-
Kickstart Linköping – en lyckad satsning för att stötta besöksnäringen
För lite drygt ett år sedan lanserades Kickstart Linköping – ett initiativ från Linköpings kommun som syftade till att göra besöksnäringen i Linköping redo när pandemin släpper sitt grepp. Men hur gick det egentligen? Vi frågade Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Go GlampingI februari lanserades möjligheten att ansöka om utvecklingsprojekt och produkutvecklingscheckar för att skapa nya reseanledningar och produkter i Linköping. Under året har ett 40-tal checkar delats ut för produktutveckling och flera andra insatser har genomförts.
- När det gäller produktutvecklingscheckar har exempelvis stöd för glamping, ställplatser, sommarcaféer, onlinebokningsfunktioner, cykling och andra aktiviteter och evenemang delats ut, berättar Jörgen Nilsson.
När det gäller stöd till lite större utvecklingsprojekt kom det in många spännande ansökningar. Men ett överklagande gjorde att man inte nådde hela vägen fram.
- Tyvärr överklagades besluten för utvecklingsprojekten till förvaltningsdomstolen och därefter valde kommunen att inte gå vidare till kammarrätten eftersom det skulle ha tagit alldeles för lång tid och blockerat processen framåt, säger Jörgen Nilsson.
The Lost City of Linköping – digital guideAnkan, grannstäder och digitala guidningar
Därutöver satsade Visit Linköping på en mer omfattande nationell marknadsföring. Bland annat gjordes lite extra marknadsföringsinsatser för att lyfta Gamla Linköping som besöksmål. Visit Linköping skapade också en hemesterserie med Linköpingsbördiga komikern Anders ”Ankan” Johansson, bestående av fem filmer med mycket bra genomslag i sociala kanaler.
Även samarbetet som genererades under det första pandemiåret med grannstäderna i Norrköping, Västerås, Örebro och Karlstad fortsatte i kampanjen #48timmarhosgrannen.
Redan under våren inleddes arbetet för att förbereda sommaren och hantera pandemin med två pandemianpassade insatser.
- Vi försökte skapa ett värdskap och upplevelser kopplat till pandemin. Så vi lanserade två digitala guidningar med det danska bolaget Storyhunt. En med historisk vinkel och en baserad på humor. Båda kan genomföras genom att använda sin telefon och vandra genom Linköping och Bergs Slussar utan kontakt med andra, säger Jörgen.
Värdskapsroboten FolkeRoboten Folke stärkte värdskapet
Den andra insatsen bestod av en social värdskapsrobot. En robot som oavsett pandemi och avstånd kan möta besökarna när de önskar. Roboten namngavs via en Instagramtävling i juni och döptes till Folke Filbot – ett namn som anspelar på kopplingen till statyn som står på Stora Torget i Linköping, Folke Filbyter.
- Vi lanserade Folke i slutet på juni och har arbetat med att utveckla vår nya kollega tillsammans med företaget Dynorobotics under hela sommaren. Folke har varit baserad i Bergs Slussar, Göta kanal för att bygga upp sina förmågor. Nu till hösten ska han ut på turné bland Linköpings hotell där han kommer att möta besökarna där de befinner sig, berättar Jörgen.
Parallellt med Kickstart gjorde även Linköpings kommun en ansökan till Tillväxtverket under vinterns utlysningar om projekt för att stärka besöksnäringen. Linköping blev en av de utvalda med sin ansökan gällande projektet Kulturkartan. Projektet syftar till att framhäva kulturen som en starkare reseanledning för privatresemarknaden och skapa en metod för att etablera ett starkt samarbete mellan kulturaktörer och besöksnäring. Projektet pågår till och med våren 2022 och själva metodarbetet genomförs i samarbete med STUA.
Nytt sommarrekord
Vad blev då resultatet av alla nya satsningar? När Linköping gick in i sommaren kunde man erbjuda många nya produkter och kreativa lösningar utifrån vårens arbete tillsammans med näringen. Under sommaren var det full fart och när Linköping summerade gästnattsstatistiken från SCB i oktober landade man på ett nytt prydligt sommarrekord mitt i pandemin.
– Vi har faktiskt haft en starkare återhämtning gällande gästnätter sedan i mars än de liknande städer vi jämför oss med. Vi blev faktiskt själva överraskade över sommarrekordet, eftersom Linköping saknar både höga berg, saltvatten och skärgård och den här sommaren har vi inte haft några evenemang som dragit besökare. Just den här sommaren har dessutom även Kolmården och Astrid Lindgrens Värld haft restriktioner, så deras bidrag som reseanledningar har varit svagare för oss som ligger mitt emellan, konstaterar Jörgen och fortsätter:
– Så i sommar känner vi verkligen att besökarna upptäckt Linköping mer än någonsin och då med fokus på kultur och natur. Exempelvis har vårt friluftsmuseum Gamla Linköping haft besök av betydligt fler barnfamiljer än vanligt och aktörerna längs Göta & Kinda kanal har haft en riktigt stark sommar. Näringen har kämpat riktigt bra tillsammans även om t.ex. restauranger och eventarrangörer led av restriktionerna under sommaren.
Nu fortsätter arbetet med Kickstart Linköping under hela 2022 och Kulturkartan.
- Nästa år blir en helt ny spelplan där vi åtminstone med säkerhet kommer att behöva aktivera oss på den internationella marknaden igen. Exakt vad vi hittar på återstår att se. Men det gäller att vara kreativ och fokusera på hållbara upplevelser. Ett och ett halvt år av pandemi är mycket att hämta igen och både resenärernas beteende och researrangörsledet har förmodligen förändrats en del i jämförelse med innan pandemin avslutar Jörgen Nilsson.
Läs mer på Visit Linköpings hemsida
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Vintersäsongen är äntligen här – SkiStars backar öppnar
Fjällen fylls åter av förväntan och vintermagi. Den 29 november öppnade SkiStar Sälen och Vemdalen sina första nedfarter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet samt Nöjesparker/skidanläggningar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
Tunga företrädare för flygbranschen och politiker lyfte krisen för inrikesflyget och Arlandas roll efter BRAs flytt från Bromma
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Uppdaterat den 30 november 17:19. Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass ...
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av <...
-
-
Gästbloggare
-