-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts personer som jobbar med platsutveckling och platsmarknadsföring på nya Science Park Towers i Jönköping. Placebranders Day samlar runt 200 besökare från hela Sverige och har arrangerats sedan 2013.
Under kvällen koras Sveriges främsta platsutvecklare/platsmarknadsförare i åtråvärda priset Placebrander of the Year.
”Det ska bli fantastiskt roligt att välkomna platsutvecklare och platsmarknadsförare från hela landet till Jönköping. Placebrander har erfarenhet, expertis och engagemang som vi vet kommer generera kunskap och action för platsutveckling och platsmarknadsföring runtom i Sverige. Destination Jönköping jobbar fokuserat för att attrahera kunskapsintensiva möten för att vara en katalysator för samhällsutveckling, så Placebranders Day är ett klockrent möte till Jönköping. Vi är stolta och glada över att vi får vara en del av eventets värdskap. Att få vara med och skapa förutsättningar för att belysa platsvarumärkesfrågor, samtidigt som vi får visa upp våra fina plats Jönköpings kommun, är dubbel glädje. Varmt välkomna till Jönköping och sprillans nya Science Park Towers.” Säger Lena Stävmo, VD på Destination Jönköping.
En spännande mötesplats som kretsar kring innovation
Placebrander gick ut med förfrågan till totalt fyra städer om partnerskap, och valde slutligen Jönköping. Placebranders Day kommer att arrangeras i samarbete med Destination Jönköping som tar den lokala värdrollen.
”Vi föll för Jönköping då de förutom ett gott värdskap hade spännande tankar kring hur vi kan få in ungdomsperspektiv och hållbarhet under arrangemanget. Vi gillade också deras förslag på studiebesök i anslutning till arrangemanget. Därtill är nya Science Park Towers en spännande mötesplats som kretsar kring innovation.” Säger Anna Österlund från Placebrander som höll ihop utvärderingen av värddestinationer.
Att skapa attraktiva kvarter, stadsdelar, kommuner och regioner
Nytt för i år är att priset Placebrander of the Year har tävlingskategorin kvarter/stadsdelar/fastighet vid sidan om kommun/region/destination. I juryn finns Charlotta Mellander, Per Schlingmann, Ola Serneke, Thomas Sandell, Lena Allerstam, Oana Mihaescu och Sága Öderyd.
Även konferensdelen kommer att omfamna allt från att skapa attraktiva stadsdelar till att bygga attraktion kring en större region. Det gör att målgruppen för konferensen är både fastighetsägare/privata aktörer och offentlig sektor. I anslutning till konferensen kommer det erbjudas möjlighet att delta på studiebesök.
Attrahera invånare, talang, besökare och företag till sin plats
”Vill du attrahera invånare, talang, besökare eller företag till din plats så är Placebranders Day något för dig.” Fortsätter Anna. ”Det blir inspiration, trender, kunskap och möjlighet att knyta spännande kontakter.”
Placebranders Day arrangerades senast på Sara kulturhus i Skellefteå. Dessförinnan har det arrangerats i Åre, Stockholm, Växjö, Norrköping och Värnamo. Det allra första Placebranders Day arrangerades i Jönköping 2013.
Biljetterna till Placebranders Day släpps i början på 2024.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-