-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg augusti 2022
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell med mera för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Göteborg har kunnat ta emot fler gäster än någonsin
Göteborg fortsatte sommaren starkt i augusti. Sommaren 2022 kommer sätta all-time-high med fler besökare och övernattande gäster än något år tidigare. Stora evenemang som drog rekordpublik och en ökad boendekapacitet gjorde detta möjligt.
Det blev som väntat en fantastisk avslutning på sommaren med fortsatt stark efterfrågan under augusti. Tack vare en större kapacitet av boende jämfört med före pandemin och publikdragande evenemang så har Göteborgsregionen kunnat ta emot fler gäster än någonsin.
Ullevis 13 konserter och övriga evenemang i sommar gav en total publiksiffra på nästan 800 000. Dessutom satte Way out West publikrekord och en rad kända artister uppträdde på Liseberg, i Trädgårdsföreningen och på andra platser.
Sommaren präglas av en bra återhämtning efter pandemin
Hotellbeläggningen i augusti låg på nästan samma nivå som 2019, men totalt antal belagda rum ökade med nio procent enligt data från Benchmarking Alliance. Sommaren präglas av en bra återhämtning efter pandemin. Beläggningsgraden under juni – augusti var drygt 80 procent i genomsnitt. Under flera perioder med stora evenemang var hotellen i princip fullbelagda.
Norska besökare är den i särklass största gruppen från utlandet. I sommar har de återvänt till Göteborg och genererade över 20 procent fler övernattningar i Göteborgsregionens hotell, stugor och vandrarhem. Nästan 40 procent av de utländska gästnätterna noterades från Norge.
I juli hade hotellen betydligt fler Svenska gästnätter och lika många utländska övernattningar jämfört med samma månad 2019. Antalet övernattningar på camping har återhämtat sig och legat på lite över samma nivå som innan pandemin.
Inflationen spås påverka konsumtionsbeteendet negativt
Besökswebben goteborg.com har haft över en miljon unika besökare i sommar, varav 400 000 i juli. Även det är rekordhöga siffror.
Behovet av personal är fortsatt en stor utmaning för företagen i besöksnäringen. Den höga inflationen och dess konsekvenser kan komma påverka konsumtionsbeteendet negativt i höst, vinter och under nästa år. Stämningsläget bland svenska hushåll är mycket pessimistiskt enligt konjunkturinstitutets senaste mätning. Energipriserna spås bli rekordhöga under den kommande vintern och inflationen beräknas nå 10 procent.
På plussidan finns en stark period för möten och mässor. Det är verksamheter som inte är så konjunkturkänsliga och som fyller destinationen under veckorna.
Läs hela Göteborg & Co:s rapport om augusti här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-