-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Inom ramen för två nya projekt ska Visit Dalarna utveckla och stärka besöksnäringen i länet ytterligare. Dels handlar det om att öka företagens digitala kompetens, dels om att stötta dem i att utveckla hållbara och lönsamma upplevelser i internationellt uppmärksammade besöksområden.
Båda projekten riktar sig mot företag inom besöksnäringen i Dalarna som vill utveckla sina verksamheter för att öka affärsnytta och lönsamhet.
Stöttar företagens utveckling inom digital kompetens
Dagens snabba digitala utveckling skapar nya behov och vanor hos resenärer som idag främst söker information i digitala kanaler. Både innan och under sitt besök. För att möta upp dessa behov behöver besöksnäringens aktörer ständigt arbeta med sin digitala närvaro. Samt hitta nya sätt att ligga i framkant i den digitala världen.
“Det handlar om att stötta företagen i sin utveckling inom digital kommunikation, visa vilka positiva effekter digitala lösningar kan ge och hur de kan öka affärsnyttan. Projektet kommer att ge vägledning till företag i att hitta ”rätt” lösning på sina digitala utmaningar. Målet är att, framför allt via utbildningsinsatser, vägleda företagen till mer effektiv kommunikation och i förlängningen till mer försäljning av upplevelser i Dalarna.” Säger Lotta Magnusson, chef för strategisk utveckling på Visit Dalarna.
Projektet finansieras av Tillväxtverket.
Hållbara upplevelser och transformativa produkter
Det andra nya projektet syftar till att skapa ökad samverkan mellan Siljan Geopark, Världsarvet Falun och entreprenörer relaterade till besöksmålen. Med Världsarvet Faluns världsarvsstatus och Siljan Geoparks status som nationell geopark finns stor potential att locka såväl nationella som internationella besökare.
“Både Siljan Geopark och Världsarvet Falun täcker var för sig stora geografiska områden. Det gör det svårt för besökare att få översikt över de platser som kan vara intressanta inför ett besök. Genom att skapa digitala besökscentrum, som samlar informationen om utvalda sevärdheter att besöka i respektive område, kan gästen ges ökad kunskap om helheten samt vad som kan upplevas, var och hur.” Säger Lotta Magnusson.
Projektet finansieras av Tillväxtverket, Falu Kommun och Länsstyrelsen Dalarnas län.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Anna Holm, Visit Dalarna
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-