-
Göta Kanal lanserar ny digital destinationsguide
AB Göta kanalbolag håller på att arbeta fram en ny affärs- och marknadsplan. En del av det arbetet är att man har tagit fram en ny digital destinationsguide.”- Vi ser i omvärlden hur digitaliseringen blir allt viktigare och hur tekniken gör intåg på allt fler områden, bland annat i marknadsföringen. Här har vi stora möjligheter att både i ett kort och ett långt perspektiv skapa attraktiva upplevelser av våra 19 mil, redan innan besökaren kommit hit. Vi ser att lanseringen av Göta kanals destinationsguide endast är början på det och räknar med att med den som grund kunna bygga vidare på och koppla ihop den digitala upplevelsen med den på plats”, säger Roger Altsäter, VD på Göta kanalbolag.Destinationsguiden är framtagen av digitaliseringsbyrån Gaia för Samverkan Destination Göta kanal där de sju kanalkommunerna, Region Östergötland, Västra Götalandsregionen och ett femtiotal företag ingår. Besökarna får bidra till utvecklingen
Den digitala destinationsguiden lanseras till en början en betaversion som ska fungera som en testversion där besökarna får vara med och utveckla guiden.
”- Göta kanal har sedan starten 1832 varit ett innovationsprojekt och vi vill fortsätta verka i den andan. De människor som bor och verkar här, samt alla de som besöker oss vet bäst vad de behöver. Vi låter dem vara med och testa destinationsguiden under försäsongen, så att vi kan ta med deras åsikter i den vidare utvecklingen. Det mesta är ännu ogjort”, säger Roger Altsäter.
Visionen är ”Att med hållbarhet och vårt historiska arv i centrum bli Sveriges mest attraktiva upplevelseområde”. Göta Kanal vill vara en samlad upplevelsedestination året runt.
I visionen har man fokus på flera områden:
- hållbarhet
- säker fungerande kanal
- samarbeten
- utveckling av erbjudandet
- ekonomi
- organisation
AB Göta kanalbolag kommer att bjuda in alla intressenter runt kanalen för att tillsammans diskutera hur man kan skapa möjligheter.
Den digitala destinationsguiden lanseras den 27 april.
Nu arbetar man vidare med visionen.
Vill du läsa om fler turismprojekt? Klicka här!
Källa: Göta kanal
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: AB Göta kanalbolag
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-