-
Krönika – Allt (eller åtminstone en del) om Almedalsveckan 2022
Efter tre år var det så dags för ett Almedalsveckan ”på riktigt” igen. Oerhört viktigt för Gotland och Gotlands besöksnäring, men också för eventbolag och leverantörer av material, utrustning och tjänster (från fastlandet), transportörer (inte minst flygbolag) och arrangörer. För alla som var där blev det ett välkommet tillfälle att träffa bekanta, kunder, partners och andra kontakter man inte ”sett i verkligheten” på flera år. Det går inte att komma ifrån att finns få liknande tillfällen, om ens något, som skapar förutsättningar för så många möten, nya och gamla, väntade och oväntade, vanliga och ovanliga, ordinära och märkliga.
Själv kan jag logga en dubbel OS-medaljör, en norsk hotellmagnat (ja, han har initialerna PS…), en drönarföretagare, Nationalstadsparkskramare som föredrar en parkeringsplats framför en nöjespark, höghastighetstågstroende och Hyperloopmissionärer för att bara nämna några. Fantastiska, fascinerande, oroande och inspirerande möten och många nya kunskaper och insikter. Här finns både bredden och djupet, näringsliv och politik.
Politik, ja. Det är ju det som är ursprunget och grunden till Almedalsveckans existens men egentligen bara en del av konceptet idag och framför allt inte syftet med närvaron för det stora flertalet. För många är inte syftet att utöva demokrati eller att påverka politikerna men de, politikerna, ÄR där i stort antal och de är mottagliga och ser det som en möjlighet att lära, påverka, förklara och försvara. Helt enkelt möta och lyssna på samhället, näringslivet, proffsen och inte minst de potentiella väljarna såklart.
Att detta är ett demokratins epicentrum och en arena för alla åsikter och sätt att se på saker att få komma fram, gör det än mer tragiskt och upprörande att våldet ska få skörda ännu ett offer just här. Mina och våra tankar går till offret, hennes familj, anhöriga, vänner och kollegor.
Jag passerade själv platsen för dådet bara minuter efter att det skett och ovetande om vad som hänt. Nu i efterhand blir det ännu mer uppenbart att fler poliser inte är den främsta boten mot det våld som vårt samhälle lider av (ett par hundra poliser inom några hundra meters radie hindrade inte gärningsmannen). Istället måste vi mötas som i just Almedalen och utbyta tankar, åsikter och erfarenheter som gör oss klokare och kan ge oss styrka, insikter och förutsättningar att hjälpa fler som mår dåligt och har det svårt, som riskerar att hamna i utanförskap och kriminalitet, som inte får förutsättningar att ha trygga hemförhållande, bra skolgång och möjlighet till arbete. DÅ kan vi säkert till en viss del bidra till att förebygga detta meningslösa våld.
Våldet får inte segra och hindra oss från att mötas i Almedalen nästa år.
Vad gav då veckan?
Vad finns då att rapportera från den kortvecka som Almedalsveckan nu är och som är relevant för er som verkar i besöksnäringen? Mycket handlade om mobilitet, transporter och infrastruktur och där finns helt klart kopplingar till besöksnäringen. Vi återkommer till det, men först det som handlade om besöksnäringens ”kärnverksamhet”.
Visita körde ungefär samma upplägg som 2019 – Branschmingel på måndagskvällen och kockdueller dagen efter där två riksdagspolitiker fick laga mat coachade av de två krögarna Marcus Aujalay och Fredrik Eriksson. Minglet gav tillfälle att träffa gamla branschbekanta och lära känna nya. Alltid givande utan att man nödvändigtvis kan peka ut ett avgörande möte och utfallet av det. Kockduellerna var ett bra tillfälle för politikerna att skaffa sig en ännu bättre bild av situationen i branschen, men också för Visita att ställa dem mot väggen och utmana dem att bli ännu bättre på att stötta branschen och driva viktiga frågor till positiva nationella beslut och förändringar.
