-
Ny coach, Swedish Lapland Visitors Board
Lennart Pittja blir ny coach på Swedish Lapland Visitors Board. Han kommer att arbeta inom projektet Destination Capacity Building.
Lennart har lång erfarenhet som besöksnäringsentreprenör och projektledare. Han har tidigare arbetat på Visit Sápmi. Han har en spetskompetens inom samisk affärsutveckling och kvalitetssäkringsprocesser inom hållbarhet. Lennart är uppvuxen i en renskötarfamilj i Unna Tjerusj sameby utanför Gällivare.
Att vara coach kommer att innebära att Lennart skall coacha besöksnäringsföretag i den tematiska marknadsgruppen för samiska upplevelser, identifiera och producera stories om Sápmi och samisk livsstil samt initiera introduktionsseminarier, koordinera regional samordning samt coacha SME inom hållbara naturupplevelser mot kvalitetssäkringen Naturens Bästa.
”- Det finns en stor efterfrågan hos Den Globala Resenären vad gäller kunskap och upplevelser om den samiska kulturen – mat, livsstil, renskötsel, duodji, traditioner och naturen”, menar Graeme Richardson, projektledare för området marknadsutveckling i projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland.
”- Många besöksnäringsföretag och lokala destinationer prioriterar och värderar den samiska tillgängligheten och närvaron högt för en hållbar tillväxt inom näringen generellt. Att integrera den arktiska urbefolkningens näringsliv med besök stärker regionens attraktion, bidrar till ökad synlighet och hållbar utveckling”, säger Graeme.
”- Den globala efterfrågan gällande kvalitetssäkrade ekoturismprodukter ökar och unika hållbara naturupplevelser attraherar lönsamma internationella gäster”, menar Erica Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.
Källa: Swedish Lapland Visitors Board
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-