-
Göta Kanal lanserar ny digital destinationsguide
AB Göta kanalbolag håller på att arbeta fram en ny affärs- och marknadsplan. En del av det arbetet är att man har tagit fram en ny digital destinationsguide.”- Vi ser i omvärlden hur digitaliseringen blir allt viktigare och hur tekniken gör intåg på allt fler områden, bland annat i marknadsföringen. Här har vi stora möjligheter att både i ett kort och ett långt perspektiv skapa attraktiva upplevelser av våra 19 mil, redan innan besökaren kommit hit. Vi ser att lanseringen av Göta kanals destinationsguide endast är början på det och räknar med att med den som grund kunna bygga vidare på och koppla ihop den digitala upplevelsen med den på plats”, säger Roger Altsäter, VD på Göta kanalbolag.Destinationsguiden är framtagen av digitaliseringsbyrån Gaia för Samverkan Destination Göta kanal där de sju kanalkommunerna, Region Östergötland, Västra Götalandsregionen och ett femtiotal företag ingår. Besökarna får bidra till utvecklingen
Den digitala destinationsguiden lanseras till en början en betaversion som ska fungera som en testversion där besökarna får vara med och utveckla guiden.
”- Göta kanal har sedan starten 1832 varit ett innovationsprojekt och vi vill fortsätta verka i den andan. De människor som bor och verkar här, samt alla de som besöker oss vet bäst vad de behöver. Vi låter dem vara med och testa destinationsguiden under försäsongen, så att vi kan ta med deras åsikter i den vidare utvecklingen. Det mesta är ännu ogjort”, säger Roger Altsäter.
Visionen är ”Att med hållbarhet och vårt historiska arv i centrum bli Sveriges mest attraktiva upplevelseområde”. Göta Kanal vill vara en samlad upplevelsedestination året runt.
I visionen har man fokus på flera områden:
- hållbarhet
- säker fungerande kanal
- samarbeten
- utveckling av erbjudandet
- ekonomi
- organisation
AB Göta kanalbolag kommer att bjuda in alla intressenter runt kanalen för att tillsammans diskutera hur man kan skapa möjligheter.
Den digitala destinationsguiden lanseras den 27 april.
Nu arbetar man vidare med visionen.
Vill du läsa om fler turismprojekt? Klicka här!
Källa: Göta kanal
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: AB Göta kanalbolag
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-