-
Järvsö blir värd för Sveriges ledande friluftsfestival – Utefest
Nu står det klart att de kommande årens upplagor av Utefest arrangeras i Järvsö, med start den 6–8 september 2024.
Det populära outdoor-evenemanget arrangeras av friluftsmagasinet Utemagasinet, i samarbete med bland annat Ljusdals kommun och Destination Järvsö.
Lagom till 10-årsjubileet flyttar festivalen till Järvsö
Utefest har sedan starten 2014 vuxit fram till en Sveriges ledande och mest uppskattade mötesplatser för friluftsentusiaster. Evenemanget vänder sig till alla som brinner för friluftsliv, oavsett nivå.
Utefest har tidigare arrangerats på Höga Kusten. Men lagom till 10-årsjubileet flyttar festivalen till Järvsö, känt för sitt natursköna läge i hjärtat av Hälsingland. Det finns goda kommunikationsmöjligheter för såväl kort- som långväga deltagare. Här kommer Utefest att stanna minst 3 år efter överenskommelse mellan Ljusdals kommun och Story House Egmont, som äger Utemagasinet.
”Vi ser mycket positivt på att friluftsfestivalen Utefest etableras i vår kommun, och visar upp de starka sidor som kommunen har och den möjlighet det ger det lokala näringslivet att komma i kontakt med den aktiva målgrupp som festivalen samlar. Vi har jobbat hårt på att etablera Järvsö som en stark och hållbar destination. Etableringen av Utefest är ett tydligt kvitto på att satsningen har varit bra.” Säger Pernilla Färlin, Kommunstyrelsens ordförande i Ljusdals kommun.
Utefest kan växa och utvecklas tillsammans med Järvsö
Utemagasinets chefredaktör Marie Kjellnäs ser Järvsö som en perfekt plats där Utefest, med Camp Järvsö som bas, kan växa och utvecklas tillsammans med både deltagare och samarbetspartners.
”Järvsö är som en härlig famn med det bästa av svensk natur: djupa skogar, mjuka berg, stora vyer och älven som slingrar sig i dalen. Här får vi perfekta förutsättningar för att skapa en riktigt bra festivalupplevelse, med tillgång till ett rymligt basecamp mitt i naturen, utmärkta kommunikationer och passionerade människor och aktörer att samarbeta med.”
Evenemanget har allt för friluftsälskaren
Med Utefest följer tre dagar fyllda med unika naturupplevelser, äventyrliga aktiviteter och framför allt – en stor gemenskap mellan friluftsälskare. Flera friluftsprofiler och experter är på plats för att lära deltagarna om utrustning, utematlagning, överlevnad, äventyrsfotografering, navigering och mycket mer.
Dagarna kommer att vara späckade med aktiviteter som MTB-cykling, vandring, klättring, paddling, yoga och trail running. Kvällarna kommer att bjuda på inspirerande föreläsningar och livemusik runt lägereldarna.
”Järvsö har länge varit en favoritplats för dem som vill uppleva äventyr och friluftsaktiviteter. Att få visa upp vår fantastiska natur och vårt breda utbud av aktiviteter i samband med ett så välrenommerat event som Utefest känns otroligt roligt. Vi är väldigt förväntansfulla och ser fram emot att vara en del av denna spännande satsning.” Säger Amanda Sandahl, VD på Destination Järvsö.
Biljettförsäljningen till nästa års Utefest i Järvsö startar i slutet av 2023, då också delar av programmet presenteras.
Läs mer om Järvsö på Turismnytt här.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Sofie Lantto
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-