Hur komma till natur och besöksmål hållbart?
Trivector arrangerade ett panelsamtal om hur man kan få till hållbart och klimatsmart resande till natur och besöksmål. Här fick vi höra hur STFs generalsekreterare/VD Maria Ros Hjelm, Karin Ryberg från Västtrafik, Claes Lindholtz Kommunikations- och hållbarhetschef på SJ samt Daniel Arenholm från E-go lyfte fram olika möjligheter de själva erbjuder för sverigeturistarna att transportera sig på ett hållbart sätt till och från besöksmålen, enskilt och tillsammans.
Cykel på tåg (har ju inte varit SJs paradgren men nu börjar de göra det möjligt på vissa tåg), överturism (det är en utmaning att få besökarna att sprida ut sig men bra kommunikationer är en av nycklarna), positiva lösningar, men också hinder och utmaningar var uppe till diskussion. Utmaningen är ofta last mile/first mile. Mot slutet tog Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, som satt i publiken, till orda och kom med en bra lösning – att boka en paketresa med buss. Antingen individuell eller i grupp. Det passar inte alla men är onekligen en både hållbar och smart lösning.
Evenemang som hävstång för utveckling och tillväxt, var en annan intressant rubrik ur besöksnäringsperspektiv – En panel med Susanne Andersson, VD Visit Sweden; Jonas Siljhammar, VD Visita; Mats Hedenström Näringspolitisk chef Svensk Handel, David Fridell. Marathongruppen och Azadeh Pohjan Gustafsson socialdemokratisk ledamot i Kulturutskottet diskuterade frågan om evenemangens betydelse för utveckling och tillväxt. De konstaterade bland annat att det onekligen ger både sysselsättning och intäkter till både destinationen som sådan och företagen där. Det bidrar också till att stärka både ortens och i många fall landets varumärke och ger långsiktiga effekter. Tyvärr hann jag inte vara med på hela seminariet då det krockade med ett annat tvärs över gatan (ska man bevaka en bransch med så stor bredd som besöksnäringen är det nästan ofrånkomligt dessa dagar) så jag kan ha missat något mer av vikt här.
Orättvisa momssatser
Riksföreningen för Gästhamnar i Sverige hade ett tält, passande nog nere i hamnen, och där hade man en programpunkt med rubriken ”Är framtidens gästhamnar en del av en hållbar och rättvis nationell besöksnäringsstrategi?” Bakgrunden är att båtar som ligger i en gästhamn betalar 25% i moms medan exempelvis husbilar som på vissa ställen till och med använder samma servicehus och faciliteterna där bara betalar 12% moms! Ska man se det ur ett hållbarhetsperspektiv så är de flesta båtar, i synnerhet segelbåtarna, betydligt mer klimatvänliga än husbilar och husvagnar.
Region Gotland lyfte fram vattenkrisen på ön på ett kreativt sätt med en dusch som var igång konstant med en virtuell öbesökare (eller var det en öbo?) i. Lyckligtvis var det den smarta duschen från Orbital Shower som återanvänder vattnet och som ni kunde läsa om nyligen här på Turismnytt
Destinationer på plats
Några destinationer var på plats och hade egna tält eller montrar. En sådan var Västervik som bland annat lyfte fram betydelsen av färjeförbindelsen med Visby, men också som en smart intresseväckare produkter från ett av kommunens större företag, Ankarsrum.
Sigtuna valde att ha en egen dag om flyg och Arlanda, ur olika perspektiv. Bland annat hade man en paneldiskussion där bland annat ordförandena i Moderaternas respektive Miljöpartiets ungdomsförbund var med. Diskussionen blev ganska intressant men också förutsägbar. I programpunkten ”Arlandas framtid – globalt nav eller nya Bromma” med politiker från Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet fick man känslan av att Miljöpartisterna börjar bli lite desperata när Daniel Helldén som kandiderar till riksdagen för sagda parti menade att flygandet inte kommer att nå nivåerna som var före pandemin inom överskådlig tid. Både de stora mängder köande resenärer vi sett på Arlanda och den senaste statistiken som visar att vi nästan är uppe i prepandemiska passagerarnivåer, har uppenbarligen passerat hans ögon och öron obemärkt.
