-
Rekord för Visit Swedens marknadsföring 2024
Visit Swedens globala destinationsmarknadsföring av Sverige år 2024 nåddes av cirka 4,1 miljarder personer (brutto). Det är det högsta antalet personer som registrerats under ett och samma år i bolagets över 120-åriga verksamhets- och uppdragshistoria. Och det är en ökning med ca +52 % jämfört med år 2023, då bruttoräckvidden var ca 2,7 miljarder personer.
När Visit Sweden, summerar aktiviteter och effekter år 2024 för att stärka svensk besöksnäring ser det ut att bli ett rekordår.
”Trots begränsade resurser har vi genom en effektiv flerkanalsstrategi och en tydlig varumärkesstrategi, en kreativ kampanj, engagerade och duktiga medarbetare lyckats nå fram till och engagera rekordmånga människor globalt under 2024, något som bidrar till en positiv bild av Sverige som turistland och ökar intresset för att vilja resa hit.” Säger Visit Swedens VD Susanne Andersson.
År 2024 genererades över 6600 publicerade artiklar
Visit Sweden marknadsför Sverige som turistland på sex språk, via 14 egna kanaler, i nio länder (Norden, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Kina). Bolagets Sverigemarknadsföring har under året spridit sig organiskt till över 30 länder.
◆ Under 2024 organiserade Visit Sweden 252 internationella journalistbesök till Sverige i samarbete med regionala turismorganisationer och destinationer.
◆ Det sammanlagda PR-arbetet under året genererade över 6600 publicerade artiklar i press. Bland annat journalister från Lonely Planet, National Geographic, BBC Travel, Die Zeit, Arte, Le Figaro, France 2, Condé Nast Traveller, Politiken samt nederländska tv-bolaget NPO.
◆ 7 miljoner unika besökare har under året tagits emot på bolagets hemsida (+14 % jämfört med år 2023).
◆ 3,8 miljoner engagemang har registrerats via Visit Swedens olika sociala mediekanaler. (Ca +36 % jämfört med 2,8 miljoner engagemang 2023).
◆ 3 702 affärsmöten har arrangerats och faciliterats av Visit Sweden för svenska turismaktörer och internationella researrangörer under året. (Ca + 9 % jämfört med 3400 affärsmöten 2023).
◆ Drygt 87 000 konsumenter prenumererar nu på bolagets digitala nyhetsbrev om turistlandet Sverige, med nyheter och inspiration inför Sverigeresan.
Internationell kongress om hållbar turismutveckling
Under april 2024 arrangerades en global konferens om hållbar turismutveckling på Kungliga Djurgården i Stockholm av Global Sustainable Tourism Council, GSTC. Visit Sweden stod tillsammans med Tillväxtverket som värdar för arrangemanget där över 500 deltagare från 50 länder medverkade.
97 procent ansåg att Sverige är ett attraktivt resmål och 90 procent fick affärsmässiga insikter och idéer. 88 procent kände sig inspirerade att arbeta vidare med hållbarhetsfrågor efter konferensen.
Team Sweden arbetar för bilden av Sverige utomlands
Sedan 2024 ingår Visit Sweden tillsammans med Business Sweden som permanenta medlemmar i regeringsunderstödda arbetsättet Team Swedens nationella råd för varumärket Sverige som leds av Svenska Institutet. Rådet arbetar med en ny kommunikationsstrategi för Sverige utomlands som ska stärka Sverigebilden. Men även främja svenska intressen, stärka Sveriges konkurrenskraft och förbättra landets motståndskraft mot otillbörlig informationspåverkan.
Övriga medlemmar i rådet är Handelshögskolan i Stockholm, Ikea Sverige, High Coast Invest, Invest in Norrbotten, Kulturrådet, Lunds universitet, Spotify, Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), Stockholm Business Region, Volvo Group, Västsvenska Handelskammaren och Wallenberg Investments.
Notera att Visit Swedens finansiella resultat publiceras i sin helhet i slutet av mars.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-