-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Inom ramen för två nya projekt ska Visit Dalarna utveckla och stärka besöksnäringen i länet ytterligare. Dels handlar det om att öka företagens digitala kompetens, dels om att stötta dem i att utveckla hållbara och lönsamma upplevelser i internationellt uppmärksammade besöksområden.
Båda projekten riktar sig mot företag inom besöksnäringen i Dalarna som vill utveckla sina verksamheter för att öka affärsnytta och lönsamhet.
Stöttar företagens utveckling inom digital kompetens
Dagens snabba digitala utveckling skapar nya behov och vanor hos resenärer som idag främst söker information i digitala kanaler. Både innan och under sitt besök. För att möta upp dessa behov behöver besöksnäringens aktörer ständigt arbeta med sin digitala närvaro. Samt hitta nya sätt att ligga i framkant i den digitala världen.
“Det handlar om att stötta företagen i sin utveckling inom digital kommunikation, visa vilka positiva effekter digitala lösningar kan ge och hur de kan öka affärsnyttan. Projektet kommer att ge vägledning till företag i att hitta ”rätt” lösning på sina digitala utmaningar. Målet är att, framför allt via utbildningsinsatser, vägleda företagen till mer effektiv kommunikation och i förlängningen till mer försäljning av upplevelser i Dalarna.” Säger Lotta Magnusson, chef för strategisk utveckling på Visit Dalarna.
Projektet finansieras av Tillväxtverket.
Hållbara upplevelser och transformativa produkter
Det andra nya projektet syftar till att skapa ökad samverkan mellan Siljan Geopark, Världsarvet Falun och entreprenörer relaterade till besöksmålen. Med Världsarvet Faluns världsarvsstatus och Siljan Geoparks status som nationell geopark finns stor potential att locka såväl nationella som internationella besökare.
“Både Siljan Geopark och Världsarvet Falun täcker var för sig stora geografiska områden. Det gör det svårt för besökare att få översikt över de platser som kan vara intressanta inför ett besök. Genom att skapa digitala besökscentrum, som samlar informationen om utvalda sevärdheter att besöka i respektive område, kan gästen ges ökad kunskap om helheten samt vad som kan upplevas, var och hur.” Säger Lotta Magnusson.
Projektet finansieras av Tillväxtverket, Falu Kommun och Länsstyrelsen Dalarnas län.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Anna Holm, Visit Dalarna
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-