-
Rekordstor ökning av de svenska gästnätterna på Sveriges campingplatser 2021
Ny statistik från SCB/ Tillväxtverket visar att rekordmånga svenska gäster bodde på Sveriges campingplatser under 2021. Totalt uppgick antalet gästnätter på Sveriges campingplatser till 15,5 miljoner, en ökning med 21 procent.
De svenska gästnätterna ökade med 13 procent till 13,8 miljoner och de internationella gästerna strömmade till under slutet av sommaren. Under augusti och september hade Sveriges campingplatser fler gäster från Tyskland och Nederländerna än samma period före pandemin.
“Att så många nya svenska gäster hittade till Sveriges campingplatser under 2021 är fantastiskt. Det internationella resandet påverkades av pandemin, men även här såg vi ett stort intresse för Sverige så fort möjligheterna att resa hit infann sig.” Säger Peter Jansson, tf VD SCR Svensk Camping.
Husvagn är det populäraste campingboendet
Camping fortsätter att vara Sveriges största semesterboende. Under sommarperioden juni till augusti är 44 procent av Sveriges alla turistövernattningar på en campingplats.
Den ökade försäljningen av husvagnar och husbilar bidrar till ökad efterfrågan och branschens investeringar i produktutveckling och marknadsföring till att allt fler väljer campingboendet.
När det kommer till boende på camping så är husvagn fortfarande det populäraste alternativet med 68 procent. Husbil ligger på 13 procent och tält står för 5 procent av alla campingboenden. De som bor i stugor är 14 procent.
Intresset för camping och svensk turism ökar
Gästnätterna i alla svenska län har återhämtat sig väl efter pandemin. Områden som drabbades extra hårt under pandemin kom tillbaka mycket starkt under 2021, inte minst Kronoberg/Småland där gästnätterna ökade med 81 procent jämfört med 2020. De tre största campingregionerna är Västra Götaland, Kalmar/Öland och Halland.
“Vi ser att intresset för camping och svensk turism fortsätter att öka. Branschen är motorn för turismen på väldigt många svenska destinationer under sommarmånaderna och för många gäster är campingplatsen i sig den enskilt viktigaste reseanledningen. Inför 2022 ser vi ett fortsatt stort intresse från alla marknader. Extra roligt är att vi ser att de norska gästerna nu kommit tillbaka för att planera och boka sin semester på Camping.se.” Säger Peter Jansson.
Den internationella turismen har stor potential framöver
Den internationella turismen med Norge, Tyskland och Nederländerna kom delvis tillbaka 2021. Framför allt gällde det resor från Tyskland och Nederländerna mot slutet av sommaren. De internationella gästnätterna uppgick till 1,7 miljoner jämfört med 580 000 under 2020.
Potentialen framöver är dock mycket stor och det finns fortfarande stora volymer att återhämta. SCR har under 2022 förstärkt sin marknadsföring i Tyskland och genomför flera digitala marknadsföringsaktiviteter tillsammans med motor- och turistorganisationen ADAC för att få fler tyska turister att upptäcka Sverige.
Här hittar ni den sammanfattade branschrapporten.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: SCR/Anna Hult
-
Max Granström blir ny vd för Visit Skåne AB
Han kommer närmast från Helsingborg Arena och Scen
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-