-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner under 2024. 2024 blev därmed ett av de bästa åren någonsin. Samtidigt som camping är förstahandsvalet för europeiska turister som besöker Sverige under sommarmånaderna.
“Trots en stundtals utmanande vädersommar väljer allt fler campingboendet när de reser i Sverige. Camping är basen för turismen utanför storstäderna och står för en majoritet av turistövernattningarna på många destinationer i Sverige.” Säger Martin Juhos, VD för Svensk Camping.
Tillväxten finns i Europa
Camping är också förstahandsvalet för europeiska turister som besöker Sverige. Norge är fortsatt den viktigaste utlandsmarknaden, men intresset från Tyskland ökar mest. Under 2024 ökade de tyska övernattningarna med 14 procent.
“Tillväxten finns i Europa och just nu är det den tyska marknaden som är i focus. Men över tid ser vi potential på flera marknader.” Fortsätter Martin.
Svensk Camping har under de senaste åren ökat marknadsföringsinsatserna i Tyskland tillsammans med den tyska motor- och reseorganisationen PiNCAMP/ADAC. Inför 2025 utökas samarbetet till att även omfatta Nederländerna och Schweiz.
“Branschens styrka ligger i kombinationen av unika semesterlägen, naturnära upplevelser och flexibilitet. Vi ser att efterfrågan fortsätter öka – både från svenska och utländska gäster. Det är en positiv utveckling för hela landet.” Avslutar Martin Juhos.
Juni till augusti
Antalet gästnätter i Sverige ökade med 1,9 procent till 12,3 miljoner under perioden juni till augusti 2024. Drygt 47 procent av alla europeiska turistövernattningar i Sverige var på campingplatser under den perioden. En ökning från 45 procent året innan. Mer än 50 procent av Sveriges tyska turistövernattningar under juni till augusti är nu på campingplatser i landet.
Totalt antal gästnätter uppgick till 16,7 miljoner för helåret. Det är en ökning med 0,9 procent. Logiintäkten uppgick till 2,9 miljarder SEK för helåret.
Sveriges topp 10 campingdestinationer 2024
(Placering, kommun, antal gästnätter)1. Borgholm, 954 134.
2. Strömstad, 563 347.
3. Falkenberg, 456 109.
4. Varberg, 413 118.
5. Tanum, 344 428.
6. Västervik, 319 762.
7. Halmstad, 286 761.
8. Gotland, 250 689.
9. Mörbylånga, 250 332.
10. Sotenäs, 248 823.Källa: SCB/Tillväxtverket
Här kan ni läsa mer om Svensk Camping på Turismnytt.
- Text: Svensk Camping
- Foto: Anna Hult/Svensk Camping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-