-
Ny hotellkedja växer fram
Brook Tekester och några andra entreprenörer håller på att skapa en ny hotellkedja.
Det första hotellet i kedjan, Brook Hotels, öppnar den 1 juni 2015 i Rosersberg utanför Stockholm.
Brook är född i Etiopien och kom till Sverige när han var tio år. Han hade en jobbig uppväxt och därför vill han nu visa att alla kan lyckas. Men han ger sin mamma mycket beröm då hon var hans fasta punkt.
Brook studerade ekonomi på gymnasiet men sedan visste han inte vad han ville göra. Av en slump så fick han ett anställning som piccolo på Hotell Arlanda och trivdes. Men han ville mer och såg upp till hotelldirektörens roll. Han ville visa alla att även om man har en stökig bakgrund så kan man lyckas.
Snabbt lärde han sig att arbeta i receptionen och som nattportier.
Brook har också arbetat som försäljningschef på Hotell Royal Viking och First Hotel Linné i Uppsala där han fick titeln hotelldirektör.
Han har också drivit en konsultfirma som hjälper hotell i problematiska lägen.
Brook och hans kompanjoner i den nya hotellkedjan har satsat mycket pengar. De satsar på att bygga upp en hotellportfölj över hela världen. Några intresserade destinationer är Kreta, London, Uppsala och Etiopien. Kravet på läget är att hotellet skall ligga nära en storstad eller en flygplats.
Han är mycket förtjust i sin hemstad Uppsala men säger att hotellen där har svårt att få bra beläggning och att staden inte lyckats att locka till sig större evenemang.
Som chef vill han visa att alla oavsett titel skall bidra till att gästerna tas om hand och trivs.
Källa: UNT.se
- Text: Maria Lindqvist
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
-
Gästbloggare
-