-
Rekordmånga på Göta kanal – landgäster i stor utsträckning
I år valde rekordmånga turister att besöka Göta kanal. Från midsommar kan säsongen sammanfattas som ett enda långt högtryck, och flera av entreprenörerna längs kanalen vittnar återigen om rekord.
Kundbetyget blev det högsta sedan mätningarna startades
Som ett av Sveriges i särklass största och mest välkända turistmål lockar Göta kanal årligen över 3 miljoner besökare och denna säsong får betraktas som en rekordsommar.
“I år ökade antalet båtgäster med 35% jämfört med i fjol samtidigt som kundbetyget blev det högsta sedan vi startade mätningarna 2009. 94% av båtgästerna uppger att de är nöjda med sitt besök som i snitt varade i nio dygn. Hela 96% av gästerna är nöjda med servicen på kanalen vilket är helt fantastiskt.” Säger Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag. “Vi såg tidigt att försäljningen av fritidsbåtsbiljetter ökade, bokningarna börjar numera redan i oktober. Antalet internationella båtar var ungefär hälften av ett normalår vilket med råge kompenserades av ressugna svenskar.”
Flest gäster på land och en positiv trend för cykling
Även om båtgästerna ökat procentuellt mest så står landgästerna för den stora volymen besökare. 78% av besökarna kom med bil och totalt ökade mängden landgäster med ca 10% i snitt jämfört med i fjol. Det är något som märktes hos turistföretag runt kanalen. Hela 88% svarar att säsongen varit bra eller mycket bra. Undantaget är passagerarbåtar som fortfarande påverkats av pandemin.
En starkt växande trend är alla de gäster som väljer att cykla utmed Göta kanal.
”Vi har nästan 9 mil bilfri cykelväg med restauranger, caféer, boenden och upplevelser längs vägen och det har cyklisterna upptäckt. Den bekväme väljer något av alla våra färdiga cykelpaket, den som vill välja själv har ett helt smörgåsbord av valmöjligheter. 70% av de tillfrågade i årets besöksundersökning svarar att de vill cykla utmed Göta kanal.” Avslutar Magnus Hollwin, Marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag.
- Text: Göta kanalbolag AB & Isa Mörk
- Foto: Crelle
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-