-
Möt den nya VD:n för Karlskoga Näringsliv & Turism
Martina Björck, Vd Karlskoga Näringsliv & Turism
Hej Martina, du har nyligen tillträtt som VD för Karlskoga Näringsliv & Turism.
Vad fick dig att ta steget från turistchef till VD?
Hej! Jag har haft uppdraget som turistchef i tre år i samma bolag och jobbat nära de som tidigare haft uppdrag som VD. När jag fick frågan var det ett spännande steg att ta för att fortsätta utveckla den vision vi jobbar på för att skapa ett positiv anda i Karlskoga.Vad är skillnaden i arbetsuppgifter att vara VD och turistchef?
Jag har fått äran att få ha kvar min roll som turistchef och brinner verkligen för besöksnäring och vad den kan göra för en kommun i sin helhet. Att ta rollen som VD ger mig ytterligare ansvar för hela näringslivet och det ser jag som en stor chans att fortsätta jobba för positiv utveckling. Det är naturligtvis ett stort ansvar både mot uppdragsgivaren kommunen men också mot Karlskogas näringsliv.Hur många är det som arbetar med dig?
Vi är en liten organisation med ett väldigt stort uppdrag. Vi är fem personer i bolaget men jobbar väldigt nära med våra hyresgäster i huset som är lokala företagarföreningar. Tillsammans försöker vi skapa synergieffekter av allt vi gör och vara en kugge i hjulet som kommunen behöver för att skapa tillväxt.I vilka roller arbetar de?
Vi har två personer som tar hand om och utvecklar turistbyrån som vi har i vår verksamhet. De får även vara resurser till oss andra i huset när det gäller administration etc. En person jobbar med turismutveckling och är även husets ekonom.Hur ser turismen ut i Karlskoga? Besöksmål?
Vi är kanske inte den naturliga turismstaden men vi har väldigt många dagbesökare till framför allt Boda Borg, Karlskoga Motorstadion och så naturligtvis Alfred Nobels sista svenska hem -Björkborns herrgård som idag är ett Nobelmuseum. Vi har också en väldigt stor del besökare i form av affärsturism som kommer från hela världen till Karlskoga dagligen. Där har vi varje dag en chans att jobba på att få tillbaka besökare på sin fritid.Vilka målgrupper är det som besöker staden?
Som jag sa så är det många affärsturister som kommer. Vi har otroligt många högteknologiska företag i Karlskoga och det lockar andra företag från hela världen. Tack vare Boda Borg med sin unga publik och Motorstadion med sin blandade publik och Nobelmuseet med sina bussresenärer så är det totalt sett en väldigt blandad målgrupp som kommer till oss.Hur marknadsför ni er?
Sedan 2016 gör vi uteslutande all marknadsföring digitalt. Vi spelar in filmer på olika teman som vi sen kör i sociala medier. Det har visat sig fungera väldigt bra och vi kan lätt följa hur våra filmer tas emot och om det är rätt målgrupper som vi når med dem.Hur ser samarbetet ut med besöksnäringens företag?
Vi har ett tätt samarbete i Karlskoga och Degerfors. Vi har jobbar som en gemensam destination ganska länge och vi har ett upparbetat samarbete där alla känner alla. Vi försöker hitta projekt som vi kan utvecklas tillsammans i och vi ses på frukostmöten och workshops.Har ni några projekt som pågår just nu?
Tillsammans med Degerfors har vi 100 fiskesjöar i vårt område. Det har varit relativt okänt både för lokalbor och för besökare och det kände vi att vi var tvungna att ändra på. Sen 2016 har vi ett projekt med Region Örebro Län att utveckla oss till en självklar fiskedestination. Det är spännande och lyckosamt och vi har fantastiska människor i fiskevårdsföreningarna som jobbar tillsammans.Vad är era mål inom en tre års period? Hur ser dina förväntningar ut?
Vi vill absolut fortsätta utveckla naturturismen och hoppas på fler entreprenörer inom området. Jag hoppas på den kinesiska marknaden som redan har upptäckt Nobelmuseet. För övrigt hoppas jag kunna fortsätta jobba med att besöksnäringen och övrigt näringsliv ska hitta varandra i nya samarbeten. Jag säger alltid att det som är bra för våra besökare är bra för oss alla i Karlskoga!!Vill du läsa tidigare intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring, klicka här!
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Karlskoga Näringsliv & Turism
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
-
Gästbloggare
-