-
Nöjesparkskoncernen slår tidigare rekord
Nöjesparkskoncernen Parks & Resorts fortsätter att slå sina egna besöksrekord. Under sommarsäsongen 2017 tog man emot 2.910.304 besökare till sina parker – en ökning med 52.000 besökare jämfört med samma period år 2016.
”- Sedan 2006 har vi investerat drygt 1,6 miljarder kronor i nya attraktioner, vår djurverksamhet, restauranger och miljö. All vinst, och mer därtill, återinvesteras i våra parker, något som vi nu ser ger resultat. Men vi kommer för den sakens skull aldrig luta oss tillbaka och känna oss nöjda. Vi har många nya spännande projekt både på kort och lång sikt”, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
Så här gick det för parkerna inom Parks and Resorts koncernen
Gröna Lund – fler besökare
Säsongen 2017 har varit den mest välbesökta någonsin i tivolits 134-åriga historia. Totalt tog parken emot 1 531 898 gäster – en ökning med 25.000 gäster jämfört med 2016. Tivolit har även slagit rekord i antal sålda säsongskort 168.671 entrékort, drygt 40.000 fler än 2016, och 12.708 Guldkort, cirka 500 fler än 2016.
Kolmården – färre besökare
Kolmården tog emot 618.024 besökare, ca 30.000 färre besökare än 2016. Man sålde dock fler säsongskort än tidigare, 28.646 kort jämfört med 23.663 år 2016.
Skara Sommarland – fler campinggäster
Besöksantalet under sommaren 2017 uppgick till 285.589 gäster, en ökning med cirka 30.000 gäster jämfört med år 2016. Antalet campingnätter har ökat med 4% jämfört med fjolåret och man sålde 9.548 säsongskort, en ökning med 9% jämfört med 2016.
Furuvik – besöksrekord
Furuvik rapporterar att man slog besöksrekord under 2017 – med en ökning med 40.000 besökare. Antal besökare uppgick till 304.130 gäster.
Aquaria – minskat antal besökare
Aquaria har öppet året runt men hade till och med 1 oktober 134.193 besökare, en minskning med 15.000 besökare jämfört med föregående år.
Källa: Parks and Resorts
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Parks and Resorts
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-