-
Platsens värde i fokus när OnSpotStory ordnar konferens
Att marknadsföra en destination eller ett besöksmål genom att lyfta fram platsens unika värde är huvudtemat för årets OnSpotStory-dag. En dagkonferens med inspirationsföreläsningar och workshops på anrika Kristinehovs Malmgård i Stockholm.
Ett verktyg för att skapa mervärde för besökare och besöksmål
Till vardags ägnar OnSpotStory dagarna åt att utveckla appar för museer, kommuner och andra besöksmål. Det vill säga platser med behov av att guida besökare och att tillgängliggöra information och berättelser.
Platser och den interaktiva digitala kartan är därför en central del av alla apparna. Användare kan med hjälp av appen både få viktig information och fördjupande guidningar. De kan navigera området och få aviseringar om intressanta stopp längs vägen. Appen tillgängliggör platsens många lager av fakta, information och framför allt berättelser.
”Appar har visat sig vara ett kraftfullt verktyg för att skapa mervärde för både besökare och besöksmålen. Genom att integrera ljud, film och berättelser erbjuder appen en mer omfattande upplevelse av platsen, även utanför besöksmålens ordinarie öppettider.” Berättar Staffan Gerlöw, VD på OnSpotStory.
OnSpotStory arrangerar varje år en konferensdag
Med de cirka 40 appar som för närvarande finns tillgängliga strävar OnSpotStory efter att skapa en relation till sina kunder. Nya funktioner utvecklas i nära samarbete med besöksmålen och det är deras behov och önskemål som styr utvecklingsprocessen. Genom att bli en del av OnSpotStory-familjen får kunderna tillgång till en gemenskap av företag och platser som delar liknande utmaningar och behov. Därför arrangerar OnSpotStory varje år en konferensdag. Där både befintliga och potentiella kunder samt andra intressenter kan mötas, inspireras och lära av av varandra.
“Vi har märkt att våra kunder får ut mycket av att träffa varandra. Både vad gäller det rent tekniska arbetet med en app och inte minst när det kommer till innehållet. Samt själva målet med appen. Vi står ju för tekniken men lyfter hela tiden vikten av att appen verkligen ska lösa problem och göra besökarnas upplevelse mer värdefull.” Säger Staffan.
Årets tema för konferensen fokuserar på platsens värde
Förra årets tema kretsade kring platsens berättelser. Fyra talare, inklusive författaren Tove Alsterdal och kulturstrategen Karin Lekberg gav sina perspektiv på hur man kan berätta om en plats från olika synvinklar. Från skönlitteraturens värld till stadsplaneringen.
Årets tema fokuserar på platsens värde. En panel av experter med både bred och djup kunskap om plastmarknadsföring och strategisk kommunikation kommer att hålla inspirerande föreläsningar och workshops.
“Appens värde hänger ihop med platsens värde och därför vill vi föra en diskussion med våra kunder om just platsens värde. Vad är det som är unikt och värdefullt med just den här platsen? Och hur kan vi berätta om den på ett sätt som gör att fler upptäcker det? Vi är verkligen glada över att kunna presentera en så bra uppställning talare på temat. Det här är personer med gedigen kunskap och erfarenhet av att lyfta platsers värde!“ Säger Staffan.
Flera erfarna och framgångsrika talare inom temat
Camilla Zedendahl, VD på Kungliga Djurgårdens Intressenter, kommer att diskutera hur man med passion som drivkraft kan lyfta fram platsens värde. Maria Torén, som har en omfattande bakgrund inom kommunikation och PR, kommer att dela med sig av flera praktiska exempel och även leda en workshop för att ge deltagarna ny inspiration.
Lotta Giesenfeld Boman, som framgångsrikt drivit konferensanläggningen Sigtunahöjden sedan 2007, kommer att dela med sig av sina insikter om hur man kan använda platsen för att stärka varumärket. Slutligen kommer Natalia Michell och Susanna Schumacher från Uppsala kommun att dela med sig av sina erfarenheter av hur samarbeten över sektorer kan stärka Uppsala som besöksmål, med ett framgångsrikt exempel från användningen av appen ”Uppsala konst och kulturarv” under ljusfestivalen ”Allt ljus på Uppsala”.
Appen från OnSpotStory kompletterar Visit Varbergs webbplats
Ett exempel på framgångsrik implementering av OnSpotStory-appen är Visit Varberg. Appen lanserades inför sommarsäsongen 2023 och har sedan dess utvecklats många fler guidade turer, förbättrade kartfilter och designuppdateringar.
”Vi såg möjligheten att skapa mervärde för människor som besöker Varberg. Genom appens cykel- och vandringsrundor hjälper vi besökare att upptäcka Varbergs vackra natur och ger tips om olika besöksmål längs vägen. Appen kompletterar vår webbplats. Genom att utnyttja mobilens GPS-funktionalitet kan användarna följa med på kartan och få tips om olika sevärdheter i området. Att få tips om olika saker att upptäcka i området där du befinner dig tror vi adderar ett mervärde till din vistelse i Varberg.” Berättar Frida Ljungkvist, platsmarknadsförare i Varberg.
På frågan om hur de valde leverantör av den tekniska lösningen svarar Frida:
“OnSpotStory erbjöd ett system som motsvarade våra krav på funktionalitet och deras servicegrad var otroligt hög.”
Alla är välkomna att anmäla sig till föreläsningar och workshop
OnSpotStory-dagen är en halvdagskonferens den 21 mars. Platsen för konferensen är historiska Kristinehovs Malmgård i Stockholm. En idyllisk plats med anor från 1700-talet, känd för sin vackra arkitektur och historiska atmosfär.
Hela dagen är gratis för OnSpotStorys kunder men alla är välkomna att anmäla sig här till eftermiddagens föreläsningar och workshop.
- Text: OnSpotStory
- Foto: OnSpotStory
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-