-
Premiär för ny outdoor-festival i Stockholm nästa år
Mellan 20 och 22 maj nästa år förvandlas de idylliska ängarna på centrala Djurgården i Stockholm till friluftslivets mittpunkt då den första Outdoor Festival Stockholm anordnas. Arrangemanget är inriktat på att ge besökare, såväl inbitna entusiaster som nybörjare i naturen, en mängd av upplevelser i det rika friluftsliv som finns att upptäcka i Sverige.
– Intresset för friluftslivet växer kraftigt och vi har tidigare genomfört tre nationella outdoor-festivaler i södra Närke. Flera av våra samarbetspartners har tidigare efterfrågat ett liknande evenemang i Stockholm. Därför vill vi skapa en mötesplats där friluftssugna människor kan ta del av många härliga upplevelser och prova-på-aktiviteter som sker i samverkan med Sveriges besöksnäring och branschföretag, säger Michael Malmborg, VD och projektledare på NOA Nordic Outdoor Adventures.
Som en stor friluftscamp
För hitta rätt miljö med hög tillgänglighet för premiären har arrangören noggrant valt ut Djurgårdsbrunns södra del med närhet till kanalen som evenemangsplats. Festivalen kommer byggas som en stor friluftscamp där värdar och utställare har sina egna lägerplatser. På området kommer besökare kunna vandra runt bland en mängd av aktiviteter inom vandring, paddling, cykling, jakt, fiske, utematlagning, utrustning och andra närliggande aktiviteter. Kring detta ramas arrangemanget in med clinics, föreläsningar, guidade turer, tävlingar, underhållning och nyheter inom äventyr enligt arrangören.
– Arrangemanget ska inte bli någon ”basar” utan vi vill ge besökarna en mångfald av inspiration, information och nya insikter för en aktiv fritid i den svenska naturen. Helt enkelt saker att göra. T.ex. täljskola eller öva på tändstål, skötsel och vård av utrustning, prova på paddling eller MTB, sätta upp tält i storm, packa ryggsäcken rätt, tältutställning, laga mat på Muurikka, fågelskådning, resor till besöksvärda destinationer, aktiviteter för barnfamiljer och mer, förklarar Michael Malmborg.
Arrangemanget fylls kontinuerligt på med innehåll tillsammans med olika samarbetspartners. Till festivalen har flera kända varumärken och destinationer bokat in sig som värdar och utställare, bland annat Fjällräven, Primus, Hanwag, Vy, Tiveden, Bergslagen Cycling, Swedish Lapland Visitor Board, Tentipi och SCR Svensk Camping.
NOA-appen, den digitala plattformen
Förutom att NOA Nordic Outdoor Adventures arrangerar festivalen satsar företaget även på en digital mötesplats mellan friluftsutövare och besöksnäring. Plattformen som kallas NOA-appen lanserades i våras som en betaversion och möter behovet bland människor med ett intresse för friluftsliv att hitta nya naturupplevelser och fritidsaktiviteter. Nya funktioner planeras också framåt i NOA-appen med loggbok för att spara äventyr, individuell profil, forum för att utbyta erfarenheter och råd, geosök med mera.
Linus Granborg som är CPO på NOA Nordic Outdoor Adventures och är ansvarig för utvecklingen av plattformen berättar:
– På samma sätt som det levande arrangemanget marknadsför våra partners ska NOA-appen med vårt växande community driva trafik till destinationer och marknadsaktörer inom naturturism och friluftsliv digitalt. Värdet för våra partners är den mötesplats som plattformen skapar mellan näring och användare.
Att kombinera fysiskt levande upplevelser med de digitala tror NOA Nordic Outdoor Adventures kommer ge betydande positiva effekter både för användare och partners. För att nå ut och berätta om evenemanget avser plattformen i förening med annonser i sociala medier och partners kanaler att huvudsakligen marknadsföra festivalen i Stockholmsregionen och utvalda delar av landet.
Turismnytt fortsätter att följa den spännande utvecklingen av NOA-plattformen.
Information om Outdoor Festival STHLM
Ladda ner NOA-appen i App Store eller hämta på Google Play.
- Text: Nordic Outdoor Adventures
- Foto: Nordic Outdoor Adventures
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-