-
Personlig konsult som hjälper dig öka dina intäkter genom att se helheten
-
Vem är Christina Jonsson och vad är C-REV?
C-Rev är ett företag som med grund i Revenue Management går in och stöttar företag i besöksnäringen med en extra hand med intäktsoptimering.
Vi hjälper dem där de känner att de inte har tid eller kompetens att göra det de vill. Det kan vara att lägga upp en prisstrategi för detta/kommande år, skapa konto hos Booking/Expedia, förbättra försäljning via egen hemsida, utvärdera nuvarande bokningssystem jämfört med nytt, få hjälp med försäljningsstrategier, förstå kundresan för sin anläggning och så vidare.
Ofta finns det många lösa trådar hos företag inom besöksnäringen som man vill lösa men inte har tid eller resurser till. Vi kommer in som personliga och privata konsulter på timbasis eller projektbasis och hjälper dem att få rätt strategi för deras försäljning och på så sätt öka deras intäkter.
Fokus kan vara på specifika områden eller en kombination, alla delar ska fungera tillsammans, försäljning, marknadsföring, revenue och gästens perspektiv. Kommersiell Revenue Management är att tänka kommersiellt, inte bara att räkna ut ett genomsnittspris eller analysera i ett excelark.
Jag är i princip uppvuxen i besöksnäringen. Jag startade som 13 åring i disken på familjens hotell och har arbetat mig igenom alla avdelningar inom hotell, från städ och teknikavdelning till att vara GM assistent och avdelningschef. Jag har en First Honours Bachelors degree från Oxford Brookes University samt har gått Hiltons Elevator Management Program, en specialdesignad chefsutbildning. Genom åren har jag arbetat inom Hilton, Scandic, Elite och Brøchner Hotels, i Storbritannien, Danmark och Sverige med ansvar för flertalet olika hotellanläggningar, alla med sina olika behov och utmaningar.
Det jag lärt mig genom åren är att en strategi måste kommuniceras och förankras inom alla avdelningar/delar av din verksamhet. Om inte alla är med och förstår hur och varför kommer strategin att dö innan vi hinner utföra den. Alla måste ha förståelse för vad deras del är i just det de ska göra. Det är ytterst viktigt att strategin omfamnar och passar in i just din verksamhet, i alla led. Om något fungerar för hotellet men inte för restaurangen spelar det ingen roll hur bra det vi försöker göra är.
-
Vilka är det i första hand du hjälper?
Små och mellanstora hotell som vill utveckla sin intäktspotential men inte kan/inte hinner själva. Men alla är välkomna oavsett behov och utmaningar! Min största expertis är inom hotelldelen men arbetssättet kan även appliceras på konferens, spa, camping, stugor, restaurang med mera.
Ofta finns det många lösa trådar hos företag inom besöksnäringen som man vill lösa men inte har tid eller resurser till. Saker som man vet ska göras eller borde göras men som läggs på is på grund av tidsbrist eller kunskapsbrist. Ofta har dessa en direkt koppling till intäktsoptimering, kunden och gästen är alltid i fokus och fokus faller från själva strategin. Det kan vara att digitalisera kundresan, att öka direktbokningar, titta över sin prisstrategi, optimera sina sidor hos OTAer, göra en konkurrentanalys eller se över sina bokningssystem.
Vi kommer in som personliga och privata konsulter på timbasis eller projektbasis och hjälper till att få sakerna på plats, både i planering, implementering och uppföljning. Vi har både expertisen och kunskapen och är aldrig längre en ett telefonsamtal bort.
-
Vad är nyttan med den typ av hjälp som du erbjuder?
Det blir inte så dyrt att ta in extern hjälp tidsbegränsat och du kan få en grund som hjälper dig vidare framåt. Intjäningen blir snabbt större än vad hjälpen kostar. Man får professionell och personlig hjälp och svar på sina frågor för att själv kunna driva sin verksamhet vidare. Utan att betala sociala avgifter eller ha en fast månadskostnad.
Det blir inte så dyrt att ta in extern hjälp tidsbegränsat och du får hjälp av dem som kan sin sak och är experter inom området i stället för att göra allt själv, det blir både bättre och mer kostnadseffektivt. Digitaliseringen inom branschen har gjort valen och besluten mer komplexa och behovet av hjälp ifrån dem som kan sin sak större än förut.
Grundtanken är att få hjälp och insikt i revenue management och verktyg att jobba vidare själva. Det finns de som behöver mer permanent hjälp och det kan vi också lösa. Som att ha en Revenue Manager på timbasis per månad istället för att ha en fast anställd. På så sätt slipper man den fastamånadskostnaden och sociala avgifter. Behovet finns hos alla men inte ekonomin, därför finns C-Rev.
Detta är några av de områden vi kan bistå med:
- Prissättning
- Ökning av bokningar till egen hemsida
- Optimering av balansen mellan Booking/Expedia och direkta bokningar (??)
- Paket, merförsäljning etc.
- Systemval, såsom bokningssystem (PMS), bokningsmotor, revenue system (RMS) med mera
- Strategi för försäljning och marknadsföring
- Öppning av hotell, struktur och utförande
- Budgetering/Prognos
-
Stämmer det att ett hotell kan öka intäkterna/lönsamheten med ganska många procent med bara ett par timmars konsulthjälp i veckan?
