-
Ny Vd för Funäsdalen Berg & Hotell fortsätter investeringarna
Den nya Vd:n för Funäsdalen Berg & Hotell, Ted Wengler, fortsätter med arbetet att utveckla anläggningen med syfte att skapa Sveriges bästa fjällupplevelse.Ted Wengler kommer närmast från IT- och Telekombranschen där han varit Vd för Sjärnafyrkant. Sjärnafyrkant är en butikskedja inom kommunikation med butiker och verksamheter över hela Sverige. Ted har en stor passion för allt som har med fjäll och berg att göra. Han tycker om att springa, cykla mountainbike, vandra och åka skidor i fjällen. ”- Det är en stor ära att få möjlighet att få kombinera det jag brinner för inom mitt yrke tillsammans med mina och min familjs fritidsintressen”, säger Ted. Han fortsätter: ”- Jag ser fram emot att få komma till Funäsdalen som redan har en fantastisk produkt och hoppas att jag skall kunna bidra till att ännu fler kommer hit och får uppleva Funäsdalen”. Fortsätter arbetet med investeringsplanen
Som Turismnytt tidigare skrivit om så pågår det stora investeringar i Funäsdalen. Investeringarna skall pågå under en treårsperiod.
Gondolen i Funäsdalen.
Foto: Jocke LagercrantzI planen finns en utbyggd toppstuga med en ny inglasad veranda, 25 nya hotellrum, renovering av vandrarhemsrummen, 25 smålägenheter, utbyggt barnskidområde med en ny lift och fler skidnedfarter. Men den största investeringen hittills i Funäsdalen är den nya gondolbanan som invigdes 2014. Den ägs av bolaget Funäsdalens Gondolbana AB som i sin tur ägs av 30-tal lokala företag. Sedan den nya gondolbanan öppnade har antal skidåkare ökat med 30%.Under hösten 2017 kommer den samiska temaparken Lopme Laante, belägen på toppen av Funäsdasberget, ha premiär. Ett resultat av investeringarna är att bolaget ser att fler vill köpa tomter och stugor i området. Första etappen av tomter kring Funäsdalsberget är redan sålda och ytterligare exploatering av mark och tomter finns i med i planeringen.
Nöjd styrelse och Vd
Michael Olsson, Styrelseordförande Funäsdalen Berg & Hotell är nöjd med rekryteringen av en ny Vd:”- Med Ted på plats kan vi fortsätta arbetet med att skapa Sveriges bästa fjällupplevelse där Teds kundfokus och erfarenhet från sälj- och marknadsföring kommer väl till pass.”Den nya Vd:n Ted Wengler ser fram emot uppdraget:”- Det känns otroligt kul att komma till Funäsdalen och bli en del av den resa som redan påbörjats. Det blir en spännande utmaning att skapa en kundupplevelse i världsklass i fjällmiljö och jag ser fram emot att, tillsammans med mina nya kollegor, få välkomna både nya och gamla gäster till fantastiska Funäsdalsberget, fjällhotellet och genuina Funäsdalen by.”
Källa: Funäsdalen Berg & Hotell
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Funäsdalen Berg & Hotell
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-