-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor och att utländska besökare stod för merparten av omsättningen. Dessutom visar rapporten att besökarna är nöjda över sitt besök i Stockholm och hyllar ishockeyarenan, den nyrenoverade Avicii Arena.
En turismekonomisk mätning av evenemanget
Världens största årligen återkommande vinteridrottsevenemang, IIHF Ishockey-VM, bjöd på några oförglömliga idrottsögonblick. Men gjorde även avtryck utanför arenorna.
Upplevelseinstitutet har på uppdrag av VM-bolaget och i samarbete med Stockholm Business Region genomfört en turismekonomisk mätning av evenemanget. Den visar starka resultat och det betydande värdet för destinationen. Det stärker Stockholms position som en attraktiv värdstad för internationella evenemang.
Turisternas omsättning i Stockholms län låg på 729,9 miljoner kronor om vi räknar med biljettintäkterna. 644,1 miljoner kronor, exklusive biljettintäkterna. Boende i Stockholms län som köpte biljetter räknas inte in i turisternas omsättning. De utländska besökarna stod för en total konsumtion på närmare 482,2 miljoner kronor (434,6 exklusive biljetter).
Besökare från över 70 länder
Totalt handlar det om 89 800 unika besökare som såg matcher under VM. Där drygt en tredjedel var utländska turister, nästan lika många var boende i Stockholms län och resterande var svenska turister. I snitt såg de 3,31 matcher live per person.
Majoriteten av turisterna bodde kvar i Stockholm (svenska turister i snitt 2,9 nätter, utländska turister 3,7 nätter). De spenderade runt 10 000 SEK per person (svenska övernattare 9 032 SEK per person och utländska övernattare 12 341 SEK per person).
”Vi är oerhört stolta över att vi nådde våra publikmål och att besökare från över 70 länder gjorde årets Ishockey-VM till den folkfest vi hoppades på. Det visar vilken magnetism som kan uppstå när ett stort internationellt idrottsevenemang, en attraktiv stad och ett starkt arrangörskap samverkar på bästa sätt.” Säger Tony Wiréhn, Generalsekreterare 2025 IIHF Ishockey-VM.
Många väldigt nöjda besökare
Över 64 200 turister kom till Stockholm med anledning av VM, för att se matcher eller som medföljande. Alla besökare var väldigt positiva till sin upplevelse av Ishockey-VM. När de fick sätta betyg på hur bra stad Stockholm var att arrangera Ishockey-VM i och hur välkomnade de kände sig, ligger snittet över 4 på en 5-gradig skala.
När besökarna av Ishockey-VM får frågan om hur troligt det är att de skulle rekommendera en vän att besöka Stockholm, sätter 59 procent högsta eller näst högsta betyg. Vilket betyder att många åker hem som ambassadörer för staden och bidrar till att öka kännedomen av Stockholm.
Stockholmarna uppskattar att vara värdstad
Det är inte bara turisterna som är nöjda. Stockholmarna uppskattar att vara värdstad för den här typen av mästerskap. 84 procent av de tillfrågade tycker att det är viktigt att stora publika evenemang arrangeras i Stockholm. Majoriteten anser att det bygger stolthet över Stockholm och bidrar till att berika vardagen.
”Vi känner en enorm glädje och stolthet över att våra besökare har haft en positiv upplevelse av både Stockholm och Ishockey-VM. Det här samarbetet har varit av stor betydelse för både staden och dess invånare. Vi står redo att välkomna nya stora idrottsevenemang till Stockholm. På fredag hejar vi på damlandslaget i fotbolls-EM och vår förhoppning är att välkomna samma landslag till Stockholm 2029. Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och andra svenska och danska städer ansöker vi om att stå värd för mästerskapet – vi vill skapa en oförglömlig fotbollsfest för hela Europa om fyra år.” Säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.
Toppbetyg till Avicii Arena
Även nyrenoverade Avicii Arena uppmärksammas i rapporten. Hela 89 procent fick ett bra eller mycket bra intryck av arenan. 93 procent anser att den lämpar sig bra eller mycket bra för ishockeyupplevelser
”Vi är otroligt stolta och glada över att fått uppleva Ishockey-VM i en moderniserad Avicii Arena. Atmosfären, stämningen och spelet var verkligen i världsklass, en folkfest från start till final. Med den här turneringen och en arena i toppklass, befäster Stockholm återigen positionen som en internationell evenemangshuvudstad. Vi ser fram emot många fler stora mästerskap kommande år.” Säger Tobias Ekman, General Manager Avicii Arena, Stockholm Live.
Här kan ni läsa mer om Stockholm på Turismnytt.
- Text: Stockholm Business Region
- Foto: Stockholm Business Region
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
-
Gästbloggare
-