-
Matsvinn del 2 – rederier
Vi har intervjuat de tre största rederierna på Östersjön för att få veta hur mycket matsvinn de har och vad de gör för att minska det.
Så mycket mat serveras ombord
Birka Cruises: 1,9 ton vid cirka 1500 personerTallink Silja: cirka 1 kg per dag per passagerare
Viking Line: som exempel 150.000 kg köttbullar, 200.000 kg lax, 380.000 liter mjölk och 350 000 kg potatis per år
Och så mycket matsvinn blir det
Birka Cruises: cirka 1.000 liter per dag (vid ca 1.000 passagerare)
Tallink Silja: enligt en undersökning gjord för 1,5 år sedan var matsvinnet ca 150 g/gäst
Viking Line: mellan 0,135-0,460 kg/resenär och år beroende på fartyg
Detta händer med mat som blir över ombord
Hos Birka Cruises tar man hand om allt avfall. Restprodukterna källsorteras för återvinning och icke återvinningsbara restprodukter förbränns i högeffektiva värmeanläggningar iland. Man har ett också ett samarbete med Ragn-Sells.
Hos Tallink Silja användas det som kan användas igen. Det som går att användas går till glufsen (Buffé-restaurangen). Matresterna sorteras separat och mals ner i nåt vi kallar glufsen och pumpas sedan iland.
Hos Viking Line (på fartygen Viking Grace, Mariella och Viking XPRS) förvandlas matsvinnet till biogas. Biogasen förvandlas sedan till grön el.
Orsaker till matsvinnet
För att kunna minska matsvinnet så måste man titta på hur det uppkommer.
Här är orsakerna enligt rederierna:
- gästen tar för mycket på tallriken och kastar (största matsvinnet uppkommer på buffén)
- det blir för mycket mat kvar på faten, vilket är svårt att återanvända
Detta gör man för att minska matsvinnet
- erbjuda färdiga, lite mindre portionsstorlekar av allt
- ha mindre tallrikar
- hålla högsta kvalitet på matråvaror. Billig mat som inte äts upp blir sämre för både lönsamhet och miljö än mer kostsamma råvaror som verkligen smakar fantastiskt. (Viking Line)
- bra råvarohantering med rapporter till personal dagligen (Tallink Silja)
- starta och driva Matavfallsprojekt (Birka Cruises)
- göra egen personal och gäster ännu mer medvetna om hur matavfall påverkar miljön
- kvalitetssäkra de processer som bidrar till minskat svinn (Birka)
- utbilda personal för att se över rutiner, hur man behandlar och tar tillvara maten och vad själva vi kan göra för att minska svinnet (Birka Cruises)
- bygga buffématsal så att man tar hänsyn till rutiner och processer som ska bidra till minskat svinn exempelvis mindre portioner, nya sätt att servera och bättre gästflöden. Om gästen uppfattar att köerna är mindre så går man flera gånger i stället för att ta all mat på en gång. (Birka Cruises)
- fortlöpande utvärdera och analysera avfallet så att man får kontroll över hur mycket samt vad man kastar. Då kan mängden av inköpta råvaror justeras och sortimentet ändras om det behövs.(Birka Cruises)
- noggrann hantering av råvaror och ser till att inte producera för mycket när det är låga avgångar (Tallink Silja)
- ha information på borden om matsvinn så att gästen tänker till när de tar mat (Birka Cruises)
- på webben ge tips på hur man som gäst själv kan bidra, både ombord och hemma (Birka Cruises)
Rederiernas råd till resenärerna
- släng inget skräp eller något annat i havet!
- ta mindre mat och gå flera gånger
- föregå med gott exempel så att barnen gör som vi vuxna
- boka bord innan avgång
Det här kan du göra för att minska avfallet hemma
Svenska hushåll mat slänger mat för motsvarar växthusgasutsläpp på 500.000 ton. Det är lika mycket som 200.000 bilar släpper ut på ett år. Tänk på att alla små insatser gör stor skillnad. Vill du veta mer kan få tips vad du kan göra här.Källa: Tallink Silja, Birka Cruises och Viking Line
- Text: Maria Lindqvist
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-