-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell med mera för att fånga en helhetsbild av månaden.
Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk jämförelse hade Göteborg den högsta hotellbeläggningen under månaden.
Vanligtvis destinationens lågsäsongsmånader
Januari och februari är vanligtvis destinationens lågsäsongsmånader vilket märks i hotellbeläggning och prisnivå. Beläggningen i Göteborg i januari var 54 procent, 47 procent i Stockholm och 48 procent i Köpenhamn. Sett till antalet belagda hotellrum har efterfrågan legat 12 procent över samma månad 2019 och 4 procent över 2020.
I samband med månadens evenemang noterades höga beläggningsnivåer på hotell, som högst under vecka tre med ett snitt på 72 procent under vardagar och 73 procent på helgen. Den stora mässan MyDOG var tillbaka på Svenska Mässan efter två år av pandemi, Automässan fick historiska besökssiffror och handbolls-VM för herrar drog drygt 65 000 besökare till Scandinavium. Med drygt fem miljoner gästnätter för hela 2022 landade antalet övernattningar på regionens hotell, stugor och vandrarhem på ungefär samma nivå som 2019.
En ökning med fem procent
Svenska övernattningar visar en ökning med fem procent medan antalet utländska gästnätter var 13 procent lägre. Utvecklingen drevs främst av regionens närmarknader – Norge och Tyskland – men även USA visade en stark utveckling. Volymmässigt har Norge och Nederländerna stått för den största tillväxten under helåret 2022. Bokningsläget för februari ser bra ut med drygt 37 procent av hotellrummen bokade. Hotellen ser för närvarande ett fortsatt bra tryck i företagsbokningar på vardagar. Orosmolnen är dock ständigt närvarande när det gäller privatmarknaden.
Fortsatt kort framförhållning
Näringen vittnar om fortsatt kort framförhållning med bokningar och avbokningar och en återhållsam spendering generellt. Detta sammantaget med höjda inköpspriser och höga energikostnader gör att även företagens planeringshorisont har blivit allt kortare. Restaurangnäringen är särskilt utsatt. Även shoppingen uppger att besökarna handlar mindre än vanligt. Den minskade köpkraften gör att de svenska hushållen har en avvaktande inställning till planering av resor och konsumtion.
Besökaren förväntas göra mer research
Besökaren förväntas också göra mer research och jämförelser vilket ställer ännu större krav på alla besöksnäringsaktörer att bidra med relevant och lättillgänglig information. Enkla av- och ombokningsmöjligheter och prisvärdhet kommer att bli viktiga aspekter i alla led. 2023 väntas präglas av ändrade resvanor generellt genom att exempelvis dra ner i antalet resor. Det är trots allt få svenskar som väljer att avstå helt från semesterresandet och det
finns ett fortsatt starkt intresse för storstadssemester/citybreaks.Läs mer om Göteborgs besöksnäring på Turismnytt här
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Maja Wijkström
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-