-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Gott slut på ett år med stark efterfrågan trots utmaningar
Destinationen Göteborg har haft ett bra 2024 när det gäller efterfrågan på hotellrum trots utmanande konjunkturläge och flera osäkerhetsfaktorer. Nedgångar under vissa perioder har balanserats av uppgångar under andra. Tillsammans med ett starkt intresse från utländska besökare har detta bidragit till att totalt antal sålda rum nått samma nivå som rekordåret 2023.
Under december fortsatte den starka efterfrågan på helgerna. Antalet sålda rum var 2 procent lägre än föregående år då JVM i ishockey bidrog till en stor efterfrågeökning på över 30 procent jämfört med samma månad 2019 och 20 procent jämfört med ett år tidigare. En del aktörer rapporterar fler gäster som bor och äter under jul och nyår, samt att internationella besökare varit fortsatt drivande.
Samtidigt kvarstår utmaningar när det gäller konferensbokningar med övernattning eller dagskonferenser. Affärssegmentet är mer konjunkturkänsligt och justerar snabbt utgifter för resor och konferenser vid ekonomisk osäkerhet. Det är dessutom svårare att påverka visar Göteborgs lägesbild.
Starkt bokningsläge för 2025 med positiva utsikter för sommaren
Bokningsläget för januari ser betydligt bättre ut jämfört med förra året, särskilt under andra halvan av månaden då antalet bokningar är markant högre än vanligt. Minskande inflation och gradvis förbättrat konsumentförtroende pekar på ökad benägenhet att spendera mer på fritidsaktiviteter där resor och meningsfulla upplevelser prioriteras högt. Trots lågkonjunkturen förväntas hushållens konsumtion öka i takt med att lägre ränteutgifter och stigande reallöner får större effekt.
För februari är bokningsläget något mer återhållsamt medan mars visar en stabil nivå som motsvarar fjolårets. Prognoser för maj och juni är mycket positiva med bokningar på betydligt högre nivåer än förra året. För helåret 2025 är antalet bokade hotellrum redan nu klart högre än i början av förra året. Detta tack vare en bra konsertsommar, återkommande evenemang som Gothia Cup och Göteborgsvarvet, O-Ringen, samt flera större kongresser.
Prisgapet mellan Göteborg och Stockholm ökar
Hotellens intjänandeförmåga (RevPAR) 2024 var enligt Benchmarking Alliance 12 procent lägre på årsbasis jämfört med föregående år. Minskningen beror på lägre beläggning, som påverkas av kapacitetsökningen, och lägre priser under juni och juli.
De föregående årens utveckling är dock inte representativ på grund av den boostade efterfrågan efter pandemin och ökad priskonkurrens från destinationens kapacitetstillväxt.
Prisökningstakten i Göteborg har inte följt inflationen till skillnad från andra nordiska storstäder. Snittpriset har endast ökat med 7 procent från 2019 till 2024. Åren innan pandemin minskade dock prisgapet mellan Stockholm och Göteborg – från 14 procent högre priser i Stockholm 2015 till 4 procent 2023. Under 2024 har dock gapet tillfälligt ökat igen, med hotellpriser som är 20 procent högre i Stockholm. Där den kraftiga efterfråge- och prisökningen i samband med Taylor Swifts turné varit en starkt bidragande faktor.
Optimism trots svaga förväntningar på vintersäsongen
Enligt Göteborg & Co:s nya framåtblickande analysverktyg Destinationsbarometern upplever besöksnäringsföretagen i Göteborgsregionen för närvarande en något utmanande period och har återhållsamma förväntningar på både besöksvolymer och lönsamhet under vintersäsongen.
Samtidigt finns en stark optimism hos den lokala besöksnäringen enligt december lägesbild. Där satsningar på bland annat snabbtåg till Landvetter, en ny arena, öppningen av Oceana och Västlänken tros påverka besöksnäringens framtidstro positivt på lång sikt. Panelen består i nuläget av 100 besöksnäringsaktörer från hela Göteborgsregionen. Utvalda för att representera utbudets bredd, geografisk placering, storlek och inriktning. Rekrytering av nya besöksnäringsaktörer sker löpande under hela 2025.
Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Lågkonjunkturen dröjer sig kvar men ekonomisk återhämtning i sikte – Regeringen.
◈ Välkommen till Visit Swedens kunskapsbank för svensk besöksnäring.
◈ Hotel Market Update Annordia December 2024.
◈ Resetrender 2025 — Platsanalys.
◈ Sju restrender 2025 – Så vill vi uppleva världen nästa år.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-