-
Lindex och Järvsöbacken fortsätter sitt hållbara samarbete
I vinter erbjuder Lindex och Järvsöbacken återigen möjligheten att hyra skidkläder för barn inför skidsemestern i Järvsö. Initiativet är ett av flera som modeföretaget gör kopplat till nya tjänster och cirkulära affärsmodeller. Ett initiativ som går helt i linje med hållbarhetscertifierade Destination Järvsö.
Ett smidigt och klimatsmart sätt att få rätt utrustning utan att köpa
För Järvsöbacken är uthyrning av skidkläder och återanvändning genom till exempel inbytessystem för skidutrustning sedan länge en del av en hållbar affärsmodell.
”Barnen är och har alltid varit våra viktigaste gäster. Så det känns extra kul att kunna erbjuda den här tjänsten till de föräldrar som vill kunna hyra skidkläder till sina barn.” Förklarar Peter Augustsson, VD på Järvsöbacken.
Att hyra kläder är ett smidigt och klimatsmart sätt att få rätt utrustning utan att köpa. Uthyrning minskar inte bara konsumtion utan blir också ett sätt att testa en produkt innan man eventuellt köper nytt.
”Vi är glada över att fortsätta vårt samarbete med Järvsöbacken kring uthyrning av skidkläder för barn. Att driva innovation och utforska nya cirkulära tjänster och affärsmodeller är en viktig del i Lindex arbete. Vårt partnerskap ger oss värdefulla insikter i vårt fortsatta utvecklingsarbete för att möta våra kunders behov.” Säger Johan Hallin, Director of Strategy & Business Development på Lindex.
Destinationen ser positivt på samarbetet mellan Lindex och Järvsöbacken
Under skidsäsongen 2023-2024 kan besökare i Järvsöbacken hyra skidoverall, skidbyxor och skidjacka från Lindex till barnen över dagen eller under hela vistelsen.
Järvsöbacken är en stark och drivande aktör i Destination Järvsö. Den destination som var först i Skandinavien att bli hållbarhetscertifierade via EarthCheck enligt Global Sustainable Tourism Council (GSTC) som är sprunget ur FN:s Agenda 2030.
”Vi ser mycket positivt på att Lindex och Järvsöbacken fortsätter sitt samarbete . Det är ett kvitto på att det finns en marknad och efterfrågan samt går helt i den profil av hållbara samarbeten som Destination Järvsö eftersträvar.” Säger Anna-Lena Wallin, hållbarhetsansvarig på Destination Järvsö.
Läs mer om Järvsö på Turismnytt här.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-