-
Nya affärer efter ett lyckat Swedish Lapland Summit
Efter Swedish Lapland Summit summerar nu projektledarna insatsen. Och enligt återkoppling från deltagarna har evenemanget resulterat i många nya kontakter och affärer.
Kvaliteten på mötena var hög
I oktober genomfördes för första gången Swedish Lapland Summit. En digital mötesplats för exportsatsande lokala besöksnäringsföretag och internationella resesäljare. 59 företag från regionen och 66 internationella resesäljare från 15 länder genomförde totalt 578 möten.
Dessa möten skulle resultera i konkreta affärer för ännu fler internationella besökare till Swedish Lapland.
”Kvaliteten på mötena var hög i fråga om köparnas intresse. På vart tredje möte kom jag så långt som att diskutera kontraktsvillkor för samarbete.” Skriver en av de deltagande företagarna i enkäten som gick ut efter evenemanget.
Stor efterfrågan på att komma
Enkäten avslöjar också nöjda deltagare i den andra änden, i det internationella säljarledet sade 100 procent av de som svarat på enkäten att de var nöjda eller mycket nöjda med Swedish Lapland Summit.
“Med enkäten i ryggen kan vi fortsätta vara stolta över vad vi har åstadkommit. På kort tid har vi skapat ett väldigt uppskattat event. Det är ren arbetsglädje att jobba med en så här fantastisk region med fantastiska företagare. Att våra företagare vågar ta steget och vara med och kan leverera är hela grunden.” Säger Elin Håkansson, projektledare marknads- och destinationsutveckling på Kiruna Lappland och sammankallande för Swedish Lapland Summit. ”Nu har vi sett att det är stor efterfrågan från säljare på att komma hit, och det planeras visningsresor som ett direkt resultat av Swedish Lapland Summit.”
Nya och fördjupade kontakter
En av de deltagande företagarna var Fredrik Broman på Aurora Safari Camp.
“Jag är ganska van vid den här typen av evenemang, och det här var av väldigt hög kvalitet. Många säljare kände jag redan till, men jag jobbar gärna med att fördjupa kontakter och dessutom har jag träffat flera nya. Det kommer absolut att resultera i affärer.” Säger Fredrik Broman.
Flera andra företag var för första gången med på ett internationellt säljevenemang. Vilket väl speglar ett av målen för hela BCD-projektet – att fler företag i regionen ska bli exportmogna.
På enkätfrågan om evenemanget möjliggjorde att expandera sina affärer svarade alla antingen ja eller att det är för tidigt att säga men sannolikt. Alla svarande internationella resesäljare sade sig ha fått nya kontakter och majoriteten kommer att inkludera dessa kontakter i sitt erbjudande till resenärer.
“Det har varit ett bra teamwork på alla plan som bådar gott för framtida samarbeten inom regionen, och för fler företagsnätverk som kan jobba tillsammans.” Säger Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-