Det för oss osökt in på transporter och mobilitet. Flera programpunkter under Almedalsveckan avhandlade olika aspekter av flyget där huvudfokus helt klart var omställningen. Elflyget kommer att vara i kommersiell drift redan om några år och som utvecklingen ser ut nu kommer det att rita om kommunikationskartan. Jag träffade dock några som inte tror att det kommer att gå att få lönsamhet i det samtidigt som det befintliga flygbolaget BRA är dock helt inställda på att ha elflygplan i sin flotta före 2030. Själv tror jag att batteriutvecklingen, sjunkande kostnader för både tillverkning och underhåll samt flexibiliteten med mindre flygplan, minskade bullernivåer och minskat behov av banlängd skapar förutsättningar för både nya linjesträckningar, nya aktörer och helt nya marknader.
Hållbart flyg och drönare
I väntan på att elflyget är en realitet måste vi titta på hur befintliga flygplan ska kunna bli hållbara med olika former av biobränsle. Där finns goda förutsättningar att få ned CO2-utsläppen med 80% kom det fram i en panel med representanter från bränsletillverkaren St1, flygbolaget BRA, Fly Green Fund, Fossilfritt Sverige, LTU och Svebio samt två politiker från riksdagen. Råvarorna finns i form av GROT (grenar, rötter och annat som blir kvar i skogen efter avverkning och gallring) så att det räcker långt, det behöver alltså inte nödvändigtvis odlas ny biomassa för detta ändamål. Däremot krävs det regleringar i form av reduktionsplikt för att de som investerar i anläggningar för framställningen av bränslet ska veta att det helt säkert finns en marknad. Bränsletillverkarna står i princip och väntar på de rätta besluten från politiken för att komma igång. Det lyftes också fram önskemål att flygskatten skulle tas bort för att underlätta omställningen eller att den skatt som kommer in åtminstone går tillbaka till flyget och dess omställning i någon form. Sverige är ett föregångsland och har alla möjligheter att bli riktigt bra på hållbart flyg.
Flera seminarier handlade också om drönare och olika former av vertikalstartande farkoster, som ligger närmare i tiden än man kan tro, och utmaningarna med dessa. Här handlar mycket om regleringen av luftrummet så att rätt farkoster prioriteras och fördelas i tid och rum. Risken finns annars att vi får veritabla bisvärmar, främst i städerna, som stör både ljudbilden och visuellt. Man kan ju tänka sig att både alla de matleveranser vi ser idag och varorna som levereras till diverse boxar och trösklar istället kommer med drönare. Det skapar ett antal frågeställningar och utmaningar. LFV som är den statliga myndighet som sköter regleringen av luftrummet verkar ligga steget före här, vilket är lovande. Sedan måste det också till en infrastruktur i form av landningsplatser och omlastningspunkter/-noder. I Norrköping finns det både aktörer som jobbar på att skapa landningsplatser med laddmöjlighet och det finns även luftkorridor upprättad mellan Norrköping och Linköping för tester av drönartrafik.
Norrköping är också bas för Katla som är en svensk startup som utvecklar en farkost för vertikal start och landning men som flyger på vingar horisontellt. Inom en snar framtid kommer den att kunna frakta varor och på längre sikt kan vi få se den som transportmedel för två passagerare. De visade upp sig och sitt koncept i den så kallade Techarenan där man också kunde hitta en annan startup som håller på att ta fram en betydligt större drönare som ska kunna gallra skog, träd för träd, från luften. På det viset undviker man stora skogsmaskiner som ger stora markskador, bland annat.
