-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg augusti 2022
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell med mera för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Göteborg har kunnat ta emot fler gäster än någonsin
Göteborg fortsatte sommaren starkt i augusti. Sommaren 2022 kommer sätta all-time-high med fler besökare och övernattande gäster än något år tidigare. Stora evenemang som drog rekordpublik och en ökad boendekapacitet gjorde detta möjligt.
Det blev som väntat en fantastisk avslutning på sommaren med fortsatt stark efterfrågan under augusti. Tack vare en större kapacitet av boende jämfört med före pandemin och publikdragande evenemang så har Göteborgsregionen kunnat ta emot fler gäster än någonsin.
Ullevis 13 konserter och övriga evenemang i sommar gav en total publiksiffra på nästan 800 000. Dessutom satte Way out West publikrekord och en rad kända artister uppträdde på Liseberg, i Trädgårdsföreningen och på andra platser.
Sommaren präglas av en bra återhämtning efter pandemin
Hotellbeläggningen i augusti låg på nästan samma nivå som 2019, men totalt antal belagda rum ökade med nio procent enligt data från Benchmarking Alliance. Sommaren präglas av en bra återhämtning efter pandemin. Beläggningsgraden under juni – augusti var drygt 80 procent i genomsnitt. Under flera perioder med stora evenemang var hotellen i princip fullbelagda.
Norska besökare är den i särklass största gruppen från utlandet. I sommar har de återvänt till Göteborg och genererade över 20 procent fler övernattningar i Göteborgsregionens hotell, stugor och vandrarhem. Nästan 40 procent av de utländska gästnätterna noterades från Norge.
I juli hade hotellen betydligt fler Svenska gästnätter och lika många utländska övernattningar jämfört med samma månad 2019. Antalet övernattningar på camping har återhämtat sig och legat på lite över samma nivå som innan pandemin.
Inflationen spås påverka konsumtionsbeteendet negativt
Besökswebben goteborg.com har haft över en miljon unika besökare i sommar, varav 400 000 i juli. Även det är rekordhöga siffror.
Behovet av personal är fortsatt en stor utmaning för företagen i besöksnäringen. Den höga inflationen och dess konsekvenser kan komma påverka konsumtionsbeteendet negativt i höst, vinter och under nästa år. Stämningsläget bland svenska hushåll är mycket pessimistiskt enligt konjunkturinstitutets senaste mätning. Energipriserna spås bli rekordhöga under den kommande vintern och inflationen beräknas nå 10 procent.
På plussidan finns en stark period för möten och mässor. Det är verksamheter som inte är så konjunkturkänsliga och som fyller destinationen under veckorna.
Läs hela Göteborg & Co:s rapport om augusti här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-