-
Så coronasäkras SkiStars destinationer inför vintersäsongen
Under hösten har SkiStar arbetat intensivt tillsammans med destinationsbolagen, lokala och nationella aktörer inklusive vården och räddningstjänsten samt branschorganisationen SLAO för att förbereda öppningen av skidsäsongen på ett tryggt och säkert sätt för gäster och anställda med anledning av coronapandemin.
Med utgångspunkt i branschens gemensamma riktlinjer genomför SkiStars verksamheter nu ett antal försiktighetsåtgärder för liftar och backar, boende, skidskola, skiduthyrning och evenemang. Dessutom skapas rutiner om en gäst blir sjuk före eller under sin vistelse.
”Vi planerar att öppna vintersäsongen med fokus på säkerhet och trygghet för våra gäster och anställda. Även om det kommer att bli lite annorlunda i år, gör vi allt vi kan för att våra gäster ska få en trevlig vistelse hos oss med goda förutsättningar för bra skidåkning. Vi hoppas att gästerna har en förståelse för de försiktighetsåtgärder vi vidtar och vi följer utvecklingen noga där vi förbereder olika scenarier inför vintern.” Säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar AB.
Viktig aktivitet för folkhälsan
Förutom coronaanpassningar pågår arbetet för fullt med att förbereda liftar och backar inför vintersäsongen. Snökanonerna har testats på samtliga destinationer och det har redan kommit lite snö på topparna i Åre och Vemdalen.
Anläggningarna öppnas så snart SkiStars verksamheter kan erbjuda bra alpin skidåkning.
”Vi älskar skidåkning och snö lika mycket som våra gäster. Alpin skidåkning är en kontaktfri utomhusaktivitet som är viktig för folkhälsan och människors välbefinnande. Dessutom är 84% av våra liftar i öppen fjällmiljö. FHM har också sagt att smittorisken utomhus och i liftar i allmänhet är liten. Vi uppmanar dock alla våra gäster att hålla sig uppdaterade och följa de senaste rekommendationerna och riktlinjerna från FHM. Dessa kan ändras snabbt, så vi har alla ett stort ansvar för att följa dem.” Säger Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på SkiStar AB.
Försiktighetsåtgärder från SkiStar 20 oktober 2020:
Lift och pist:
♦ Vi har sett över våra liftköer och ökar möjligheten till avstånd. Vi uppmanar till att hålla en stavlängds avstånd.
♦ För att undvika och minska köbildning körs liftarna med full kapacitet. Eventuellt tomma platser fylls inte.
♦ De som ber om hjälp med knapplift eller T-krok kommer att få det.
♦ I sittliftar rekommenderas huvar att hållas öppna vid färd.
♦ I Åre där vi har en kabinbana och gondoler begränsar vi antalet passagerare.
♦ Du kan ladda på ditt SkiPass i vår app i mobilen i realtid när du står i liftkön. Du måste dock ha själva plastkortet på dig som vanligt.
♦ Vi begränsar antalet platser i värmestugorna och kommer att ha värdar på plats.
♦ Vi ser över öppettiderna i liften där vi vill erbjuda längre skiddagar där det är möjligt.
♦ I appen kan du ta del av vilka tider det är mest/minst folk i liftarna, restaurangerna och matbutikerna. Du kan också se öppettiderna.Boende:
♦ Vi har ökat och sett över rutinerna kring städning av boenden.
♦ Vi genomför digital in- och utcheckning på våra boenden.Skidhyra/Skistarshop:
♦ Vi inför ett digitalt kösystem vid skiduthyrning så man kan vänta utanför och tar in ett sällskap i taget per kassa.
♦ Vi erbjuder utkörning av utrustning till boenden i Sälen och vi uppmanar gästerna att boka i förväg.Skidskola:
♦ All undervisning sker utomhus. Kom klädd efter väder.
♦ Vi begränsar till en förälder som hämtar och lämnar vid våra samlingsplatser.Skidbussar:
♦ Vi följer respektive lands riktlinjer för kollektivtrafik.
Evenemang:
♦ Hanteras löpande i dialog med arrangörer.
Just nu har vi ställt in skidtestarhelgerna som brukar äga rum i december. Diskussion pågår med leverantörerna om att göra en variant av skidtest senare i vår.
Vad händer om en gäst blir sjuk innan resan:
♦ SkiPass, skidhyra och skidskola kan du om/avboka dagen innan.
♦ Med vår Boka Tryggt- försäkring kan du av/omboka ditt boende 21 dagar innan utan sjukintyg. Efter det fram tills din hemresa kan du avboka med sjukintyg.Vad händer om gäst blir sjuk på plats:
Vi följer de rekommendationer som finns för vår bransch via SLAO som har en dialog med FHM om detta.
Gästen har själv ett stort ansvar att hålla sig hemma i sitt boende vid minsta förkylningssymtom. SkiStars verksamheter tillsammans med övriga aktörer på destinationen har en beredskap för att kunna isolera både gäster och vår personal när så krävs. Viktigt är också att du som gäst bör fundera på hur du kan ta dig hem om du blir sjuk.
Befintlig gäst som bor eller ska avresa anmäler att de är förkylda med feber/misstänkt Corona: Kundtjänst ber då gästen att kontakta 1177 som kan rekommendera karantän eller hemresa i egen bil till hemort. Vi kommer sedan att se till att sanera boendet inför nästa ankommande gäst.
Vi följer noga utvecklingen av coronaviruset och följer och förhåller oss till myndigheternas beslut och rekommendationer. SkiStars försiktighetsåtgärder planeras att genomföras utifrån hur situationen ser ut just nu men kan komma att ändras löpande.
- Text: SkiStar AB
- Foto: SkiStar AB
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-