-
Krönika – Gör tvärniten till en utvecklingsmöjlighet – del 1
Rubriken är provocerande, jag vet. Men det kommer en vardag igen, förr än vi anar. Men den vardagen kommer inte se ut som den gamla. Resande och semestrande blir annorlunda. För att vara förberedda kan vi som företagare och destinationsutvecklare ägna den kommande tiden åt utveckling. Denna krönika handlar om det.
Vi människor är känslostyrda och väljer att resa till de platser som vi upplever är trygga. Det innebär att vi med stor sannolikhet får uppleva en kraftigt ökad andel svemestrande, alltså svenskar som semestrar i Sverige.
Sverige är ett land som av många upplevs som tryggt och ordnat och dessutom inte så tättbefolkat. Det torde innebära att vi även kan locka turister från närliggande länder. Det vi sannolikt inte kommer se, är de långväga internationella turisterna.
Detta får följder för oss alla, men för att inte deppa ihop behöver vi se vad vi kan göra nu. Därför har vi satt samman en lista med smarta idéer och tips på vad man kan göra för att ha bästa möjliga förutsättningar när besöksströmmarna väl återkommer. Här följer del 1 av listan. Del 2 kommer om några dagar.
Vänd upp och ner på din affär
När allting vänds upp och ner finns möjligheter att förändra, att förädla och förfina. Många av historiens största innovationer och nya företag har startats i en tid när stora förändringar skedde. Vi är av allt att döma i en sådan brytpunkt just nu. Vårt beteende förändras och vi agerar på ett nytt sätt. Vad kan man då göra?
Titta på hur din affär ser ut idag.
♦ Vad erbjuder du och på vilka aktiviteter tjänar du mest pengar? Ofta har vi dålig koll på exakt vilka delar som är mest lönsamma och arbetar på som vi alltid gjort.
♦ Kan du paketera om din produkt?
♦ Kan du utöka med någon ny del, finns det en närliggande produkt eller tjänst du kan utveckla?
♦ Finns det möjlighet att skapa ett paket tillsammans med någon annan på din plats? Genom att samarbeta kan ni tillsammans få ett mer attraktivt erbjudande.När du går igenom din affär och vet var du tjänar dina pengar kan du se att det finns vissa saker som inte är lönsamma. Hitta då någon som är specialist på just det så du kan fokusera på det du är bäst på.
Fotograf: Antenna/UnsplashEnas om gemensamma koncept
Jag pratade med några krögare häromdagen. De kämpar med att deras destination får allt färre kvällsgäster. Daggästerna är många men de stannar inte kvar över kvällen och natten.
De planerar nu för en liten vinprovningsfestival. Och här handlar det inte om att skapa nya stora arenor utan bara att 3–4 restauranger går samman. Var och en fokuserar på ett specifikt lands viner och marknadsför sig under en gemensam paroll. Allt genomförs på den egna restaurangen med befintlig personal. Ett ekonomiskt och effektivt sätt att skapa starkare reseanledningar genom att enas under ett enkelt koncept.
Bildar tillsammans en stark reseanledning
I Borås har man arbetat intensivt med att skapa kunskap om stadens levande konstscen. Här finns stora evenemang som Street art-festivalen No Limit , men också mindre evenemang som inte kostar skjortan att arrangera.
Under konceptet – Staden som galleri och eventet – Staden som Galleri-Galej har destinationsbolaget, en rad olika gallerier och konstscener i staden enats om särskilda tider när alla håller öppet och har Vernissage. Man marknadsför sig via destinationens resp. Verksamheternas egna kanaler.
Om gallerier var för sig inte lyckas locka långväga besökare bildar de tillsammans en stark reseanledning, som lockar besökare och ger dem anledning till att boka en hotellnatt och också utnyttja stadens restaurangliv.
Kan du och andra näringsidkare på din plats skapa något liknande?
♦ Brainstorma fram tre olika koncept som du skulle kunna samarbeta med andra under.
♦ Gå igenom vad som skulle krävas för att realisera konceptet.
♦ Gör en lista med potentiella partners.
♦ Börja planera. Gör planen verklig. Sätt datum och fördela ansvar. Nu är ni igång.Ofta kan evenemang kännas stora och kostsamma, men genom att utnyttja befintliga arenor och dela på en mindre marknadsföringskostnad blir samarbeten ofta effektiva och känns genomförbara.
Storytelling skapar intresse och förväntan
I ett samtal med designgurun Erik Nissen Johansen berättade han hur man kan tänka på sin plats som ett manus till en pjäs eller en bok. Om man vet vilken historia man vill berätta så blir livet mycket enklare. Då blir det lätt att välja ton i sina texter, lätt att välja bilder, lätt att paketera sina erbjudanden och särskilja dem från andra.
I Vadstena bygger hela destinationens aura på den kristna tron och arvet av heliga Birgitta. Istället för att försöka vara ”allt för alla” vågar man här vara tydlig med att man är allra bäst för de som har en tro eller fascination för kristendomen och heliga Birgitta. Den upplevelsen känns från det man kommer till staden tills man lämnar.
Många hotell är oerhört duktiga på att utnyttja sprängkraften i byggnadens och platsens verkliga eller påhittade historia. Ett lysande exempel på detta är Strandflickornas i Lysekil, ett litet intimt hotell som lever ut platsens historia i all kommunikation, bemötande, personalens klädsel och inredning. Ett annat är Hotell Pigalle i Göteborg, ett lite större hotell som arbetar på samma sätt men lever under devisen ”Not like home”, och det är bara att hålla med, Pigalle är mycket, intensivt och alldeles förtrollande, faktiskt inte alls som hemma.
Fotograf: Nong Vang/UnsplashDu kan också använda dig av storytelling.
♦ Vad är kärnan i din story?
♦ Vem är du bäst för?
♦ Vilka upplevelser vill du skapa?
♦ Vad för tonalitet och bildmaner väljer du?
♦ Hur skulle din verksamhet se ut om du realiserade din story?
♦ Sätt igång. Börja med en del som känns genomförbar. Allt måste inte göras med en gång. Testa att marknadsföra din idé. Vad får du för reaktioner?Bild och film trumfar alltid text. Visa vad du är och vad man kan uppleva hos dig. Fokusera på de dagliga upplevelserna – ögonblick som sker i din verksamhet. Kocken som planerar morgondagens meny, renoveringen av den nya uteplatsen, vyn över gårdsplanen när första gästen för dagen kommer. De dagliga ögonblicken duger.
Bilder, texter, digitala lösningar och språk
Bilder talar direkt till hjärtat och påverkar våra beslut mer effektivt än texter. Nöj dig inte med dåliga bilder, halvtaffliga texter och bara svenska.
♦ Välj riktigt bra bilder som skapar känslor och förväntan.
♦ Gå igenom texterna i alla dina marknadsföringskanaler. Ge dem ett lyft och tänk nytt.
♦ Ta hjälp av en översättare som kan översätta dina texter till t.ex tyska och engelska.
♦ Uppdatera din hemsida. Många hemsidor är fortfarande inte mobilanpassade vilket är en hygienfaktor idag. Det är både enkelt och inte särskilt dyrt att ta fram en enkel ny hemsida.
♦ Digitalisera din bokning. Då kan du få betalt redan idag och spara massor med tid.Genom att vi alla delar med oss av erfarenheter och idéer kan vi tillsammans skapa svenskarnas drömsemestrar. Hör gärna av dig med fler smarta tips på hur vi kan vara startklara och redo när besökarna återvänder. Vi hörs!
- Text: Mårten Westlund
- Foto: Jonathan Brinkhorst/Unsplash
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-