onsdag 12 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
    • Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
    • Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2017-04-28 11:38

    Möt den nya VD:n för Karlskoga Näringsliv & Turism

    Martina Björck, Vd Karlskoga Näringsliv & Turism

    Hej Martina, du har nyligen tillträtt som VD för Karlskoga Näringsliv & Turism.
    Vad fick dig att ta steget från turistchef till VD?
    Hej! Jag har haft uppdraget som turistchef i tre år i samma bolag och jobbat nära de som tidigare haft uppdrag som VD. När jag fick frågan var det ett spännande steg att ta för att fortsätta utveckla den vision vi jobbar på för att skapa ett positiv anda i Karlskoga.

    Vad är skillnaden i arbetsuppgifter att vara VD och turistchef?
    Jag har fått äran att få ha kvar min roll som turistchef och brinner verkligen för besöksnäring och vad den kan göra för en kommun i sin helhet. Att ta rollen som VD ger mig ytterligare ansvar för hela näringslivet och det ser jag som en stor chans att fortsätta jobba för positiv utveckling. Det är naturligtvis ett stort ansvar både mot uppdragsgivaren kommunen men också mot Karlskogas näringsliv.

    Hur många är det som arbetar med dig?
    Vi är en liten organisation med ett väldigt stort uppdrag. Vi är fem personer i bolaget men jobbar väldigt nära med våra hyresgäster i huset som är lokala företagarföreningar. Tillsammans försöker vi skapa synergieffekter av allt vi gör och vara en kugge i hjulet som kommunen behöver för att skapa tillväxt.

    I vilka roller arbetar de?
    Vi har två personer som tar hand om och utvecklar turistbyrån som vi har i vår verksamhet. De får även vara resurser till oss andra i huset när det gäller administration etc. En person jobbar med turismutveckling och är även husets ekonom.

    Hur ser turismen ut i Karlskoga? Besöksmål?
    Vi är kanske inte den naturliga turismstaden men vi har väldigt många dagbesökare till framför allt Boda Borg, Karlskoga Motorstadion och så naturligtvis Alfred Nobels sista svenska hem -Björkborns herrgård som idag är ett Nobelmuseum. Vi har också en väldigt stor del besökare i form av affärsturism som kommer från hela världen till Karlskoga dagligen. Där har vi varje dag en chans att jobba på att få tillbaka besökare på sin fritid.

    Vilka målgrupper är det som besöker staden?
    Som jag sa så är det många affärsturister som kommer. Vi har otroligt många högteknologiska företag i Karlskoga och det lockar andra företag från hela världen. Tack vare Boda Borg med sin unga publik och Motorstadion med sin blandade publik och Nobelmuseet med sina bussresenärer så är det totalt sett en väldigt blandad målgrupp som kommer till oss.

    Hur marknadsför ni er?
    Sedan 2016 gör vi uteslutande all marknadsföring digitalt. Vi spelar in filmer på olika teman som vi sen kör i sociala medier. Det har visat sig fungera väldigt bra och vi kan lätt följa hur våra filmer tas emot och om det är rätt målgrupper som vi når med dem.

    Hur ser samarbetet ut med besöksnäringens företag?
    Vi har ett tätt samarbete i Karlskoga och Degerfors. Vi har jobbar som en gemensam destination ganska länge och vi har ett upparbetat samarbete där alla känner alla. Vi försöker hitta projekt som vi kan utvecklas tillsammans i och vi ses på frukostmöten och workshops.

    Har ni några projekt som pågår just nu?
    Tillsammans med Degerfors har vi 100 fiskesjöar i vårt område. Det har varit relativt okänt både för lokalbor och för besökare och det kände vi att vi var tvungna att ändra på. Sen 2016 har vi ett projekt med Region Örebro Län att utveckla oss till en självklar fiskedestination. Det är spännande och lyckosamt och vi har fantastiska människor i fiskevårdsföreningarna som jobbar tillsammans.

    Vad är era mål inom en tre års period? Hur ser dina förväntningar ut?
    Vi vill absolut fortsätta utveckla naturturismen och hoppas på fler entreprenörer inom området. Jag hoppas på den kinesiska marknaden som redan har upptäckt Nobelmuseet. För övrigt hoppas jag kunna fortsätta jobba med att besöksnäringen och övrigt näringsliv ska hitta varandra i nya samarbeten. Jag säger alltid att det som är bra för våra besökare är bra för oss alla i Karlskoga!!

     

    Vill du läsa tidigare intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring, klicka här!

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Karlskoga Näringsliv & Turism
    Tweet
  • Swedavias styrelse har utsett Mats Johannesson till ny VD och koncernchef för företaget.
    2025-11-12 17:28

    Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia

    Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.

  • Husbil och cyklister - besöksnäring
    2025-11-10 06:32

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

    Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ

  • Naturturismföretagen och Travel News premierar det företag som bäst levandegör ekoturism via Grand Travel Award Ekoturismpriset.
    2025-11-09 22:06

    Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026

    Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.

  • Louise Bjurenvall ny kommersiell chef på Resize Design
    2025-11-09 21:51

    Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

    Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall

  • Debattartikel om Värmlands infrastruktur
    2025-11-09 21:23

    Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

    En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel

  • Fartyget Aurora Botnia som seglar rutten Vasa och Umeå.
    2025-11-09 19:39

    Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå

    Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.

  • Business Region Gotland
    2025-11-08 11:11

    Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland

    Ett viktigt beslut för Gotlands framtid

  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-05 10:51

      Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

      I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...

    • 2025-11-05 17:34

      Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

      Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...

    • 2025-11-03 00:41

      Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

      Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet