-
Möten och kongresser lockar nya besökare till Jönköping
Under 2024 arrangeras rekordmånga möten och kongresser i Jönköping. Familjecentralskonferensen, som arrangerades 24-25 april på Jönköping Konsert & Kongress, är en av dessa. Besöksundersökningen som gjordes vid mötet visar att den lockade nya besökare till staden och att Jönköping är en mycket uppskattad kongress- och mötesstad.
Mötesdeltagarna vid Familjedagskonferensen kom från 16 olika län i landet, från Skåne i söder till Norrbotten i norr. 30 procent besökte Jönköping för första gången i samband med mötet.
”2024 är ett riktigt bra mötesår för Jönköping där vi välkomnar många möten. På Familjecentralkonferensen, som är årets största möte med sina 1 150 deltagare, hade cirka en tredjedel av mötesdeltagarna aldrig tidigare varit i Jönköping. Det är jätteroligt att kunskapsmöten lockar nya besökare till vår stad och får fler att komma och upptäcka Jönköping”. Säger Malin Asking, projektledare möten på Destination Jönköping.
En konkurrenskraftig mötes- och kongresstad
Utvärderingen visar att 79 procent av mötesdeltagarna på Familjecentralskonferensen tycker att Jönköping står sig mycket bra som kongresstad jämfört med andra kongresstäder de besökt
”Referenstal från liknande möten och städer brukar ligga på runt 40 procent så denna siffra sticker verkligen ut. Det är ett gott betyg till nyrenoverade Jönköping Konsert & Kongress där mötet var förlagd samt nybyggda Science Park Towers där middagen på kvällen ägde rum. Tack vare fint samarbete med Jönköpings Länstrafik (JLT) kunde mötesdeltagarna resa hållbart med kollektivtrafiken mellan anläggningarna vilket vi också ser i besöksundersökningen att de haft en positiv upplevelse av”. Säger Malin Asking.
Nöjda med värdskapet
I princip alla (99 procent) av de övernattande mötesdeltagarna bodde på hotell under sin vistelse i Jönköping. Besöksundersökningen visar att 54 procent tyckte att värdskapet på hotellen var mycket bra och överträffade deras förväntningar och 44 procent svarade att värdskapet på hotellet var bra och motsvarande deras förväntningar.
”Ett gott värdskap är ofta avgörande för hur en plats upplevs och om man vill komma tillbaka och uppleva mer. Vi arbetar därför mycket tillsammans med besöksnäringen för att utbilda, inspirera och utveckla värdskapet. Att 98 procent av mötesdeltagarna svarar att det tycker värdskapet motsvarar eller överträffar deras förväntningar är väldigt fin feedback till vår besöksnäring i Jönköping”. Säger Johan Lind, chef turism på Destination Jönköping.
Möten och kongresser är viktiga för Jönköping
Besöksundersökningen visar också att mötesdeltagarna uppskattar Jönköping som stad. Intervjuade i undersökningen säger:
”Älskar Jönköping, helt fantastisk stad. Trevlig och vacker och bara helt fantastisk.”
”Väldigt bra kongress/lokaler. Lätt att ta sig med buss. Jönköping en trevlig stad. Här kunde man tänka sig att bo.”
”Fint centrum, det var kul att se.”
”Det är glädjande att mötesdeltagarna uppskattar vår stad. Den positiva upplevelsen gör att de vill komma tillbaka och besöka oss igen. Vi ser att de vid sidan av mötet bland annat besökt caféer, restauranger, shoppat och bott på hotell. Den turistekonomiska effekten för kongressen ligger på cirka 4,9 miljoner. Det visar att möten och kongresser är viktiga för vår stad och är av stor betydelse för besöksnäringen i Jönköping”. Säger Johan Lind.
Besöksundersökningen för Familjecentralskonferensen 2024 genomfördes den 25 april 2024 av företaget Research One på uppdrag av Destination Jönköping.
Läs mer om Jönköping Konsert och Kongress på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
-
Gästbloggare
-