-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg augusti 2022
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell med mera för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Göteborg har kunnat ta emot fler gäster än någonsin
Göteborg fortsatte sommaren starkt i augusti. Sommaren 2022 kommer sätta all-time-high med fler besökare och övernattande gäster än något år tidigare. Stora evenemang som drog rekordpublik och en ökad boendekapacitet gjorde detta möjligt.
Det blev som väntat en fantastisk avslutning på sommaren med fortsatt stark efterfrågan under augusti. Tack vare en större kapacitet av boende jämfört med före pandemin och publikdragande evenemang så har Göteborgsregionen kunnat ta emot fler gäster än någonsin.
Ullevis 13 konserter och övriga evenemang i sommar gav en total publiksiffra på nästan 800 000. Dessutom satte Way out West publikrekord och en rad kända artister uppträdde på Liseberg, i Trädgårdsföreningen och på andra platser.
Sommaren präglas av en bra återhämtning efter pandemin
Hotellbeläggningen i augusti låg på nästan samma nivå som 2019, men totalt antal belagda rum ökade med nio procent enligt data från Benchmarking Alliance. Sommaren präglas av en bra återhämtning efter pandemin. Beläggningsgraden under juni – augusti var drygt 80 procent i genomsnitt. Under flera perioder med stora evenemang var hotellen i princip fullbelagda.
Norska besökare är den i särklass största gruppen från utlandet. I sommar har de återvänt till Göteborg och genererade över 20 procent fler övernattningar i Göteborgsregionens hotell, stugor och vandrarhem. Nästan 40 procent av de utländska gästnätterna noterades från Norge.
I juli hade hotellen betydligt fler Svenska gästnätter och lika många utländska övernattningar jämfört med samma månad 2019. Antalet övernattningar på camping har återhämtat sig och legat på lite över samma nivå som innan pandemin.
Inflationen spås påverka konsumtionsbeteendet negativt
Besökswebben goteborg.com har haft över en miljon unika besökare i sommar, varav 400 000 i juli. Även det är rekordhöga siffror.
Behovet av personal är fortsatt en stor utmaning för företagen i besöksnäringen. Den höga inflationen och dess konsekvenser kan komma påverka konsumtionsbeteendet negativt i höst, vinter och under nästa år. Stämningsläget bland svenska hushåll är mycket pessimistiskt enligt konjunkturinstitutets senaste mätning. Energipriserna spås bli rekordhöga under den kommande vintern och inflationen beräknas nå 10 procent.
På plussidan finns en stark period för möten och mässor. Det är verksamheter som inte är så konjunkturkänsliga och som fyller destinationen under veckorna.
Läs hela Göteborg & Co:s rapport om augusti här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-