-
Platsens värde i fokus när OnSpotStory ordnar konferens
Att marknadsföra en destination eller ett besöksmål genom att lyfta fram platsens unika värde är huvudtemat för årets OnSpotStory-dag. En dagkonferens med inspirationsföreläsningar och workshops på anrika Kristinehovs Malmgård i Stockholm.
Ett verktyg för att skapa mervärde för besökare och besöksmål
Till vardags ägnar OnSpotStory dagarna åt att utveckla appar för museer, kommuner och andra besöksmål. Det vill säga platser med behov av att guida besökare och att tillgängliggöra information och berättelser.
Platser och den interaktiva digitala kartan är därför en central del av alla apparna. Användare kan med hjälp av appen både få viktig information och fördjupande guidningar. De kan navigera området och få aviseringar om intressanta stopp längs vägen. Appen tillgängliggör platsens många lager av fakta, information och framför allt berättelser.
”Appar har visat sig vara ett kraftfullt verktyg för att skapa mervärde för både besökare och besöksmålen. Genom att integrera ljud, film och berättelser erbjuder appen en mer omfattande upplevelse av platsen, även utanför besöksmålens ordinarie öppettider.” Berättar Staffan Gerlöw, VD på OnSpotStory.
OnSpotStory arrangerar varje år en konferensdag
Med de cirka 40 appar som för närvarande finns tillgängliga strävar OnSpotStory efter att skapa en relation till sina kunder. Nya funktioner utvecklas i nära samarbete med besöksmålen och det är deras behov och önskemål som styr utvecklingsprocessen. Genom att bli en del av OnSpotStory-familjen får kunderna tillgång till en gemenskap av företag och platser som delar liknande utmaningar och behov. Därför arrangerar OnSpotStory varje år en konferensdag. Där både befintliga och potentiella kunder samt andra intressenter kan mötas, inspireras och lära av av varandra.
“Vi har märkt att våra kunder får ut mycket av att träffa varandra. Både vad gäller det rent tekniska arbetet med en app och inte minst när det kommer till innehållet. Samt själva målet med appen. Vi står ju för tekniken men lyfter hela tiden vikten av att appen verkligen ska lösa problem och göra besökarnas upplevelse mer värdefull.” Säger Staffan.
Årets tema för konferensen fokuserar på platsens värde
Förra årets tema kretsade kring platsens berättelser. Fyra talare, inklusive författaren Tove Alsterdal och kulturstrategen Karin Lekberg gav sina perspektiv på hur man kan berätta om en plats från olika synvinklar. Från skönlitteraturens värld till stadsplaneringen.
Årets tema fokuserar på platsens värde. En panel av experter med både bred och djup kunskap om plastmarknadsföring och strategisk kommunikation kommer att hålla inspirerande föreläsningar och workshops.
“Appens värde hänger ihop med platsens värde och därför vill vi föra en diskussion med våra kunder om just platsens värde. Vad är det som är unikt och värdefullt med just den här platsen? Och hur kan vi berätta om den på ett sätt som gör att fler upptäcker det? Vi är verkligen glada över att kunna presentera en så bra uppställning talare på temat. Det här är personer med gedigen kunskap och erfarenhet av att lyfta platsers värde!“ Säger Staffan.
Flera erfarna och framgångsrika talare inom temat
Camilla Zedendahl, VD på Kungliga Djurgårdens Intressenter, kommer att diskutera hur man med passion som drivkraft kan lyfta fram platsens värde. Maria Torén, som har en omfattande bakgrund inom kommunikation och PR, kommer att dela med sig av flera praktiska exempel och även leda en workshop för att ge deltagarna ny inspiration.
Lotta Giesenfeld Boman, som framgångsrikt drivit konferensanläggningen Sigtunahöjden sedan 2007, kommer att dela med sig av sina insikter om hur man kan använda platsen för att stärka varumärket. Slutligen kommer Natalia Michell och Susanna Schumacher från Uppsala kommun att dela med sig av sina erfarenheter av hur samarbeten över sektorer kan stärka Uppsala som besöksmål, med ett framgångsrikt exempel från användningen av appen ”Uppsala konst och kulturarv” under ljusfestivalen ”Allt ljus på Uppsala”.
Appen från OnSpotStory kompletterar Visit Varbergs webbplats
Ett exempel på framgångsrik implementering av OnSpotStory-appen är Visit Varberg. Appen lanserades inför sommarsäsongen 2023 och har sedan dess utvecklats många fler guidade turer, förbättrade kartfilter och designuppdateringar.
”Vi såg möjligheten att skapa mervärde för människor som besöker Varberg. Genom appens cykel- och vandringsrundor hjälper vi besökare att upptäcka Varbergs vackra natur och ger tips om olika besöksmål längs vägen. Appen kompletterar vår webbplats. Genom att utnyttja mobilens GPS-funktionalitet kan användarna följa med på kartan och få tips om olika sevärdheter i området. Att få tips om olika saker att upptäcka i området där du befinner dig tror vi adderar ett mervärde till din vistelse i Varberg.” Berättar Frida Ljungkvist, platsmarknadsförare i Varberg.
På frågan om hur de valde leverantör av den tekniska lösningen svarar Frida:
“OnSpotStory erbjöd ett system som motsvarade våra krav på funktionalitet och deras servicegrad var otroligt hög.”
Alla är välkomna att anmäla sig till föreläsningar och workshop
OnSpotStory-dagen är en halvdagskonferens den 21 mars. Platsen för konferensen är historiska Kristinehovs Malmgård i Stockholm. En idyllisk plats med anor från 1700-talet, känd för sin vackra arkitektur och historiska atmosfär.
Hela dagen är gratis för OnSpotStorys kunder men alla är välkomna att anmäla sig här till eftermiddagens föreläsningar och workshop.
- Text: OnSpotStory
- Foto: OnSpotStory
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-