-
Lindex och Järvsö i nytt samarbete
I vinter erbjuder Lindex möjligheten att hyra skidkläder för barn inför skidsemestern i Järvsöbacken. Initiativet är ett av flera som modeföretaget gjort kopplat till nya tjänster och cirkulära affärsmodeller. Ett initiativ som går helt i linje med hållbarhetscertifierade Järvsö.
”För drygt ett år sedan lanserade vi Lindex secondhand och uthyrning av ytterplagg är ett nytt intressant test vi gör för att utforska cirkulära tjänster och affärsmodeller. Samarbetet med Järvsöbacken ger oss värdefulla insikter i hur vårt totala erbjudande kan utvecklas för att säkerställa att vi skapar nya tjänster som ger både kund-och miljönytta”. Säger Annette Tenstam, Strategic lead Circularity & Environmental Sustainability på Lindex.
Under skidsäsongen 2022-2023 kan besökare i Järvsöbacken hyra skidoverall, skidbyxor och skidjacka från Lindex till barnen över dagen eller under hela vistelsen. Järvsöbacken är en stark och drivande aktör i Destination Järvsö, den destination som var först i Norden att bli hållbarhetscertifierade via EarthCheck enligt Global Sustainable Tourism Council (GSTC) som är sprunget ur FN:s Agenda 2030.
Ett väldigt spännande projekt och arbete
”Vi ser det här som ett väldigt spännande projekt och arbete i att kunna erbjuda våra gäster ett mervärde i deras skidresa till Järvsö. Barnen är och har alltid varit våra viktigaste gäster så det känns extra kul att kunna erbjuda den här tjänsten till de föräldrar som vill hyra skidkläder till sina barn”. Förklarar Peter Augustsson, VD på Järvsöbacken.
Att hyra kläder är ett smidigt och klimatsmart sätt att få rätt utrustning utan att köpa. Kläder för vuxna har funnits för uthyrning sedan tidigare i Järvsöbacken och det nya samarbetet med Lindex går helt i den profil av hållbara samarbeten som Destination Järvsö eftersträvar. Affärsmodeller likt denna är en viktig del av Lindex cirkulära transformation och deras hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Bland annat har modeföretaget som mål att hela sortimentet ska vara designat för lång livslängd och/eller cirkularitet till 2025.
Läs mer om Järvsöbacken på Turismnytt här
- Text: Järvsöbacken
- Foto: Lindex
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-