-
Ronneby möjliggör byggnation av museum – Projekt Gribshunden
Den 1 november beslutade Kommunstyrelsen att Ronneby kommun avsätter kvarteren Ture och Ulf med omgivningar för ett framtida museum. Platsen är centralt belägen och har tydliga kopplingar till Ronnebys historia samt ger möjligheter till etappvis etablering av museet. Samtidigt tillförs stadskärnan ett attraktivt besöksmål.
I samband med beslutet ger man kommunorganisationen i uppdrag att påbörja arbetet med en detaljplan för att möjliggöra byggnation av museet. Ambitionen att etablera ett museum i Ronneby bygger på ett initiativ av Ronneby kommun tillsammans med Blekinge museum. Region Blekinge stödjer också projektet.
“En viktig milstolpe har idag uppnåtts i och med att Ronnebys kommunstyrelse pekar ut platsen för ett museum och ger uppdrag att påbörja detaljplanearbetet.” Säger kommunstyrelses ordförande, Roger Fredriksson.
Analyser samordnas med museiprojektet
Uppdrag finns sedan tidigare om att genomföra en stadslivsanalys samt trafikanalys för Ronneby stad. Dessa uppdrag kommer nu att samordnas med museiprojektet. Parallellt med planläggning av museitomten har en process inletts där brandstationen flyttas till ett nytt läge. Detaljplaneläggning för detta arbete pågår.
I kommunfullmäktiges avsiktsförklaring gällande Projekt Gribshunden anges att arbetets syfte är att etablera ett internationellt gångbart besöksmål. För att göra ett museum för skeppet Gribshunden och järnåldersbyn i Västra Vång synligt på den internationella arenan är bedömningen att investeringens storlek är 300–500 miljoner kronor. Det innebär att projektet behöver vara förankrat hos externa partners och finansiärer. Parallellt med utredningar och planläggning kommer därför arbetet med att utveckla museets profil och varumärke att fortskrida liksom diskussionerna om former för framtida drift.
- Text: Ronneby kommun
- Foto: Ronneby kommun
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-