kaxigt skulle jag nog vilja säga.

Välkomna den 8 november!

Här kan ni registrera er som besökare

Än är det inte för sent att boka en monter även om det är snudd på ”lapp på luckan”. Läs mer här. Kontakta oss här

Senaste nytt