-
Nordic Hotels & Resorts och Stureplansgruppen tar över Hotell Skepparholmen
Petter Stordalen och Stureplansgruppen gör ett joint venture och tar över Hotell Skepparholmen i Nacka, Stockholm. Det klassiska spa- och möteshotellet direkt vid Stockholms innerskärgård kommer under en treårsperiod utvecklas till en internationell toppdestination.
Kommer förstärkas inom gastronomi, möten och spa
Från april tar Stureplansgruppen och Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts över Hotell Skepparholmen i Nacka utanför Stockholm. Det 105 rum stora hotellet med en position som ett av Stockholm mest omtyckta hotell för spa och möten kommer genom ägarbytet positioneras ytterligare och förstärkas inom verksamheterna gastronomi, möten, event och spa.
“Jag är oerhört glad över att vi nu kan ta detta steg i samarbetet mellan Nordic Hotels & Resorts och Stureplansgruppen. Vi har en fantastisk portfölj av några av Nordens mest uppskattade hotell och restauranger. Nu tar vi tillsammans över Skepparholmen och ska med våra gemensamma krafter förädla hotellet till en internationell toppdestination.” Säger Nordic Hotel & Resorts ägare Petter Stordalen.
En mycket hög ambition för hotellets utveckling
Hotell Skepparholmen är en inarbetad destination för möten och event men också en stor och populär spa-anläggning. Faciliteterna har gjort att hotellet blivit ett uppskattat val för bröllop och speciella evenemang.
När Petter Stordalens investeringsbolag Strawberry Equities 2018 köpte in sig i Stureplansgruppen fanns en tydlig ambition om att dra synergier från hans hotellverksamhet och Stureplansgruppens stora kunnande kring restaurang och event.
Efter en passerad pandemi så blir satsningen på Skepparholmen det första resultatet av den gemensamma ambitionen.
“Det är en otroligt stark bas vi står på när vi tar över Skepparholmen och deras fantastiska personal. Utöver kunskaperna som vi tillsammans har om att skapa bra gästupplevelser så adderar vi också en otroligt hög ambition för utveckling. Nu börjar en resa för hotellet som kommer att pågå i tre års tid där vi lyfter hotellet steg för steg och har siktet inställt på att inte bara locka de lojala och härliga gästerna hotellet redan har utan också bli en destination som upptäcks av nya människor.” Säger Stureplansgruppens koncernchef Vimal Kovac.
Fler nyheter kommer att presenteras till sommaren
Säljare av Hotell Skepparholmen är Masmästarna Fastigheter AB. Fastigheten ägs även framgent av fastighetsbolaget Balder, som kommer att ha en stor och viktig roll i utvecklingen av fastigheten.
Med start från april tar bolagen över Hotell Skepparholmen och ansvarig VD på plats är Marcus Press. Alla bokade möten, event, konferenser och spaupplevelser kommer att pågå som vanligt och hotellet är fortsatt öppet.
Nu börjar resan med att utveckla Skepparholmen och redan till sommaren kommer fler nyheter att presenteras.
- Text: Nordic Hotels & Resorts
- Foto: Nordic Hotels & Resorts
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-