-
Möjligheterna är enorma inom turistnäringen med den nya digitala tekniken
Möjligheterna är enorma inom turistnäringen med den nya digitala tekniken.
Så sammanfattar många från turistnäringen de nya utvecklingsmöjligheterna, speciellt efter man börjat förstå vad tekniken kan leda till. Vad är det då som gör det intressant?
Efter att ha jobbat med den nya digitala tekniken mot turistnäringen så kan jag med bestämdhet säga att det kommer att bli lite av en revolution inom den närmsta tiden. Beteendemönster kommer att ändras och upplevelserna kommer att bli rikare allteftersom fler människor kommer att kunna utnyttja den nya tekniken i sina mobiler. Kort och gott – det mesta blir roligare! Besökarna får till sig informationen lättare och kommunikationen blir effektivare för både de som ger och de som tar emot information. Varje besökare får också fler valmöjligheter eftersom informationsutbudet ökar. Samtidigt som turisterna blir mer mottaglig för rätt information och i rätt tid så ökar möjligheterna till effektivare marknadsföring.
Nyttan för användarna med den nya tekniken är enkel att förstå
Som sagt, besökaren får den rätta informationen men också i rätt ögonblick. Informationen blir lättillgängligare plus att man tillgodoser behoven hos individer med olika handikapp som annars inte kunde ta till sig all information. Besöksupplevelsen blir rikare och roligare för alla och kundnöjdheten ökar vilket ökar chanserna att turisten återkommer. Hur går det då till?En av den nya digitala teknikens uttryck heter beacons. Den har funnits ett tag men det är nu först som saker och ting börjar hända. Den är i grunden enkel och är ett mycket bra kommunikationsmedel med besökare som har applikationen nedladdad. Den utnyttjar bluetooth tekniken som ger appanvändaren platsbaserad information direkt till mobilen. App utgivaren bestämmer vilken information som besökarna ska få när de närmar sig den platsbaserade beaconen.
En app utgivare kan t.ex. vara:
- turistbyråer
- kommuner
- nöjesfält
- hotell & konferens
- museer
- butiker/köpcentrum/city samverkans föreningar
- restauranger
- event-/tävlingsarrangörer
- arenor
- golfbanor
- fastighetsmäklare
- sjukhus
- universitet
- plus alla andra typer av ägare till sevärdheter
T.ex. finns det en stor efterfrågan på själv-guidade turer där besökarna själv bestämmer i vilken takt man vill ha informationen, på vilket språk man vill och även på vilket sätt (bilder, text, ljud, video, teckenspråkstolkat). Man kan också kalla det digital safari.
Med en kartfunktion vet besökaren dessutom var man befinner sig och hittar därför lättare till en sevärdhet eller varför inte sin valda restaurang, café, butik, museum, badhus, resecentrum, hotell, gästhamn, badstrand, evenemang eller nöjesfält. En kartfunktion lämpar sig också för alla vandrings- och cykelleder där man ser sin position men även var lederna finns på en karta. Man kan även med lätthet hitta offentliga serviceplatser som polis, sjukhus, kulturhus eller apotek men även kollektivtrafik. Man kan också delge sig viktig och akut samhällsinformation eller varför inte bara en väderprognos.
Med en betalningsfunktion i sin turistapp så ges också möjligheten att i förväg kunna betala för sina kommande events och liknande. Det sparar tid och underlättar vardagen men även för besökaren som är på visit. Kundservicen höjs men även upplevelsen.
Det ska vara lätt och skoj att vara turist! Javisst!