Absolut, intjäningen brukar ligga på 10-15% beroende på vilken nivå man befinner sig på från början och vilka tilltag uppdragsgivaren väljer att göra. Det kan naturligtvis bli mycket högre än så men där ligger snittet. Det behövs egentligen inte så extremt stora förändringar och mycket tid innan beställaren ser effekt av den inköpta hjälpen.
För att ge ett exempel: Ett hotell på 25 rum hade 9 olika rumstyper och 4 olika paket= 36 olika val per dag på året.
Gästerna blev förvirrade och visste inte vad de skulle välja och bokningarna konverterade inte. Vissa rumstyper sålde bättre än andra och när de var slutsålda stoppade bokningsflödet. Vi tittade på hur vi kunde effektivisera flödet. Tittade på likheter/olikheter mellan rummen och kom fram till att vi kunde ta bort 3 rumstyper och få 5 tydliga grupperingar. Vi tittade på paketen och pratade med bokningen och då visade sig att 2 paket inte bokades för innehållet inte var anpassat efter gästens behov. Vi gjorde om paketen och tog bort ett av dem för att skapa tydlighet. Fler paket skapar inte alltid mer bokningar, speciellt inte om de inte är gjorda efter gästens behov utan verksamhetens önskan.
Nu stod gästen inför 5 rumstyper och 3 paket = 15 olika val per dag på året. 21 färre än innan.
Resultatet blev att bokningarna ökade direkt, konverteringen gick från 1.5% till 3.5%! Merförsäljning ökade för nu fanns det tydliga skillnader mellan rummen och plötsligt var det värt att ”köpa upp” sig.
-
Vad är egentligen Revenue Management och i synnerhet Commercial Revenue Management?
Intäktsoptimering, att titta på de intäkter du har idag, förstå varför de är som de är och sedan identifiera vad som kan göras för att öka dessa. Commercial Revenue Management är sättet att se på intäkterna som en helhet, att en del kan inte stå själv utan Revenue, Försäljningen, Marknadsföringen och Gästens behov måste spela tillsammans annars blir det svårt att nå framgång. Revenue Management är grunden, analysen och förståelsen för intäkterna. Den kommersiella delen är grunden för strategin och för utförandet. Hur vi arbetar tillsammans mellan de olika delarna i verksamheten för att nå de strategiska målen, de ska vara gemensamma för bästa resultat. Men ett kommersiellt tänk är också att vara serviceminded, att hjälpa både interna och externa kunder för bästa upplevelse. Det handlar om att förstå helheten av sin verksamhet och vad den erbjuder, att titta utifrån och in för att förstå gästens syn och behov samt att kunna bryta ner denna insikt till strategier och faktiska handlingar. Alla har del i den kommersiella strategin, städet, receptionen, restaurangen, ledningen. En strategi skall inte vara en skrivbordsprodukt utan ett levande dokument som alla har del i.
Det handlar om att vi först tittar på dina resultat, varför ser mina intäkter ut som de gör idag? Vad har påverkat dem till att bli som de är? Varför är en dag bättre än en annan, vad gör vi där, vad händer då? Sedan tittar vi på hur vi kan använda det ni redan har för att göra det ännu bättre och vad som behöver tillföras för att utvecklas vidare. Det kan vara allt från fler bilder på Booking.com, ett nytt paket till ett automatiskt prissättningssystem. Vi utgår ifrån vad som finns idag, var verksamheten vill vara och hur vi ska nå dit och med vilka medel. Det kommersiella tänkandet ska finnas överallt, det är allt ifrån hur bokningen/receptionen förstår hur mycket en betald uppgradering betyder till att lokalvårdarna förstår att en fylld tvålbehållare på toaletten betyder lika mycket, det är inte i pengar utan i uppfattningen och upplevelsen vi räknar detta.
-
Inom vilket geografiskt område jobbar du i första hand, eller kan en aktör var som helst i landet anlita dig?
Jag jobbar främst i Södra Sverige & Köpenhamn man har kunder längre upp i Sverige samt på Jylland. Det spelar ingen roll var du är, finns behovet så hjälper jag gärna till.
-
Vad vill du säga till dem som tror att de inte har råd?
Frågan är om ni har råd att INTE få hjälp. I dagens samhälle går det oerhört snabbt, både analogt och digitalt och du ska hålla dig uppdaterad och ajour med en massa saker. Det går inte att kunna allt. Anlita experter inom dina svaga områden och gör själv det du är bra på och fokusera på dina gäster och dina anställda.
Många tror att ”det är dyrt att ta hjälp” och att man ”tjänar på att fixa det själv för det kan ju inte vara så svårt”, men det är en myt. Jag trodde också så när jag startade eget men insåg snabbt att om man själv ska sitta med det som inte är ens eget expertområde blir det tidskrävande och inte lika bra som att få hjälp från dem som kan.
Din egen tid är värd extremt mycket och det är bättre att fokusera på att göra det du kan bra än att göra ”allt lite grann”. Revenue Management är inte svårt som sådant men det är många delar som ska passa plus att en expert utifrån ju kommer in med ett perspektiv ”utifrån och in” istället för det egna ”inifrån och ut”. Idag är det ovärderligt då vi måste förstå gästens behov och ha det som utgångspunkt för att kunna bli riktigt bra.
Se filmen som ger dig hela bilden
Eller kontakta Christina direkt om det hon gör kan vara till hjälp för dig
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Privat
-
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-