-
Möten och kongresser lockar nya besökare till Jönköping
Under 2024 arrangeras rekordmånga möten och kongresser i Jönköping. Familjecentralskonferensen, som arrangerades 24-25 april på Jönköping Konsert & Kongress, är en av dessa. Besöksundersökningen som gjordes vid mötet visar att den lockade nya besökare till staden och att Jönköping är en mycket uppskattad kongress- och mötesstad.
Mötesdeltagarna vid Familjedagskonferensen kom från 16 olika län i landet, från Skåne i söder till Norrbotten i norr. 30 procent besökte Jönköping för första gången i samband med mötet.
”2024 är ett riktigt bra mötesår för Jönköping där vi välkomnar många möten. På Familjecentralkonferensen, som är årets största möte med sina 1 150 deltagare, hade cirka en tredjedel av mötesdeltagarna aldrig tidigare varit i Jönköping. Det är jätteroligt att kunskapsmöten lockar nya besökare till vår stad och får fler att komma och upptäcka Jönköping”. Säger Malin Asking, projektledare möten på Destination Jönköping.
En konkurrenskraftig mötes- och kongresstad
Utvärderingen visar att 79 procent av mötesdeltagarna på Familjecentralskonferensen tycker att Jönköping står sig mycket bra som kongresstad jämfört med andra kongresstäder de besökt
”Referenstal från liknande möten och städer brukar ligga på runt 40 procent så denna siffra sticker verkligen ut. Det är ett gott betyg till nyrenoverade Jönköping Konsert & Kongress där mötet var förlagd samt nybyggda Science Park Towers där middagen på kvällen ägde rum. Tack vare fint samarbete med Jönköpings Länstrafik (JLT) kunde mötesdeltagarna resa hållbart med kollektivtrafiken mellan anläggningarna vilket vi också ser i besöksundersökningen att de haft en positiv upplevelse av”. Säger Malin Asking.
Nöjda med värdskapet
I princip alla (99 procent) av de övernattande mötesdeltagarna bodde på hotell under sin vistelse i Jönköping. Besöksundersökningen visar att 54 procent tyckte att värdskapet på hotellen var mycket bra och överträffade deras förväntningar och 44 procent svarade att värdskapet på hotellet var bra och motsvarande deras förväntningar.
”Ett gott värdskap är ofta avgörande för hur en plats upplevs och om man vill komma tillbaka och uppleva mer. Vi arbetar därför mycket tillsammans med besöksnäringen för att utbilda, inspirera och utveckla värdskapet. Att 98 procent av mötesdeltagarna svarar att det tycker värdskapet motsvarar eller överträffar deras förväntningar är väldigt fin feedback till vår besöksnäring i Jönköping”. Säger Johan Lind, chef turism på Destination Jönköping.
Möten och kongresser är viktiga för Jönköping
Besöksundersökningen visar också att mötesdeltagarna uppskattar Jönköping som stad. Intervjuade i undersökningen säger:
”Älskar Jönköping, helt fantastisk stad. Trevlig och vacker och bara helt fantastisk.”
”Väldigt bra kongress/lokaler. Lätt att ta sig med buss. Jönköping en trevlig stad. Här kunde man tänka sig att bo.”
”Fint centrum, det var kul att se.”
”Det är glädjande att mötesdeltagarna uppskattar vår stad. Den positiva upplevelsen gör att de vill komma tillbaka och besöka oss igen. Vi ser att de vid sidan av mötet bland annat besökt caféer, restauranger, shoppat och bott på hotell. Den turistekonomiska effekten för kongressen ligger på cirka 4,9 miljoner. Det visar att möten och kongresser är viktiga för vår stad och är av stor betydelse för besöksnäringen i Jönköping”. Säger Johan Lind.
Besöksundersökningen för Familjecentralskonferensen 2024 genomfördes den 25 april 2024 av företaget Research One på uppdrag av Destination Jönköping.
Läs mer om Jönköping Konsert och Kongress på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Ny VD för besöksnäringsorganisationen Heart of Lapland
Therése Wintervy, 37 år från Övertorneå, tillträder som ny verksamhetsledare för Heart of Lapland...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
-
Gästbloggare
-