-
Nytt samarbete mellan 13 aktörer inom besöksnäringen i Skaraborg
13 besöksmål med familjeinriktade erbjudanden kommer under sommaren att genomföra en gemensam marknadsföringskampanj. De vill tillsammans inspirera familjer att resa runt i Skaraborg och besöka destinationer. De olika besöksmålen paketeras ihop i tre roadtrips med olika teman – Finurligt & Naturligt, Kulturkul i Skaraborg och Äventyr & Vattenskoj. För att få besökare att stanna längre lyfts också mindre guldkorn och boende och mat som passar för målgruppen.
”Det är bra för oss att delta i den här typen av samarbeten i Skaraborg. På det viset kan vi växla upp våra marknadsföringsresurser och nå ut till en mycket bredare målgrupp geografiskt”, säger Martina Söderhielm, kommunikationsansvarig på Balthazar Science Center i Skövde.
Den gemensamma målsättningen är att nå minst en miljon visningar på Instagram och Facebook
Sommarens kampanj riktar sig till barnfamiljer som befinner sig i en cirkel av ca två timmars resa till Skaraborg. Den gemensamma målsättningen är att nå minst en miljon visningar på Instagram och Facebook. Utöver det kommer välkända The Swedish Family att tillbringa fyra dagar i Skaraborg och producera en film om besöksmålen. Filmen kommer att släppas på deras Youtube-kanal, som har över 300 000 följare.
”Genom det här samarbetet visar vi upp Skaraborgs stora utbud av upplevelser för familjer. På en liten yta finns det massor av familjeaktiviteter att upptäcka. Det ger oss också möjlighet att växla upp våra marknadsföringspengar och nå ut med vårt erbjudande”, säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och projektledare för samverkansplattformen Visit Skaraborg.
De 13 verksamheter som deltar i samarbetet är: Arena Skövde, Billingen Skövde, Skara Sommarland, Naven Outdoor Experience på Kållandsö, Maplelake Adventure i Tidaholm, Karlsborgs Fästning, Bokäventyret i Skara, Ekehagens Forntidsby, Västergötlands Museum i Skara, Balthazar Science Center i Skövde, Dalenium Science Center i Stenstorp, Vänermuseet i Lidköping samt Läckö Slott. Samordning och medfinansiering sker via samverkansplattformen Visit Skaraborg (turistiskt samarbete mellan Skaraborgs 15 kommuner). Turistrådet Västsverige deltar också med medfinansiering.
- Text: Next Skövde
- Foto: Peter Alendahl
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-