Ja, som ni ser tekniken går framåt och skapar möjligheter till fromma för både människor och natur!
Hyperloop
Apropå framtidsteknik, har ni hört talas om Hyperloop? Det är en idé som kommer från en inte helt okänd Elon Musk, men som han inte hade tid att utveckla vidare. Istället lade han ut det som ett open source-projekt som är fritt för företag och andra aktörer att utveckla vidare. Tekniken går ut på att man istället för att som med tåg skicka resenärerna med vagnar på räls, transporterar ett 60-tal personer i en pod/kapsel i ett rör med extremt lågt tryck och hög hastighet, ungefär som rörpost. På det viset kan man bygga en förbindelse mellan exempelvis Stockholm och Göteborg som tar 35 minuter. Kostnaden blir lägre en än höghastighetstågbanor och kan vara klart inom fem till tio år, som jag uppfattade det (första teststräckan kan vara klar inom ett par år i Italien, Indien eller Dubai där det finns långt gångna projekt). Håll med om att det låter bra mycket både bättre och smartare än höghastighetstågen som i bästa fall är klara om femton år och tar oss mellan Stockholm och Göteborg på drygt två timmar? De som driver frågan i Sverige är en förening, Hyperloop Sweden, som var på plats i Almedalen och hade frågestunder med flera politiker från Trafikutskottet av olika partifärg. Jag var på plats när Helena Gellerman från Liberalerna var där och hon var mycket positiv och berättade också att Trafikutskottet hade varit på studieresa i Kalifornien och bland annat sett en Hyperloop testanläggning där. Elin Gustafsson från socialdemokraterna var också positiv men ändå inne på att man måste fortsätta planeringen för höghastighetstågen…
Mingelrapport
Till Almedalen hör också alla de mingel som arrangeras av olika företag och organisationer. Det mest spektakulära får nog sägas vara Petter Stordalens på innergården till Clarion Hotel Wisby på måndagskvällen. Där samlas ministrar och besöksnäringsfolk, artister och Almedalsbesökare i allmänhet för att äta och dricka gott plus lyssna på uppträdanden (i år av Tove Styrke). Kvällens höjdpunkt är Petters egna framträdande som i år var kanske mer politiskt än någonsin. Sin vana trogen propagerade han för nyfikenhet på det som är annorlunda och mångfald och inkludering. Han hyllade Sverige som ett land bättre än något annat att leva i och Almedalen som ett viktigare forum än någonsin eftersom uteblivna samtal är det största hotet mot oss och vårt samhälle (och detta var dagen innan dådet). Precis som Fredrik Reinfeldt gjorde i sitt tal på Visitadagen, tryckte Petter på vikten av att skapa tillit mellan människor (Fredrik som stod bredvid mig nickade instämmande).
Tisdagen bjöd på två flygmingel där Svenska Regionala Flygplatsers var mest givande med ett kort spontanföredrag av Nils van der Pohl och intressanta samtal med bland annat Maria Fiskerud, hållbarhetschef på BRA och Anna Petre, vd för Sveriges färskaste flygbolag Västflyg, som flyger Bromma-Trollhättan och vice versa. De hade tänkt göra uppehåll i trafiken men intresset för att flyga från Stockholm till Västkusten var så stort att de kör hela sommaren.
Sammanfattningsvis en mycket intressant och givande fyradagarsvistelse i Visby och den gav mersmak inför nästa år. Om ni funderar på om ni ska satsa på att medverka i någon form på Almedalsveckan nästa år får ni gärna höra av er till Turismnytt och bolla tankar och idéer.
PS. Nästa års Almedalsvecka invigs på onsdagen den 28 juni, vilket är fyra dagar tidigare än i år. Avslutningen sker preliminärt 2 juli, slutligt format och schema över partiernas dagar beslutas efter valet. Allt enligt ett pressmeddelande från arrangörerna i veckan.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-