-
Kungliga Djurgårdens samarbete prisas internationellt
Kungliga Djurgården har utsetts till vinnare av 2025 Place Brand Impact Story Awards – en prestigefylld utmärkelse som lyfter fram varumärken som inte bara representerar en plats, utan också aktivt driver dess utveckling i en hållbar riktning. Bakom priset står The Place Brand Observer (TPBO), en ledande global kunskapshubb inom place branding. Destinationer världen över konkurrerar om priset som Djurgårdens Kungliga Intressenter vann.
Juryn lyfter särskilt kraften i det starka samarbetet på ön i sin motivering. En del av den är följande:
”Det här är en imponerande berättelse om samarbete – att samla 62 attraktioner för att gemensamt lyfta och förmedla sina kärnvärden inom fyra avgörande fokusområden. Om någon någonsin har behövt bevis på att helheten är större än summan av delarna, så är Djurgården svaret.”
Fantastiskt att Djurgårdens arbete inspirerar världen över
Denna utmärkelse är en hyllning till alla de initiativ världen över som genom samverkan, hållbarhet och storytelling skapar framtidens destinationer. Övriga finalister var från Australien, Storbritannien, Irland och Kanada.
”Djurgårdens resa mot en mer hållbar framtid startade redan 2016. När vi valde samverkan framför konkurrens och gjorde långsiktig hållbar utveckling till kärnan i våra värderingar. Sedan dess har vi samarbetat för att utveckla vår destination där hållbarhet, underhållning, kultur, natur och innovation går hand i hand. Det känns fantastiskt att det vi gör inspirerar världen över.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Arbetet kommer att presenteras av Kungliga Djurgårdens Intressenter i en specialsession tillsammans med övriga finalister och jurymedlemmar i Uppsala den 12-13 maj 2025.
Här kan ni läsa mer om Kungliga Djurgården på Turismnytt.
- Text: Kungliga Djurgårdens Intressenter
- Foto: Kungliga Djurgårdens Intressenter
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Nu öppnar naturum Hornborgasjön och Infocenter Trandansen
Den 15 mars öppnar naturum Hornborgasjön och Café Doppingen för säsongen. Den 19 mars öppnar även Infocenter Trandansen.
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet i Göteborg till ett av världens 100 främsta spa – en prestigefylld utmärkelse.
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterade TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på den finns vackra Stockholms skärgård.
-
Kalmar – nu öppnar ansökan till årets sandskulpturfestival
Nu öppnar ansökan till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025, ett unikt evenemang som arrangeras i juli.
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group välkomnar Richard Wiegmann som ny VD. Han ska ta bolaget till nästa nivå av innovation och internationell expansion.
-
Turistrådet Västsverige – lyckat årsmöte för Ett enat Bohuslän
Den 7 mars samlades närmare 70 personer på Smögens Hafvsbad för årsmötet för Ett enat Bohuslän, som är ett unikt samarbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tillväxtverket presenterar nya turismräkenskaper på nationell, regional och kommunal nivå – uppdaterad
OBS! Artikeln baserad på pressmeddelande från Tillväxtverket är nu kompletterad med en lite mer ingående rapport ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Evenemang, men äv...
-
Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3?
För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präg...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-