-
Lena Rune
Lena, du är centrumchef för köpcentrumet Mall of Scandinavia som öppnade under torsdagen.
Hur känns det?Det känns fantastiskt att vi nu kan erbjuda ett shoppingcenter som är fyllt av energi, mångkulturellt och inte exkluderar någon grupp. Ett fyrstjärnigt shoppingcenter.
Vad är unikt?
Mall of Scandinavia skall erbjuda en energisk, mångkulturell och ej exkluderande miljö.
Vår huvudentré är designad av Gert Wingårdh som har skapat en fantastisk och föränderlig entré.
Här kan man hitta restauranger (22 stycken), från budget till lyx, butiker (224 stycken) för alla smaker och en rad servicefunktioner.
Barnen har också fått ett unikt lekrum där de kan lära sig om årstiderna och mammorna har fått ett rum där de i lugn och ro kan ta hand om sina minsta barn.
Vi har satsat mycket på digitala funktioner, som till exempel en app där man kan se var resten av sitt sällskap befinner sig. Här finns också ”Click & Service”, en tjänst där man kan hämta ut varor man beställt hemifrån, man kan prova dem direkt på plats i de provrum som finns, och behöver man returnera dem kan man göra det direkt på plats. Enkelt och smidigt. Sedan kan man ju också komplettera sitt köp i någon av alla Mall of Scandinavias butiker. På detta sätt knyter man på ett nytt och unikt sätt ihop e-handel med fysisk handel.
Vad har utmaningarna varit i planeringen?
En av utmaningarna har varit utformningen. Vår anlitade arkitekt Gert Wingårdh och hans medarbetare har till exempel lagt ned motsvarande 40 års arbete på att rita upp det.
En annan har varit att locka varumärken att öppna sina första butiker i Skandinavien – vilket vi har lyckats bra med. För hela 14 av butikerna är detta första etableringen i Sverige.
En tredje utmaning har varit att bidra till att infrastrukturen möjliggör för folk att ta sig hit. I dagsläget är det tio busslinjer, pendeltåg och spårvagn. Inom tio år kommer det dessutom att finnas tunnelbana. För den som tar sig hit med bil så erbjuds 3700 parkeringsplatser. Det tar i dagsläget 7 minuter att ta sig från Stockholm city hit.
Ni kallar Mall of Scandinavia för ”Destination shopping”. Vad menar ni med det?
Besökarna skall kunna träffas, byta erfarenheter, handla, prata och ha roligt i vårt shoppingcentrum. Här skall man kunna göra alla sina ärenden och umgås på en och samma plats.
Har ni några samarbeten med besöksnäringen?
I planeringen av shoppingcentret har vi haft flera möten med Stockholm Visitors Board sen har vi samarbeten med Quality Friends Hotel som ligger intill och Friends Arena. Tillsammans med Quality Friends Hotel har vi skapat ett gemensamt lojalitetsprogram och de marknadsför redan ”shoppingpaket” med övernattning.
Kommer det att arrangeras några shoppingresor till Mall of Scandinavia?
Vi har inte planerat för det men det kan tänkas att man kan sätta ihop busspaket längre fram tillsammans med bussbolagen. Men inga kontakter är tagna och i dagsläget har vi inte tagit upp frågan. Inga företag har heller kontaktat oss och ställt frågan.
Vilka områden kommer besökaren från?
De flesta kommer från Stockholmsområdet men vi tror att det kommer att komma folk från hela Mälardalen för att uppleva en riktig shoppingdestination.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-