-
Nordiska museet firar 150 år med en ny visuell identitet
I samband med att Nordiska museet firar 150 år lanseras en ny visuell identitet med nyupptäckta formelement från museibyggnadens ursprungliga arkitektur samt detaljer ur museets rika grafiska arkiv.
Den nya identiteten är utvecklad i samarbete med designbyrån BOLD och lanseras stegvis under museets jubileumsår 2023.
”Vi har arbetat strategiskt med att lansera nya angelägna utställningar och stora publika satsningar inom Nordiska museet de senaste åren. Nu är det dags för en identitet som ramar in och speglar det starka innehållet. Den nya identiteten tydliggör också att Nordiska museet är fem besöksmål: museet på Djurgården, Julita gård, Tyresö slott, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.” Säger Vanessa Gandy, uppdragsgivare och chef för Museiupplevelsen på Stiftelsen Nordiska museet.
Har varit en inspirerande resa
Identiteten är en del av museets arbete med att sätta människan i fokus i ett nordiskt perspektiv. Processen har också genererat ny kunskap om museets egen historia och design-DNA:
”Nordiska museets 150-åriga historia rymmer många lager av gestaltningar. Därför började vi med att göra efterforskningar i gamla ritningar, ingraveringar och symboler i byggnader och arkiv. Det har varit en inspirerande resa i ett fint samarbete mellan teamet på BOLD och en stor intern arbetsgrupp på museet.” Fortsätter Vanessa.
Ett fyrpass och en ny kulturhistorisk färgpalett
En särskilt viktig upptäckt är ett fyrpass som museets arkitekt Isak Gustaf Clason redan i början på 1900-talet måste ha extraherat ur museets originalsigill och placerat ovanför porträttet på grundaren Artur Hazelius. Detta fyrpass blir nu till museets nya symbol och del av logotypen. Fyrpasset förekommer som arkitektonisk detalj under flera stilperioder, men för Nordiska museet blir det en hyllning till arkitekt Clason.
Nordiska museets nya färgpalett består av kulturhistoriska färger som härstammar från byggnaden på Djurgården och harmonierar med museets kulturhistoriska miljöer. Tillsammans med Fahlander Arkitekter har museet utvecklat ett färgsystem baserad på bland andra vinröd Ölandssten, ekpartier, ärgat koppartak, grå ståldörrar och varmvit puts.
Tidstypiska stilar sammansatta i ett modernt uttryck
Ordbilden i museets nya logotyp har distinkta drag från tidstypiska stilar sammansatta i ett modernt och unikt uttryck. Det gemena i:et bland versaler återkommer i många tidiga ritningar över museet. Det karaktäristiska nedsänkta s:et finns ingraverat i sten och metall i reliefer i museibyggnaden.
”Det har varit väldigt inspirerande att få djupdyka i Nordiska museets stora arkiv och rika arkitektur. Vårt gemensamma mål var att skapa en ny visuell identitet för Sveriges största kulturhistoriska museum anpassad för ett modernt kommunikationslandskap – med en tydlig historisk förankring.” Säger Oskar Lübeck, grundare och Chief Creative Officer på BOLD.
Här kan ni se en video om den nya identiteten.
- Text: Nordiska Museet
- Foto: Nordiska Museet
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-