-
Kommuner satsar mer pengar på besöksnäring
Diskussionen om skattebetalarna skall stödja besöksnäringen eller inte går het just nu.
I de fyra kommunerna Örnsköldsvik, Härnösand, Kramfors och Sollefteå är kommunledningarna dock positiva till satsningen på besöksnäringen. De satsar tillsammans cirka åtta miljoner kronor per år på marknadsföring av Höga Kusten området.
Det är bolaget Höga Kusten Destinationsutveckling AB som har fått uppdraget att marknadsföra och utveckla Höga Kusten. Bolaget har funnits i två år och har fyra anställda. År 2015 såg kostnadsbilden för bolaget ut så här:
- Tjänster 2,1 miljoner kronor
- Övriga externa kostnader: 2,5 miljoner kronor
- Personalkostnader: 3,1 miljoner kronor
Örnsköldsvik kommun menar på att pengarna är väl använda då Höga Kusten redan har lyckats sälja varumärket Höga Kusten både nationellt och internationellt.
Att de 7,7 miljoner kommunerna slantade in i Höga Kusten Destinationsutveckling förra året har förräntat sig är dock svårt att leda i bevisning. Statistik kring turism är svårtolkad och ofta inte fullständig.
Enligt siffror som Örnsköldsviks kommun har fått från bolaget (som anger SCB och Tillväxtverket som källa) ökade antalet turistnätter i Höga Kusten med 13,3 procent från 2014 till 2015. Men om det var bolagets förtjänst är svårt att säga.
Antalet turistnätter per år har nämligen ökat stadigt sedan 2011. Då var antalet turistnätter 252 338 i Höga Kusten, vilket hade stigit till 371 639 fyra år senare. En ökning med 47,3 procent. Men – i de siffrorna finns inte gästnätter på campingar med.
Turismen ökar i Höga Kusten, men om det är utvecklingsbolagets förtjänst är oklart.
Bolaget har fram till årsskiftet 2017/2018 på sig att visa att det gör rätt för sig. Så långt gäller avtalet med kommunerna, som vill ha en utvärdering av de första åren innan de beslutar om en fortsättning.
Källa: allehanda
- Text: Maria Lindqvist
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-