Veckans Profil

Hej Destinationspodden och hej Mårten Westlund! Berätta, vad handlar Destinationspodden om?

Destinationspodden är podden som vill inspirera alla som jobbar med destinationer på något sätt. Det kan vara, allt ifrån dig som driver den lilla kajakuthyrningen, till dig som jobbar på en organisation som utvecklar en hel region. Ambitionen är att du som lyssnare i varje avsnitt någon gång ska känna att, – det där tipset var riktigt bra, det kan jag använda i min verksamhet. Sen hoppas vi också att fler vågar satsa på sin dröm och starta sitt eget besöksnäringsföretag eller utveckla sin destination.

Oftast nördar vi ner oss i en specifik destination och fokuserar på hur destinationen skapar flöden av besökare, kommunicerar och hur man jobbar för att få långsiktig lönsamhet. Sedan blir det alltid lite anekdoter inemellan. I avsnitten har vi oftast med tre olika personer som arbetar med att utveckla destinationen. Det kan gärna vara en företagare, någon från en destinationsorganisation och ibland boende eller olika besökare.

Och vem är du som gör alla poddavsnitt?

Jag som intervjuar heter Mårten Westlund och jobbar med varumärkesfrågor och kommunikation kopplat till olika destinationer. Huvuddelen av min arbetstid lägger jag som kommunikationschef på Basetool som bygger digitala plattformar specifikt utformade för marknadsföring av destinationer och företag inom besöksnäringen. Det är också Basetool som står bakom Destinationspodden.

Vad har ni haft för gäster och destinationer

Jag har varit runt i hela Sverige. Vårt första avsnitt handlade om Åre, sedan har vi gjort avsnitt om Böda Sand, Varberg, Göta Kanal och ett gäng andra destinationer. Det roliga är att även om varje destination är unik och har sina förutsättningar så finns det ett antal delar som är väldigt lika. Tex pratar många om hur destinationen lyfter när man börjar se andra företag som komplement som bidrar till att locka flöden av besökare istället för konkurrenter, även om man erbjuder liknande tjänster och upplevelser.

Finns det någon särskild intervju eller upplevelse som har satt spår?

Ja det finns några olika men historien om hur Mallboden Café och Vandrarhem lyckades lyfta sin lönsamhet genom något så enkelt som att vika sina våfflor är speciell. Den historien kan man höra i avsnittet om Göta Kanal. Sedan var det väldigt roligt att i vårt senaste avsnitt få prata med Erik Nissen Johansen, en av världens ledande destinationsgurus som varit del i att skapa koncepten för hela 800 destinationer, hotell och restauranger runt hela jorden. Slutligen var det roligt att med kort varsel få till intervjuer i Almedalen med en rad beslutsfattare i branschen som exempelvis Landsbygdsministern, Vd:arna för Visit Sweden och Visita.

Vad för avsnitt är planerade för våren?

Vi håller på att boka upp kommande intervjuer nu men vi hoppas på en Vänern-special och så måste vi få till några nya avsnitt i nordligaste Sverige. Jag drömmer om att få göra ett avsnitt om Svanstein Ski och om Visit Skellefteå. Men vi tar såklart gärna emot tips om destinationer som våra lyssnare vill veta mer om .

Destinationspodden finns där poddar finns eller här: https://home.basetool.se/sv/destinationspodden/

Man kan också följa podden på Instagram @destinationspodden

 

Denna intervju är ett samarbete med vår partner Basetool

Senaste nytt