-
Nytt hållbarhetsverktyg testas på Gothenburg Horse Show
Genom att göra klimatsmarta val kan besökarna till evenemang minska sin klimatpåverkan rejält. Nyligen lanserade Göteborg ett nytt digitalt verktyg som gör det enklare. Det har testats för första gången inför Gothenburg Horse Show som startade onsdag 21 februari.
Ska fungera som en drivkraft i evenemangs hållbarhetskommunikation
På evenemangets hemsida kunde besökarna använda klimatkalkylatorn ”Hållbara val” för att se hur de kan minska utsläppen i samband med sitt besök. Det mäter inte bara besökarnas utsläpp baserat på deras val av transport, mat och boende, utan ger även arrangörerna ett mätbart index baserat på antalet klimatlöften som besökarna avger samt den utsläppsminskning som det leder till.
”Besökarnas resor till och från evenemangen är en betydande del av utsläppet där vi hoppas att verktyget kan påverka. Hållbara val ska fungera som en drivkraft i evenemangs hållbarhetskommunikation då det ger evenemang konkreta mål att sträva efter. Exempelvis att överträffa antalet klimatlöften som samlats in vid tidigare evenemang.” Säger Filip Eklund, hållbarhetsutvecklare på evenemang hos Göteborg & Co.
Besökare uppmuntrades att jämföra sitt klimatavtryck med andra
Gothenburg Horse Show som varade 21 – 25 februari, var det första evenemanget som implementerade ”Hållbara val”. Besökare uppmuntrades att testa verktyget och jämföra sitt klimatavtryck med andra evenemangsbesökare.
”För oss är det självklart att bidra till en hållbar utveckling i staden och i ridsporten. Vi vill både bli bättre själva men framför allt använda evenemanget för att inspirera andra. Det blir riktigt spännande att se hur vi kan engagera våra besökare att göra medvetna val och för ett minskat klimatavtryck.” Säger Erika Olsson, projektledare på Got Event som ansvarar för Gothenburg Horse Show.
Verktyget erbjuder en gemensam plattform
Utgångspunkten var att skapa ett verktyg som kan användas av flera evenemang utan att behöva utveckla ett nytt koncept för varje tillfälle. Verktyget erbjuder en gemensam plattform där evenemang kan integrera sin egen grafiska profil.
”Hållbara val” kommer utvärderas inom ramen för projektet Lösningar för klimatsmarta evenemang. Projektet görs tillsammans med bland annat RISE.
Verktyget gör det möjligt för evenemang att samla in data från besökare. Såsom antalet avgivna klimatlöften och uppskattad minskning av CO2-utsläpp. Denna information visas publikt, vilket bidrar till en ökad medvetenhet och ansvarstagande bland evenemangsbesökare.
Läs mer om Göteborg på Turismnytt här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Lilja
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-