-
Så coronasäkras SkiStars destinationer inför vintersäsongen
Under hösten har SkiStar arbetat intensivt tillsammans med destinationsbolagen, lokala och nationella aktörer inklusive vården och räddningstjänsten samt branschorganisationen SLAO för att förbereda öppningen av skidsäsongen på ett tryggt och säkert sätt för gäster och anställda med anledning av coronapandemin.
Med utgångspunkt i branschens gemensamma riktlinjer genomför SkiStars verksamheter nu ett antal försiktighetsåtgärder för liftar och backar, boende, skidskola, skiduthyrning och evenemang. Dessutom skapas rutiner om en gäst blir sjuk före eller under sin vistelse.
”Vi planerar att öppna vintersäsongen med fokus på säkerhet och trygghet för våra gäster och anställda. Även om det kommer att bli lite annorlunda i år, gör vi allt vi kan för att våra gäster ska få en trevlig vistelse hos oss med goda förutsättningar för bra skidåkning. Vi hoppas att gästerna har en förståelse för de försiktighetsåtgärder vi vidtar och vi följer utvecklingen noga där vi förbereder olika scenarier inför vintern.” Säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar AB.
Viktig aktivitet för folkhälsan
Förutom coronaanpassningar pågår arbetet för fullt med att förbereda liftar och backar inför vintersäsongen. Snökanonerna har testats på samtliga destinationer och det har redan kommit lite snö på topparna i Åre och Vemdalen.
Anläggningarna öppnas så snart SkiStars verksamheter kan erbjuda bra alpin skidåkning.
”Vi älskar skidåkning och snö lika mycket som våra gäster. Alpin skidåkning är en kontaktfri utomhusaktivitet som är viktig för folkhälsan och människors välbefinnande. Dessutom är 84% av våra liftar i öppen fjällmiljö. FHM har också sagt att smittorisken utomhus och i liftar i allmänhet är liten. Vi uppmanar dock alla våra gäster att hålla sig uppdaterade och följa de senaste rekommendationerna och riktlinjerna från FHM. Dessa kan ändras snabbt, så vi har alla ett stort ansvar för att följa dem.” Säger Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på SkiStar AB.
Försiktighetsåtgärder från SkiStar 20 oktober 2020:
Lift och pist:
♦ Vi har sett över våra liftköer och ökar möjligheten till avstånd. Vi uppmanar till att hålla en stavlängds avstånd.
♦ För att undvika och minska köbildning körs liftarna med full kapacitet. Eventuellt tomma platser fylls inte.
♦ De som ber om hjälp med knapplift eller T-krok kommer att få det.
♦ I sittliftar rekommenderas huvar att hållas öppna vid färd.
♦ I Åre där vi har en kabinbana och gondoler begränsar vi antalet passagerare.
♦ Du kan ladda på ditt SkiPass i vår app i mobilen i realtid när du står i liftkön. Du måste dock ha själva plastkortet på dig som vanligt.
♦ Vi begränsar antalet platser i värmestugorna och kommer att ha värdar på plats.
♦ Vi ser över öppettiderna i liften där vi vill erbjuda längre skiddagar där det är möjligt.
♦ I appen kan du ta del av vilka tider det är mest/minst folk i liftarna, restaurangerna och matbutikerna. Du kan också se öppettiderna.Boende:
♦ Vi har ökat och sett över rutinerna kring städning av boenden.
♦ Vi genomför digital in- och utcheckning på våra boenden.Skidhyra/Skistarshop:
♦ Vi inför ett digitalt kösystem vid skiduthyrning så man kan vänta utanför och tar in ett sällskap i taget per kassa.
♦ Vi erbjuder utkörning av utrustning till boenden i Sälen och vi uppmanar gästerna att boka i förväg.Skidskola:
♦ All undervisning sker utomhus. Kom klädd efter väder.
♦ Vi begränsar till en förälder som hämtar och lämnar vid våra samlingsplatser.Skidbussar:
♦ Vi följer respektive lands riktlinjer för kollektivtrafik.
Evenemang:
♦ Hanteras löpande i dialog med arrangörer.
Just nu har vi ställt in skidtestarhelgerna som brukar äga rum i december. Diskussion pågår med leverantörerna om att göra en variant av skidtest senare i vår.
Vad händer om en gäst blir sjuk innan resan:
♦ SkiPass, skidhyra och skidskola kan du om/avboka dagen innan.
♦ Med vår Boka Tryggt- försäkring kan du av/omboka ditt boende 21 dagar innan utan sjukintyg. Efter det fram tills din hemresa kan du avboka med sjukintyg.Vad händer om gäst blir sjuk på plats:
Vi följer de rekommendationer som finns för vår bransch via SLAO som har en dialog med FHM om detta.
Gästen har själv ett stort ansvar att hålla sig hemma i sitt boende vid minsta förkylningssymtom. SkiStars verksamheter tillsammans med övriga aktörer på destinationen har en beredskap för att kunna isolera både gäster och vår personal när så krävs. Viktigt är också att du som gäst bör fundera på hur du kan ta dig hem om du blir sjuk.
Befintlig gäst som bor eller ska avresa anmäler att de är förkylda med feber/misstänkt Corona: Kundtjänst ber då gästen att kontakta 1177 som kan rekommendera karantän eller hemresa i egen bil till hemort. Vi kommer sedan att se till att sanera boendet inför nästa ankommande gäst.
Vi följer noga utvecklingen av coronaviruset och följer och förhåller oss till myndigheternas beslut och rekommendationer. SkiStars försiktighetsåtgärder planeras att genomföras utifrån hur situationen ser ut just nu men kan komma att ändras löpande.
- Text: SkiStar AB
- Foto: SkiStar AB
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-