-
MTRX lånar ut sin kommersiella chef till klimatuppdrag på FN-nivå
Nu tar svenska MTRX och moderbolaget MTR Corporation sin klimatsatsning till en ny nivå när de lånar ut sin kommersiella chef Peder Osterkamp till United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) för arbetet inför nästa klimatkonferens COP26 i Glasgow. Målet är att stärka klimatmålen och ambitionen bland företag, investerare och städer.
”Att arbeta för ett ökat hållbart resande är en av de saker jag uppskattar mest med mitt jobb på MTRX. I min nya roll i Champions-organisationen ser jag fram emot att få arbeta sektorövergripande med experter från hela världen. Allt för att bidra till en positiv förändring på global nivå. Jag är oerhört glad och stolt att MTRX, MTR Nordic och MTR Corporation väljer att stötta detta viktiga arbete”. Säger Peder Osterkamp.
FN vill mobilisera fler klimatåtgärder
Även om pandemin gör att länders fokus är på annat håll är klimat-utmaningen det största hotet mot mänskligheten långsiktigt. Enligt UNFCC behöver vi minska våra koldioxidutsläpp med 50 % innan 2030. Samt nå noll i nettoutsläpp till 2050 för att kunna begränsa uppvärmningen till 1,5 grader.
UNFCCC leder klimatförhandlingarna mellan länder men allt fler initiativ tas också av företag och städer. För att mobilisera fler och mer ambitiösa klimatåtgärder bland dessa aktörer instiftade UNFCCC rollen High Level Champion for Climate Action i 2015. Rollen har ett tvåårigt mandat och innehas just nu av Nigel Topping från Storbritannien för COP26 och Gonzalo Muñoz Abogabir från Chile för COP25.
Nu gör alltså MTR en klimatsatsning genom att låna ut Peder Osterkamp till Champions-organisationen från april till december 2020. Där kommer han att ingå i ett team på cirka 40 globala experter och kommer att ansvara för arbetet inom sjöfartssektor.
Vill göra sin andel i klimatfrågan
För MTRX är klimatsatsningarna viktiga, och förutom sin semesterersättning där anställda får upp till två semesterdagar om de väljer tåget i stället för flyget är de även ISO-certifierade. De har även undertecknat FN Global Compact. Som koncern har MTR också anslutit sig till Fossilfritt Sverige och därför antagit Transportutmaningen, med löfte om att senast 2025 endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter.
”På MTRX vill vi genom att förenkla och förbättra det hållbara resandet göra vår del kopplat till klimatfrågan. Att vi nu lånar ut Peder för att arbeta med klimatfrågan på en global nivå gör oss väldigt stolta. Det är en stor inspiration för oss att arbeta ännu hårdare med vår del av detta.” Säger Mats Johannesson VD MTRX.
Klimatmötet COP26 i Glasgow var tänkt att genomföras i November 2020 men har flyttats till 2021 på grund av den rådande pandemin orsakat av viruset Covid-19.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-