-
Lindex och Järvsöbacken fortsätter sitt hållbara samarbete
I vinter erbjuder Lindex och Järvsöbacken återigen möjligheten att hyra skidkläder för barn inför skidsemestern i Järvsö. Initiativet är ett av flera som modeföretaget gör kopplat till nya tjänster och cirkulära affärsmodeller. Ett initiativ som går helt i linje med hållbarhetscertifierade Destination Järvsö.
Ett smidigt och klimatsmart sätt att få rätt utrustning utan att köpa
För Järvsöbacken är uthyrning av skidkläder och återanvändning genom till exempel inbytessystem för skidutrustning sedan länge en del av en hållbar affärsmodell.
”Barnen är och har alltid varit våra viktigaste gäster. Så det känns extra kul att kunna erbjuda den här tjänsten till de föräldrar som vill kunna hyra skidkläder till sina barn.” Förklarar Peter Augustsson, VD på Järvsöbacken.
Att hyra kläder är ett smidigt och klimatsmart sätt att få rätt utrustning utan att köpa. Uthyrning minskar inte bara konsumtion utan blir också ett sätt att testa en produkt innan man eventuellt köper nytt.
”Vi är glada över att fortsätta vårt samarbete med Järvsöbacken kring uthyrning av skidkläder för barn. Att driva innovation och utforska nya cirkulära tjänster och affärsmodeller är en viktig del i Lindex arbete. Vårt partnerskap ger oss värdefulla insikter i vårt fortsatta utvecklingsarbete för att möta våra kunders behov.” Säger Johan Hallin, Director of Strategy & Business Development på Lindex.
Destinationen ser positivt på samarbetet mellan Lindex och Järvsöbacken
Under skidsäsongen 2023-2024 kan besökare i Järvsöbacken hyra skidoverall, skidbyxor och skidjacka från Lindex till barnen över dagen eller under hela vistelsen.
Järvsöbacken är en stark och drivande aktör i Destination Järvsö. Den destination som var först i Skandinavien att bli hållbarhetscertifierade via EarthCheck enligt Global Sustainable Tourism Council (GSTC) som är sprunget ur FN:s Agenda 2030.
”Vi ser mycket positivt på att Lindex och Järvsöbacken fortsätter sitt samarbete . Det är ett kvitto på att det finns en marknad och efterfrågan samt går helt i den profil av hållbara samarbeten som Destination Järvsö eftersträvar.” Säger Anna-Lena Wallin, hållbarhetsansvarig på Destination Järvsö.
Läs mer om Järvsö på Turismnytt här.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-