-
MTRX lånar ut sin kommersiella chef till klimatuppdrag på FN-nivå
Nu tar svenska MTRX och moderbolaget MTR Corporation sin klimatsatsning till en ny nivå när de lånar ut sin kommersiella chef Peder Osterkamp till United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) för arbetet inför nästa klimatkonferens COP26 i Glasgow. Målet är att stärka klimatmålen och ambitionen bland företag, investerare och städer.
”Att arbeta för ett ökat hållbart resande är en av de saker jag uppskattar mest med mitt jobb på MTRX. I min nya roll i Champions-organisationen ser jag fram emot att få arbeta sektorövergripande med experter från hela världen. Allt för att bidra till en positiv förändring på global nivå. Jag är oerhört glad och stolt att MTRX, MTR Nordic och MTR Corporation väljer att stötta detta viktiga arbete”. Säger Peder Osterkamp.
FN vill mobilisera fler klimatåtgärder
Även om pandemin gör att länders fokus är på annat håll är klimat-utmaningen det största hotet mot mänskligheten långsiktigt. Enligt UNFCC behöver vi minska våra koldioxidutsläpp med 50 % innan 2030. Samt nå noll i nettoutsläpp till 2050 för att kunna begränsa uppvärmningen till 1,5 grader.
UNFCCC leder klimatförhandlingarna mellan länder men allt fler initiativ tas också av företag och städer. För att mobilisera fler och mer ambitiösa klimatåtgärder bland dessa aktörer instiftade UNFCCC rollen High Level Champion for Climate Action i 2015. Rollen har ett tvåårigt mandat och innehas just nu av Nigel Topping från Storbritannien för COP26 och Gonzalo Muñoz Abogabir från Chile för COP25.
Nu gör alltså MTR en klimatsatsning genom att låna ut Peder Osterkamp till Champions-organisationen från april till december 2020. Där kommer han att ingå i ett team på cirka 40 globala experter och kommer att ansvara för arbetet inom sjöfartssektor.
Vill göra sin andel i klimatfrågan
För MTRX är klimatsatsningarna viktiga, och förutom sin semesterersättning där anställda får upp till två semesterdagar om de väljer tåget i stället för flyget är de även ISO-certifierade. De har även undertecknat FN Global Compact. Som koncern har MTR också anslutit sig till Fossilfritt Sverige och därför antagit Transportutmaningen, med löfte om att senast 2025 endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter.
”På MTRX vill vi genom att förenkla och förbättra det hållbara resandet göra vår del kopplat till klimatfrågan. Att vi nu lånar ut Peder för att arbeta med klimatfrågan på en global nivå gör oss väldigt stolta. Det är en stor inspiration för oss att arbeta ännu hårdare med vår del av detta.” Säger Mats Johannesson VD MTRX.
Klimatmötet COP26 i Glasgow var tänkt att genomföras i November 2020 men har flyttats till 2021 på grund av den rådande pandemin orsakat av viruset Covid-19.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
-
Gästbloggare
-