-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell med mera för att fånga en helhetsbild av månaden.
Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk jämförelse hade Göteborg den högsta hotellbeläggningen under månaden.
Vanligtvis destinationens lågsäsongsmånader
Januari och februari är vanligtvis destinationens lågsäsongsmånader vilket märks i hotellbeläggning och prisnivå. Beläggningen i Göteborg i januari var 54 procent, 47 procent i Stockholm och 48 procent i Köpenhamn. Sett till antalet belagda hotellrum har efterfrågan legat 12 procent över samma månad 2019 och 4 procent över 2020.
I samband med månadens evenemang noterades höga beläggningsnivåer på hotell, som högst under vecka tre med ett snitt på 72 procent under vardagar och 73 procent på helgen. Den stora mässan MyDOG var tillbaka på Svenska Mässan efter två år av pandemi, Automässan fick historiska besökssiffror och handbolls-VM för herrar drog drygt 65 000 besökare till Scandinavium. Med drygt fem miljoner gästnätter för hela 2022 landade antalet övernattningar på regionens hotell, stugor och vandrarhem på ungefär samma nivå som 2019.
En ökning med fem procent
Svenska övernattningar visar en ökning med fem procent medan antalet utländska gästnätter var 13 procent lägre. Utvecklingen drevs främst av regionens närmarknader – Norge och Tyskland – men även USA visade en stark utveckling. Volymmässigt har Norge och Nederländerna stått för den största tillväxten under helåret 2022. Bokningsläget för februari ser bra ut med drygt 37 procent av hotellrummen bokade. Hotellen ser för närvarande ett fortsatt bra tryck i företagsbokningar på vardagar. Orosmolnen är dock ständigt närvarande när det gäller privatmarknaden.
Fortsatt kort framförhållning
Näringen vittnar om fortsatt kort framförhållning med bokningar och avbokningar och en återhållsam spendering generellt. Detta sammantaget med höjda inköpspriser och höga energikostnader gör att även företagens planeringshorisont har blivit allt kortare. Restaurangnäringen är särskilt utsatt. Även shoppingen uppger att besökarna handlar mindre än vanligt. Den minskade köpkraften gör att de svenska hushållen har en avvaktande inställning till planering av resor och konsumtion.
Besökaren förväntas göra mer research
Besökaren förväntas också göra mer research och jämförelser vilket ställer ännu större krav på alla besöksnäringsaktörer att bidra med relevant och lättillgänglig information. Enkla av- och ombokningsmöjligheter och prisvärdhet kommer att bli viktiga aspekter i alla led. 2023 väntas präglas av ändrade resvanor generellt genom att exempelvis dra ner i antalet resor. Det är trots allt få svenskar som väljer att avstå helt från semesterresandet och det
finns ett fortsatt starkt intresse för storstadssemester/citybreaks.Läs mer om Göteborgs besöksnäring på Turismnytt här
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Maja Wijkström
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning
-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.
-
Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.
-
Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.
-
Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.
-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.
-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.
-
Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum
Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.
-
Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar
Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.
-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark
Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...
-
Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping
Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...
-
-
Gästbloggare
-