Push notiser är ett annat exempel på den digitala utvecklingen och ett mycket effektivt sätt att nå ut till sina besökare som har appen nedladdad. Det kan handla om viktig samhällsinformation men även röra sig om marknadsföring av olika event. Företagare som är uppkopplad på appen kan även marknadsföra sina produkter och tjänster genom pushnotiser eller passa på att lansera en produkt eller ha kampanj-erbjudande under sommarperioden. Dagens teknik ger med andra ord användaren möjligheten
att få all information genom sin mobiltelefon.Att ha med en spel- och frågesportsfunktion i en app har blivit allt mer vanligt. Som turistbesökare så står man t.ex. ibland i köer och kan på det sättet erbjudas underhållning. Eller varför inte bara sitta ner på en parkbänk med ett gäng roliga frågor om orten man besöker?
Appar för hotell är på frammarsch. Där kan besökaren på ett enkelt och smidigt sätt få tillgång till nödvändig information som in- och utcheckningstider, spa möjligheter, bar/restaurang menyer och erbjudanden, gymtider, frukosttider osv i sin mobil. Dessutom kan hotellgästen få erbjudanden genom push-notiser eller platsbaserade beaconssändare. Hotellverksamhet är således ett exempel på där gästen kan dra stor nytta av enkel och snabb information men också ett exempel på hur man som företag och organisation kan uppnå merförsäljning.
Museer ser en stor efterfrågan på den nya tekniken eftersom det ger besökaren en helt ny upplevelse. Med en massa beacons placerade vid sevärdheterna får alla besökare bättre och mer anpassad information som ökar kundnöjdheten. Man går helt enkelt omkring och får bättre anpassad information om de olika sevärdheterna rakt i sin mobil på det sätt som passar besökaren bäst. Dessutom kan museet när som helst under dagen skicka ut push notiser om viktig information och erbjudanden på det språk som besökaren valt.
Detaljhandeln är en annan bransch som gärna vill komma i kontakt med turister och alla typer av besökare. Den nya digitala tekniken ökar möjligheterna till bättre kommunikation med potentiella konsumenter. Det är främst beacontekniken som möjliggör spontana köp genom att ge unika erbjudanden direkt till förbipasserande turisters smartphones. Platsbaserade beacons inne i en butik ökar ytterligare möjligheten till merförsäljning.
På sportarenor och tillhörande evenemang ges det samma möjligheter att kunna informera besökarna med passande information i sina mobiler. Exempel är kartor och information om toaletter, restauranger, butiker, lokaler etc. Detsamma gäller för olika resecentrum som centralstationer och flygplatser. Eller varför inte köra en pushnotis direkt i mobilen som rekommenderar en viss maträtt från en restaurang eller ett specialerbjudande från någon butik. Möjligheterna är stora; det är bara kreativiteten som sätter gränsen.
Vi på Willteq börjar även se en större efterfrågan av den nya digitala tekniken med platsbaserade beacons och push notiser på princip alla offentliga verksamheter som t.ex. sjukhus, kulturhus och universitet. Dvs. platser som turister ofta besöker, frivilligt och ofrivilligt.
Alla företagare, organisationer och privatpersoner som erbjuder den här tekniken kan även utnyttja sociala medier som t.ex. Facebook och Instagram för att ge app användaren möjlighet att dela sina upplevelser med andra människor och företag. På så vis får man också ytterligare marknadsföring.
Tiden är inne för den digitala tekniken
Målet med den nya tekniken att underlätta besöket och därmed livet för turisten och i slutändan öka intäkterna och kundnöjdheten, dvs uppnå en win-win situation. Turisten kommer i framtiden att kräva mer och bättre service och det är inte helt omöjligt välja de turistorter som kan erbjuda den bästa upplevelsen. Då gäller det för turistnäringen att vara i framkant och kunna erbjuda den nya digitala tekniken till besökarna. Ett tips kan vara att arrangera halv- och heldagsworkshops med lämpliga deltagare för att reda ut hur man på bästa sätt kan utnyttja den nya digitala tekniken. Många jobbar inledningsvis på det viset för att effektivisera processen.Gästskribent: Berit Hedelin, produktansvarig och digital teknikkonsul, Willteq.
Läs också artiklarna:
Digitaliseringen effektiviserar verksamheter
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Willteq AB
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-