-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Det blev en ganska stabil höstmånad med bra efterfrågan från privatbesökare där höstlovsveckan sticker ut lite extra. Göteborg har även den starkaste ökningen av gästnätter bland storstadsregionerna.
Hösten bjuder på bra helgbeläggning och lov
I oktober var hotellefterfrågan relativt stabil jämfört med föregående år, med endast en marginell ökning i antalet sålda hotellrum. Samtidigt sjönk snittpriset något, vilket i kombination med fler tillgängliga hotellrum påverkade RevPar negativt. Privatsegmentet är fortsatt drivande. Vilket syns i den starka genomsnittliga helgbeläggningen på 79 procent.
Höstlovsveckan har dock gått starkt, med en genomsnittlig beläggning på 72 procent mellan fredag 25/10 och lördag 2/11, jämfört med 65 procent under samma period förra året.
Starkt internationellt intresse driver ökning i gästnätter
Europeiska resenärer visar en ökad reslust inför höst- och vintersäsongen 2024/2025, med starkast ökning bland britter och tyskar. Reslusten är påtaglig i alla åldersgrupper, men framför allt bland personer under 45 år. Intresset för mindre kända destinationer ökar, och hälften av européerna planerar att utforska mindre turisttäta platser. Samtidigt minskar oron för resekostnader. Kultur- och citybreak är har varit de främsta reseanledningarna bland européer som planerat en utlandsresa.
Intresset för Sverige som resmål har ökat markant enligt Visit Sweden. Totalt 80 miljoner globala resenärer från tio prioriterade utlandsmarknader visar intresse för att resa till Sverige. Det är en ökning med 23 % jämfört med 2021. Missa inte Visit Swedens webbinarium Sveriges bästa besökare den 21 november kl. 9:00–10:00, där färska insikter presenteras från den senaste marknadsanalysen.
Gästnattsutvecklingen för Göteborgsregionen bekräftar det stora internationella intresset, med fortsatt stark ökning av utländska övernattningar i september. Särskilt från Norge, Danmark och Storbritannien.
Ett bra bokningsläge för november
Bokningsläget inför november ser bra ut på destinationsnivå, med lika många bokade rum som förra året. Bokningarna inför december ligger på en mer normal nivå. Förra året bidrog dock Handbolls-EM och Ishockey-VM till ett ovanligt högt bokningstryck, särskilt under mellandagarna.
Starkast ökning av gästnätter i Göteborgsregionen
Göteborg har den starkaste ökningen av gästnätter bland storstadsregionerna, med en 2-procentig uppgång i september jämfört med förra året. Medan Stockholm, Malmö och övriga Sverige noterar färre gästnätter under september. Ökningen drivs även av något längre vistelser.
Aktuella spaningar:
◆ Allt fler använder AI-verktyg för planering av resor i takt med att fler sådana verktyg blir tillgängliga på populära bokningsplattformar.
◆ Upplevelsedrivet resande på uppgång – 77 % av Gen Z och Millennials i USA väljer reseupplevelser baserat på sina personliga intressen och passioner, snarare än destinationen. Thrillist 2024. Detta ger besöksnäringen stora möjligheter att utveckla nischade upplevelser inom ett brett olika område från wellness, kultur, personlig utveckling, mat, high-tech upplevelser eller varför inte hotellrum med tatueringspaket.
◆ Seniorer, över 50 år utan hemmaboende barn, är en allt viktigare kundgrupp inom resebranschen. Fler av de har stabil ekonomi, återvänder gärna till samma destinationer och värdesätter unika upplevelser. Sifo undersökning på uppdrag av resebyrån Ticket.
◆ Vintage butiker blir allt vanligare del av reseupplevelsen. Vintage Voyaging, Booking.com
◆ Det ska vara lätt att göra rätt – fler och fler aktörer, inte minst artister, använder nudging för att underlätta för konsumenten att göra hållbara beslut.
Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
◈ Hotel Market Update Annordia October 2024.
◈ Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
◈ Travel enthusiasm soars among Europeans for autumn and winter 2024/2025.
◈ Hilton Annual Trends Report Predicts 2025 to Be the ’Year of the Travel Maximizer’.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-