-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell med mera för att fånga en helhetsbild av månaden.
Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk jämförelse hade Göteborg den högsta hotellbeläggningen under månaden.
Vanligtvis destinationens lågsäsongsmånader
Januari och februari är vanligtvis destinationens lågsäsongsmånader vilket märks i hotellbeläggning och prisnivå. Beläggningen i Göteborg i januari var 54 procent, 47 procent i Stockholm och 48 procent i Köpenhamn. Sett till antalet belagda hotellrum har efterfrågan legat 12 procent över samma månad 2019 och 4 procent över 2020.
I samband med månadens evenemang noterades höga beläggningsnivåer på hotell, som högst under vecka tre med ett snitt på 72 procent under vardagar och 73 procent på helgen. Den stora mässan MyDOG var tillbaka på Svenska Mässan efter två år av pandemi, Automässan fick historiska besökssiffror och handbolls-VM för herrar drog drygt 65 000 besökare till Scandinavium. Med drygt fem miljoner gästnätter för hela 2022 landade antalet övernattningar på regionens hotell, stugor och vandrarhem på ungefär samma nivå som 2019.
En ökning med fem procent
Svenska övernattningar visar en ökning med fem procent medan antalet utländska gästnätter var 13 procent lägre. Utvecklingen drevs främst av regionens närmarknader – Norge och Tyskland – men även USA visade en stark utveckling. Volymmässigt har Norge och Nederländerna stått för den största tillväxten under helåret 2022. Bokningsläget för februari ser bra ut med drygt 37 procent av hotellrummen bokade. Hotellen ser för närvarande ett fortsatt bra tryck i företagsbokningar på vardagar. Orosmolnen är dock ständigt närvarande när det gäller privatmarknaden.
Fortsatt kort framförhållning
Näringen vittnar om fortsatt kort framförhållning med bokningar och avbokningar och en återhållsam spendering generellt. Detta sammantaget med höjda inköpspriser och höga energikostnader gör att även företagens planeringshorisont har blivit allt kortare. Restaurangnäringen är särskilt utsatt. Även shoppingen uppger att besökarna handlar mindre än vanligt. Den minskade köpkraften gör att de svenska hushållen har en avvaktande inställning till planering av resor och konsumtion.
Besökaren förväntas göra mer research
Besökaren förväntas också göra mer research och jämförelser vilket ställer ännu större krav på alla besöksnäringsaktörer att bidra med relevant och lättillgänglig information. Enkla av- och ombokningsmöjligheter och prisvärdhet kommer att bli viktiga aspekter i alla led. 2023 väntas präglas av ändrade resvanor generellt genom att exempelvis dra ner i antalet resor. Det är trots allt få svenskar som väljer att avstå helt från semesterresandet och det
finns ett fortsatt starkt intresse för storstadssemester/citybreaks.Läs mer om Göteborgs besöksnäring på Turismnytt här
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Maja Wijkström
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-