-
Invigning av ny turistbyrå i Eskilstuna
Den 8 juni blir det invigning av en ny turistbyrå i Eskilstuna. Samtidigt byter man namn från Eskilstuna Tourist Center till Eskilstuna Tourist Information.
Den nya turistbyrån öppnar på Fristadstorget och skall vara en plats fyllt av inspiration för både turister och invånare. Man vill vara där besökarna finns. På torget vistas många människor och umgås, shoppar, bor på hotell och äter på restauranger.
”- När besökaren är på plats i staden vill vi kunna möta upp med personligt anpassad information, men då krävs det att vi är där besökaren befinner sig”, säger Helen Strömberg, turistbyråchef på Destination Eskilstuna.
I Eskilstuna har man också satsat på InfoPoints, i nuläget finns det tio stycken. Dessa har en extra betydelse under lågsäsong.
”- Att ha en mottagningsfunktion där vi kan möta besökare är fortfarande viktigt. Samtidigt är trenden mycket tydlig, information och inspiration för resor sker framförallt digitalt och därför väljer Destination Eskilstuna att nu lägga ännu mer fokus på våra digitala turistinformationskanaler”, säger Helen Strömberg.
I Eskilstuna har kultur- och fritidsförvaltningen torgvärdar och arrangerar evenemang på Fristadstorget året runt. Turistinformatörer kommer också att röra sig runt i staden på flakcyklar.
”- Flakcykeln är ett enkelt sätt för oss att kunna vara på plats där det händer. Ni kanske möter oss i Parken Zoo en solig dag eller utanför STIGA Sports Arena Eskilstuna inför en konsert”, säger Helen Strömberg.
”- Vi välkomnar att vi blir fler som tillsammans kan möta och ge rätt service till våra besökare och invånare som vill upptäcka Eskilstuna med omnejd. Det kommer också att innebära att öppettiderna på Centrum1 förstärks med lördagsöppet klockan 10-15 under juli och augusti”, säger Ann Segelborg, koordinator Fristadstorget.
Invigning och tårtkalas 8 juni
Allmänheten och media bjuds in till tårtkalas för att inviga nya Eskilstuna Tourist Information. Det bjuds på underhållning och fika. Representanter för Destination Eskilstuna och Eskilstuna kommun kommer att finnas på plats.Tid: 8 juni, klockan 13-14
Plats: Centrum1, Fristadstorget, EskilstunaBesöksstatistik
- Digitala besök på Eskilstuna.nu har ökat 2013-2016 från 106 593 till 255 535, en ökning med 140 procent.
- Fysiska besök på Eskilstuna Tourist Center har minskat 2013-2016 från 52 156 till 41 841, en minskning med 20 procent.
Källa: Destination Eskilstuna
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Joakim Serrander
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-